Tyvärr finns de många olika saker som kan gå fel med våra bilar, och bromsarna är inget undantag. Eftersom bromsar sitter under bilen, nära hjulet, är de konstant utsatta för slitage från väder och vind. Vintermånaderna är speciellt tuffa, när vägarna är våta och bromsarna är extra känsliga för vätska och smuts. Om du skulle upptäcka några problem med bromsarna och välja att ta bilen till en verkstad för reparation, försök beskriva problemet så noggrant som möjligt för mekanikern, som då kan lokalisera problemet.
Mycket kan gå fel med bromsarna
Slitna bromsbelägg
Om bromsbeläggen slits för tunt, kommer bromsarna inte reagera lika starkt när du trycker ner bromspedalen. Väsnas bromsarna så fort pedal trycks ner, är det sannolikt att bromsbeläggen behöver bytas ut. Du kan antigen göra det själv eller ta bilen till en verkstad och låta en professionell göra jobbet åt dig.
Låg nivå av bromsvätska
Bromsarna kan också påverkas om du inte har tillräckligt med bromsvätska i huvudcylindern. Om pedalen går hela vägen till golvet när du trycker ner den, men inte saktar ner bilen tillräckligt, kan vätskenivån vara för låg. Detta är ett mycket enkelt problem att åtgärda. Allt du behöver göra är att ta bort locket på huvudcylindern och fylla på med bromsvätska. Var noga med att inte låta något annat komma in i cylindern under processen som kan förorena vätskan.
Förorenad bromsvätska
Om vatten och dammpartiklar kommer in i bromsvätskan, kan detta få bromsarna att bli betydligt sämre eftersom det ändrar vätskans förmåga att motstå höga tryck. Om du ändrar bromsvätska själv, eller kontrollerar vätskenivån, se till att vara försiktigt med locket på huvudcylindern och inte låta främmande partiklar komma in. Vatten är särskilt farligt för bromsvätskan eftersom det kan frysa innanför bromsledningarna, vilket får dem att expandera och brista.
Rostig bromsskiva
Eftersom att bromsskivan är gjord i metall, är den särskilt känslig mot kontakt med vatten och kan lätt börja rosta. Detta kan leda dem till att hamna i kläm eller skadas. Om du märker att bromsarna drar åt ett håll, kan det innebära att en bromsskiva är skadad. Du ser direkt om skivan är skadad genom att ta bort hjulet och ta en titt på skivan.
Smuts på oken
Om du kör över våt lera, finns det en stor risk för att leran fastnar på oken. Detta kan ha en allvarlig inverkan på bilens bromssystem, eftersom den minskar avståndet mellan oken och bromsbeläggen. Detta skapar en känsla av att bilen bromsar hela tiden och din kontroll i fart minskar. Det kan även hända att det sätts extra press på dynorna som kan överhettas. Om du kör genom en lerig pöl, så kan du testa bromsarna så fort du kommer ut på andra sidan. Genom att testa bromsarna kan du rubba leran medan den fortfarande är i flytande form och kan förhindra fasta klumpar på bromsbeläggen.
Skadad bromskraftförstärkare
Bromskraftförstärkaren skapar ett vakuum i bromssystemet som trycksätter bromspedalen, som i sin tur ger en enorm mängd kraft med mycket liten ansträngning. Om det finns ett problem med vakuumet, får du inte samma bromseffekt. För att fixa detta, måste du ta bilen till en verkstd och låta en mekaniker lösa problemet.
Allt om bromsar
- Service och reparation av bromsar och bromsklossar
- Så målar du bromsokarna
- Förläng bromsarnas livslängd
- Vad är bromsokar, skivor och belägg?
- Vilka bromsproblem kan du få?
- Byta Bromsskivor
- Varför är service på bromsvätska och hydraulik så viktigt?
- Byta Bromsvätska
- Vad är fästplattor?
- Identifiera bromsproblem
- Byta bromsbelägg
- Lufta bromsarna
- Vad är ett bromsluftningsverktyg?