Det svenska vintervädret sätter bilens bromsar på hårda prov. Det är därför särskilt viktigt att se till att bromsarna fungerar under det kalla halvåret. Ändå kör många av oss runt med bilar som inte kan bromsa tillräckligt.
Svenska bilägare kör med dåliga bromsar
Under vintermånaderna gäller nästan vart tredje uppdrag på Autobutler bromsarna. Slitna bromsar och brist på bromsvätska kan på framförallt på vintern göra det farligt att vara bilist. Detta eftersom bilen får längre bromssträcka och blir svårare att kontrollera i farliga situationer. Det stora problemet är att en modern bil lätt kan ha delvis defekta bromsar utan att man märker av det vid vanlig körning.
”Många förare verkar totalt strunta i om bilen inte bromsar ordentligt och fortsätter istället köra vidare på vägarna som vanligt. Det är extra skrämmande när vi vet att vintern är den tid då man har störst behov för att bilens säkerhetsutrustning är tipptopp och att bromsarna skall kunna ta snabbt och korrekt”, förklarar Autobutlers analyschef Jan Sturm, som har sett exempel på bromsar som är i ett så uselt skick att bilen i praktiken bara kunnat stanna med motorbromsning.
Vi ignorerar bilens viktigaste säkerhetssystem
”Kontakten mellan en bil och vägbanan motsvarar fyra handflator. Alla kan därför mycket väl förstå varför bra bromsar är viktiga – men när våra mekaniker frågar bilisterna inser de flesta inte hur allvarliga felen på bromsarna kan vara”, säger Jan Sturm. Han uppmanar alla förare att kontrollera bilens bromsar minst en gång om året – särskilt när det gäller äldre bilar.
”Svenska förare är alltför slappa med regelbundna kontroller av bilens teknik. Har man en äldre bil räcker det inte med att bilen får service vartannat år. Det svenska klimatet sliter för hårt på bilarna, så en äldre bil måste kontrolleras minst en gång om året om man vill vara säker på att den förblir i gott skick. Det värsta med fel på bromsarna är att konsekvenserna blir så allvarliga som de blir. Vid en plötslig nödbromsning kan dåliga bromsar vara livsfarliga”, förklarar Jan Sturm.
Detta kan du själv göra för att kontrollera bromsarna
Utöver att kontrollera bromsskivans tjocklek och titta efter rost är man tyvärr tvungen att anlita en fackman för att kontrollera bromssystemet. Mekanikerns viktigaste råd är att man ser till att byta bromsvätska ofta och minst en gång om året. Det kräver en tur till verkstaden, men kan göras på plats medan man väntar.
Några tecken på att bromsarna behöver kontrolleras kan vara:
- Bilen svajar fram och tillbaka vid vanliga inbromsningar. Det är ett tecken på att bromsbeläggen är ojämnt slitna.
- Bromsarna orsakar oljud när du svänger, vilket tyder på att bromsoket inte sitter riktigt rätt placerat i förhållande till bromsskivan.
- När du bromsar hörs ett skorrande ljud. Det är ett tecken på att antingen beläggen eller skivorna är nedslitna. Det kan också vara ett tecken på rost, så om ljudet bara uppkommer i början av färden och sedan försvinner, är det vanligtvis inte ett problem.
Allt om bromsar
- Service och reparation av bromsar och bromsklossar
- Så målar du bromsokarna
- Förläng bromsarnas livslängd
- Vad är bromsokar, skivor och belägg?
- Vilka bromsproblem kan du få?
- Byta Bromsskivor
- Varför är service på bromsvätska och hydraulik så viktigt?
- Byta Bromsvätska
- Vad är fästplattor?
- Identifiera bromsproblem
- Byta bromsbelägg
- Lufta bromsarna
- Vad är ett bromsluftningsverktyg?