I motorn jobbar både en kamrem och en vattenpump tillsammans, och båda slits varje gång du kör. Det kan vara svårt att komma till vattenpumpen och därför kör de flesta bilägare till en verkstad för att få hjälp med att byta både kamrem och vattenpump på samma gång. Även om det kan bli en dyr utgift så brukar det löna sig.
Tid och arbetskostnad är det som gör kamremsbytet till ett dyrt jobb. Därför rekommenderar vi att du jämför verkstädernas timpris innan du tar din Suzuki till en verkstad för att få kamremmen utbytt.
Nedanför hittar du snittpriset på ett kamremsbyte till en Suzuki. Priset täcker alla Suzuki-modeller och årgångar och baseras på offerterna som verkstäderna gett till autobutler.se's användare.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
6.035 kr | 42% | |
Spara i genomsnitt* | ||
6.035 kr / 42% |
Det är enkelt att ta bilen till en verkstad via autobutler.se. När du skapar ett uppdrag på vår verkstadsportal får du olika offerter. Jämför priser och uppdragsbeskrivningar eller ta en titt på alla verkstädernas kundomdömen. Då blir det lättare att hitta en bra verkstad till ett bra pris.
Varför är kamremmen så viktig?
Kamremmen i din Suzuki är en av motorns viktigaste funktioner. Det är nämligen den som sköter samspelet mellan kolvar och ventiler. Kamremmen har därför stor betydelse för bilens motor på flera plan. Den får motorn att gå runt men samtidigt finns det en risk för att motorn tar skada om remmen spricker.
De flesta har hört talas om att kamremmen kan gå av, men trots det är det få bilister som håller ett öga på kamremmen.
Att ha koll på kamremmen kan dock löna sig i slutändan, för om remmen spricker medan motorn är igång kan det sluta i en onödigt dyr kostnad och i värsta fall en förstörd motor. Därför rekommenderas det att du får kamremmen kontrollerad på en verkstad med jämna mellanrum, innan något går fel.
Kamremmen består av ett starkt och syntetiskt gummimaterial. Med tiden börjar gummit mjukna och då kan ytan på remmen skadas och få sprickor.
Vanligtvis kontrolleras kamremmen vid service och måste den bytas så ska mekanikerna informera dig om det. Det framgår också i serviceboken när kamremmen måste bytas igen nästa gång.
Kontrollera kamremmen inna det är för sent
Vet du inte när din Suzuki senaste fick en ny kamrem så ska du kolla i bilens servicebok och eventuellt också få kamremmen kontrollerad på en verkstad.
Om du själv kollar remmen så ska ytan inte se skadad ut och det får inte finnas synliga sprickor i gummit.
Är du osäker om huruvida kamremmen ska bytas så ska du vara extra uppmärksam. Remmen kan brista utan förvarning, vilket inte är en trevlig överraskning. Är du osäker på kamremmens skick bör du köra till en verkstad för att få hjälp av ett proffs.
Slitage är oftast det som leder till att kamremmen spricker men det finns även andra anledning som kan få kamremmen att gå sönder eller hoppa av kugghjulet.
Oljeläckage
Oljeläcka inne i motorrummet kan sluta i en allvarlig situation på flera sätt. Om oljan hamnar på kamremmen och in mellan kugghjulet så kan själva remmen glida av. Det kommer garanterat skada motorn. Upptäcker du att det är massa olja i motorrummet så ska du kontakta en verkstad så fort som möjligt
Byt till en ny kamrem
En kamrem är formad med så kallat tänder som sitter i ett kugghjul som hjälper till att hålla remmen på plats. Tidigare var kamremmen både kantig och trapetsformad och inte alls lika elastisk som den är idag. Äger du en äldre Suzuki så bör du få kamremmen kontrollerad eller eventuellt bytt. Det vill säga om den är gammal. Fördelen med att byta är att den nya kamremmen kommer vara mer smidig och hålla längre.
Kamremmen blir styv
Om bilen ofta står stilla så kan kamremmen lätt bli styv. Då kommer den generellt sett behöva bytas oftare än om du hade kört bil varje dag. Kolla därför inte bara på antalet körda mil när du kontrollerar kamremmen, utan berätta även för verkstaden hur lite eller mycket du använder bilen.