Lufta bromsarna på egen hand kan vara en knepig och tidskrävande process. Du behöver både utrymmet till att lyfta bilen och kläder som inte klagar på smuts. Därför lämnar många ansvaret till en mekaniker som har de nödvändiga verktygen. Vill du däremot göra jobbet själv, kan du finna all information här.
Först behöver du ett bromslufningsverktyg. Detta verktyg kommer påskynda arbetet drastiskt och ofta innebära att du kan utföra hela processen själv. Luftningsverktyget fungerar genom att trycka på avluftningsventilen som hjälper vätskan komma ut lättare. Normalt skulle du behöva någon som sitter i bilen och pumpar bromspedalen medan du dränerar vätskan från hjulets ända.
Hur luftar man bromsarna?
Börja med att höja bilen med hjälp av en domkraft.
Ta bort alla hjul.
Ta av locket på huvudcylindern. Om nivån på bromsvätskan är låg, fyll på den innan bromsarna luftas.
Börja dränera ventilen som är längst ifrån huvudcylindern och fäst slangen.
Öppna avluftningsskruven försiktigt.
Pumpa sakta och titta på slangen så att vätskan flyter på som den ska. Du kan stänga avluftningsventilen när alla luftbubblor har försvunnit.
Upprepa processen på alla fyra ventiler. Se till att nivån på bromsvätskan i huvudcylindern inte sjunker under ¼ eftersom det kan få luft att sugas in i bromssystemet.
Sätt på däcken igen och se till att alla bultar är ordentligt åtdragna.
Kontrollera att det finns tillräckligt med bromsvätska kvar i huvudcylindern och fyll på ifall det krävs. Sätt tillbaka locket på huvudcylindern.
Sänk bilen med hjälp av domkraften.
Testa bromsarna.
Tänk på säkerhet!
Bromsvätska är en farlig kemikalie och bör hanteras med yttersta försiktighet. Se till att du använder handskar när du luftar bromsarna och tvätta händer/kläder noga om du får kontakt med vätskan. Se till att läsa bromsvätskans etikett och följ anvisningarna noggrant. Om du känner dig osäker med säkerheten och processen, bör du låta en mekaniker serva dem åt dig.
Efter du har luftat bromsarna är det viktigt att testa dem. Om något känns fel och bromsarna tycks vara mindre effektiva än tidigare, låt en mekaniker titta på det.
Allt om bromsar
- Service och reparation av bromsar och bromsklossar
- Så målar du bromsokarna
- Förläng bromsarnas livslängd
- Vad är bromsokar, skivor och belägg?
- Vilka bromsproblem kan du få?
- Byta Bromsskivor
- Varför är service på bromsvätska och hydraulik så viktigt?
- Byta Bromsvätska
- Vad är fästplattor?
- Identifiera bromsproblem
- Byta bromsbelägg
- Lufta bromsarna
- Vad är ett bromsluftningsverktyg?