Bromsar är viktiga både för bilens utseende och säkerhet. Om du älskar när bilen är ren och fin så vill man aldrig ha smutsiga och rostiga bromsokar.
Denna lilla detalj kan förstöra mycket av den perfekta bilens utseende.
Det er forbavsende nemt at få bremsekaliberen til at se skinnende nye ud, så de ikke spolerer helhedsindtrykket. När du använder fina däck och hjul så är det viktigt bromsoken inte påverkar utseendet. Det är förvånansvärt lätt att få bromsoket skinande så att det inte förstör helhetsintrycket.
Det finns många som hävdar att bromsokarna måste avlägsnas vilket gör det till ett besvärligt jobb. Men så länge du är noga med att skydda andra delar av bromsarna så finns det ingen anledning att ta bort dem helt och hållet. Denna guide tar dig säkert genom rengöring och målning av bromsokarna genom enkla och tydliga punkter.
- Först måste du förbereda alla delar inför processen:
- 1 stor bit kartong
- 2 burkar av emalj sprayfärg
- Plastpåsar eller plastfolie
- 1 styv tandborste
- 1 burk bromsrengöringsmedel
- Maskeringstejp
- Hiss eller domkraft
- Lossa all däckmuttrar utan att ta av dem.
- Lyft bilen, den främre änden först eller ett hjul i taget beroende på utrustning.
- Ta bort muttrarna på hjulen som lyfts.
- När hjulet tas bort kan du enkelt se hur smutsiga och rostiga bromsokarna är.
- Använd tandborsten och bromsrengöringsmedel till att skrubba bromsoken. Det kan behöva göras ett flertal gånger för att bli tillräckligt rent. Om rengöringsmedlet är en spray så är det bättre att spraya tandborsten i stället för bromsoken.
- Det tar tid men ju mer du anstränger dig, desto bättre blir det i slutändan.
- När oken är ren ska du ta bort den främre klämman och täcka ventilen med maskeringstejp. Var noggrann med att ventilen är helt täckt. Gör samma sak med bromsslangen så att båda delar skyddas vid målning.
- Skär ut en bit kartong till ett L. Det sätts på delen som håller oken på plats och bör vara tillräckligt stor för att skydda alla delar bakom oken.
- Ta en bit av plastpåsen och täck bromsskivan, var noggrann med att täcka hela skivan, annars riskerar du att bromsskivan och beläggen ”limmas” ihop. Du kan även behöva använda maskeringstejp för att hålla plasten på plats.
- Spraya oken. Ta din tid och måla försiktigt för att bästa resultat. Det spelar ingen roll om du spraya lite utanför med var noga med att inte få färg mellan bromsbeläggen och skivorna.
- Låt färgen torka innan du tar bor plastpåsen, maskeringstejp och kartong.
- Om du målar ett i taget så måste det första torka innan du går vidare till nästa.
När du målat alla fyra okar ska du ta en rundtur med bilen och testa bromsarna. Om de inte fungerar har du antagligen fått färg på bromsskivan eller under en bromskloss vilket betyder att du måste ta isär alla delar igen, så se till att maskera och måla försiktigt.
Allt om bromsar
- Service och reparation av bromsar och bromsklossar
- Så målar du bromsokarna
- Förläng bromsarnas livslängd
- Vad är bromsokar, skivor och belägg?
- Vilka bromsproblem kan du få?
- Byta Bromsskivor
- Varför är service på bromsvätska och hydraulik så viktigt?
- Byta Bromsvätska
- Vad är fästplattor?
- Identifiera bromsproblem
- Byta bromsbelägg
- Lufta bromsarna
- Vad är ett bromsluftningsverktyg?