Kom ihåg byta kamremmen på din Honda i tid

23 mars 2018, 14:00

Din Honda är utrustad med en kamrem, som förbinder kamaxeln och vevaxeln i fordonets motor och ser till att kolvarna drivs i rätt ordning. Kamremmen har tänder på insidan och hålls på plats på kugghjulet av en eller flera spännrullar. Kamremmen kan jämföras med en cykelkedja, men är tillverkad av ett kraftigt gummimaterial.

Trots att kamremmen har en viktig funktion är det mycket få bilägare som är tillräckligt uppmärksamma på den. Men det är viktigt att du inte har en sliten kamrem i din motor. En sliten kamrem kan lätt brista, och om det sker kan det i värsta fall innebära att både kolvar och ventiler i motorn blir skadade.

Om du har otur betyder det förmodligen att hela motorn måste renoveras eller bytas ut, och då sticker räkningen snabbt iväg till tusentals kronor.

Kamremmen slits kontinuerligt varje gång motorn startas. Med tillkomsten av nya, mer robusta kamremmar har flera biltillverkare utökat rekommendationen för hur många körda mil remmen klarar. Tidigare sade man 6 000 till 8 000 mil. Nu är rekommendationerna ibland så höga som 10 000 eller 20 000 mil.

Kamremmens livslängd är dock begränsad till ett visst antal år. Vissa biltillverkare rekommenderar att kamremmen på äldre fordon byts ut vart fjärde år, medan det på nyare bilar kan räcka att byta den vart femte år. Det kommer dock alltid att vara antalet körda mil som avgör när kamremmen ska bytas.

Genom att läsa bilens servicebok kan du se när det är dags att byta kamremmen. Om det inte framgår någonstans, kontakta din lokala verkstad som kan kontrollera remmens hållbarhet. Det kan också vara så att verkstaden vid det senaste kamremsbytet har klistrat en etikett i motorrummet som visar körsträckan vid det senaste kamremsbytet.

Är du praktiskt lagd eller självlärd hobbymekaniker, kan du faktiskt själv byta kamremmen, men det är ingen lätt uppgift att ta itu med. Byte av en kamrem kräver nämligen rätt verktyg och att en del av motorn demonteras. Så för de flesta bilägare är den bästa lösningen att köra in bilen på verkstad.

Spara pengar på ett kamremsbyte genom att hämta offerter

Nästa gång du ska byta kamrem är det en bra idé att hämta hem offerter från flera bilverkstäder. Det kan du bland annat göra genom att använda ’offertfunktionen’ på autobutler.se. Då hittar du lätt och snabbt en verkstad till rätt pris. Tänk på att ställa in sökfunktionen så att du hittar en verkstad i närheten av din bostad eller ditt arbete.

Exakt vad det kostar att byta kamremmen på just din Honda beror på vilken modell du kör. Vi har hjälpt dig på vägen genom att beräkna ett genomsnittspris på vad det kostar att byta kamremmen på en Honda – tvärs över modellerna. Priset bygger på alla offerter som lämnats till Honda-ägare, och det handlar om ett genomsnittspris för alla bilmodeller.

Spara i genomsnitt*
2.679 kr / 37%

Det är lätt att få bilen på verkstad när du använder autobutler.se. Du omfattas av vår prismatch. Detta är din garanti för ett bra pris. Om du kan visa upp en skriftlig offert från en bilverkstad i samma geografiska område som är lägre än de offerter du hittar via autobutler.se så garanterar vi att vi matchar den offerten och att du kan få jobbet gjort till samma pris på den verkstad du väljer.

De verkstäder som är anknutna till vår verkstadsportal skickar alltså uteslutande skriftliga offerter. På så sätt kan du enkelt få en överblick och kan jämföra priser och innehåll. På autobutler.se kan du också läsa vad andra bilägare har sagt om de verkstäder du överväger.

Varför byter verkstaden även vattenpumpen?

Kamremmen på din Honda arbetar tillsammans med vattenpumpen som ser till att motorn inte överhettas. Detta sker helt enkelt genom att en kylarvätska pumpas genom systemet in i motorn och tillbaka igen.

Om kamremmen är sliten så fungerar vattenpumpen inte optimalt, och det kan lätt resultera i att motorn blir överhettad. Det är inte bara kamremmen som slits. Det gör vattenpumpen också, och därför väljer många verkstäder att byta både kamrem och vattenpump på samma gång.

Ny begagnad bil – se till att byta kamremmen

Om du funderar på att köpa en begagnad bil, fråga säljaren när kamremmen byttes senast. Om säljaren inte vet och om det inte framgår av antingen serviceboken eller en etikett i motorrummet, försök kontakta den verkstad som tidigare har servat bilen. Om du har tur kan de tala om för dig när kamremmen sist byttes ut eller ännu bättre, när den bör bytas nästa gång.

2 faktorer som kan påverka kamremmen

Kamremmen slits vid vanlig körning, men det finns även andra faktorer som kan påverka remmen, och som bidrar till att göra att den bör bytas ut.

Temperatursvängningar
Kamremmen, som är tillverkad av ett kraftigt gummimaterial kan vid stora temperatursvängningar både expandera och dra ihop sig. När remmen ger med sig, kan det med tiden leda till uppkomsten av små sprickor i ytan. Detta gäller främst på en äldre kamrem, som på det sättet börjar uppvisa ’trötthetstecken’. Kamremmen kan också börja nötas i kanten. Håll ett öga på bilens kamrem och få den utbytt om ytan börjar se sliten ut.

Undvik oljeläckage i motorrummet
Se till att hålla motorrummet fritt från olja. Om du upptäcker att det har läckt olja i motorrummet på din Honda, se till att få den avlägsnad och få samtidigt felet identifierat innan olja börjar sätta sig på kamremmen och kugghjulet. I värsta fall kan det nämligen få remmen att glida av kugghjulet, och som tidigare nämnts kan det betyda oåterkalleliga skador på motorn.

Få offerter och jämför priser på Kamrem / Kamkedja

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.