Kopplingen utsätts för konstant friktion så det är inte förvånande att de slits ut så småningom. Du kanske upptäcker att din koppling varar 10 000 mil eller 150 000 mil innan den ger upp. Exakt hur långt bilen kan gå utan en ny koppling beror helt på hur den används. Kopplingen är en detalj som många bilägare inte tänker på men när de väl går sönder och en ny behövs, ser man en drastisk skillnad på bankkontot. Här är några råd om hur du ändrar din körstil för att rädda både kopplingen och dina pengar.
Kör inte kopplingen
“Riding the clutch” är en term som ofta används. Termen refererar helt enkelt till processen att hålla kopplingspedalen delvis nedtryckt. Detta driver tryckplattan mot kopplingsplattan men engagerar inte fullständigt, alltså skapar mer friktion och sliter ut kopplingen snabbare. Det bästa sättet för att undvika att detta händer är att hålla foten borta från kopplingen när du inte växlar. Kör inte runt ett hörn eller bromsa för trafikljus med kopplingen halvt nere.
Sätt bilen i friläge vid stop
Om du väntar på grönt ljus med kopplingen nere, första växeln i och foten på bromsen så kan det belasta kopplingen i onödan. Det är mycket bättre att byta till friläge och använda handbromsen om du ska stanna en längre tid.
Använd handbromsen vid parkering
Att lämna bilen parkerad i växel belastar kopplingen även när motorn är avstängd. Det är bättre att använda handbromsen för att säkra bilen vid parkering i stället för att lämna bilen i växel. Detta kommer att minska trycket på kopplingsskivan när du inte kör.
Växla snabbt
Dröj inte vid växling. Detta är ett vanligt problem med nya förare när de först lär sig köra en manuell bil. Växling behöver inte ta lång tid. Ju längre du håller kopplingspedalen nedtryckt, desto mer påfrestningar sätter du på kopplingen vid växling.
Växla med självförtroende
Växla inte mer än nödvändigt. Om du ser långt fram så planera din körning för att hålla en konstant hastighet i stället för att växla fram och tillbaka.
Tänk på att desto mindre du använder kopplingen, desto mer belastar du bromsarna i stället. Ett råd som ofta ges för att öka hållbarheten på din koppling är att inte använda växellådan för att sakta ner. Växla ner betyder att du använder kopplingen men att inte göra det sätter mer press på bromsarna. Det är en fin balans mellan de två.
Vad kostar ett kopplingsbyte?
Ett problem med kopplingen kan bero på flera olika saker - därför är det svårt att säga vad det exakt kostar att reparera eller byta kopplingen. Men oavsett kan vi se att det finns pengar spara om man får och jämför flera offerter från olika verkstäder. När du använder Autobutler får du skräddarsydda offerter för din bil som enkelt går att jämföra.
För att ge dig en bild av vad du kan spara, kan vi nämna att vi sett att bilägare som jämför priser på kopplingsbyte och reparationer av en koppling via Autobutler potentiellt kan spara 26 procent i genomsnitt, vilket svarar mot 3 001 kronor.