Vad kostar det att byta bromsbeläggen på en Škoda?
Om du inte är en gör-det-själv typ så använd istället vår verkstadsportal för att inhämta offerter. På autobutler.se har vi räknat ut vad ett bromsarbete på en Škoda kostar.
Priset är ett genomsnittspris som har beräknats utifrån alla de offerter som har erbjudits för samtliga Škoda-modeller i vår verkstadsportal.
Du får skriftliga offerter där det tydligt framgår vilket arbete som ska utföras, och priset på det. Detta pris motsvarar arbetskostnader och reservdelar. Glöm inte att kolla om priset inkluderar bromsskivorna.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.571 kr | 34% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.571 kr / 34% |
Har du haft din bil på verkstaden och använt autobutler.se kan du vara till hjälp för andra bilägare genom att ge ditt omdöme om verkstaden.
När bromsarna behöver bytas ut kör de flesta bilägarna till en mekaniker för att få arbetet utfört. Men om du är lite händig och har de rätta verktygen, kan det faktiskt löna sig att själv byta ut bromsbeläggen.
Tänk på bromsarna är en av bilens viktigaste säkerhetsutrustning, och därför är det självfallet superviktigt att du vet precis vad du gör innan du försöker dig på ett bromsbyte. I annat fall kan konsekvenserna vara katastrofala.
Om du inte har försökt dig på detta förr, eller känner dig osäker inför denna uppgift, rekommenderar vi att du kör bilen till en verkstad istället.
Här nedan har vi utarbetat en miniguide om hur bromsklossarna på din Škoda bytes ut. Om klossarna har slitits ner helt och hållet kan de ha orsakat skador på själva bromsskivorna. I detta fall bör även de bytas ut.
Så byter man bromsbelägg
Ett byte av bromsbelägg måste alltid ske i set, d.v.s. antingen båda förhjulen eller båda bakhjulen, eller alla fyra hjul samtidigt. Det är lättast att arbeta på bromsarna om bilen är upplyft med domkraft eller hänger på en lift.
Börja med att lossa på alla hjulbultar innan bilen lyfts.
När bilen har lyfts upp skruvar du loss hjulbultarna helt och avlägsnar hjulen så att du kan få direkt tillträde till bromssystemet.
Därefter lossar du de bultar som håller bromsoken. Nu har du direkt tillgång till bromsbeläggen och du kan lätt se hur pass slitna de är. Om beläggen har ett ojämnt slitage ska de bytas ut, och du bör samtidigt fråga dig själv vad det kan bero på att de har slits ojämnt. Om du är osäker på varför, byt ut de gamla bromsbeläggen och kör bilen till din lokala verkstad. Där kan de göra mätningar i bromssystemet och identifiera felen.
På bromsbeläggen sitter det ett clips som måste avlägsnas för klossarna ska kunna lossna och monteras av.
Nu är du klar att sätta på de nya bromsbeläggen. Använd alltid nya clips som medföljer. Pressa tillbaka kolvarna för att de nya beläggen ska få plats, eftersom de sannolikt är tjockare än de gamla, och behöver därför mer utrymme i förhållande till skivan.
Nu kan du sätta på hjulen igen, och genom att pumpa ett par gånger på bromspedalen kan du kontrollera att bromsarna fungerar som de ska. Pedalen ska kännas hård när du trycker på den, och bör inte gå helt i botten. Kontrollera samtidigt bromsvätskan i bromsbehållaren.
Innan du rentav börjar köra med bilen, rekommenderas det att du testar bromsarna med en test-körning. Det kan du göra i låg hastighet på en väg där du inte kan orsaka fara för andra bilister och dig själv.
Hur upptäcker man att det är dags att byta bromsar?
Bromsarna på din Škoda består av en roterande skiva. På varje sida om skivan sitter bromsbeläggen. Bilen bromsar när oken pressar bromsbeläggen mot skivan, vilket sker när du aktiverar bromspedalen. När bromsbeläggen pressas in mot båda sidor av bromsskivan, stannar bilen.
Med tiden slits beläggningen på klossarna, och därför måste de bytas ut. Du kan upptäcka att bilens bromsbelägg är slitna när bilen bromsar ojämnt, och själva inbromsningen är ostabil. Samtidigt kan du uppleva att bromsarna eventuellt skriker.
Med nya bromsar ska inbromsningen alltså vara helt ljudlös och effektiv. I sällsynta fall, om bromsbeläggen är tillverkade av ett speciellt material, kan bromsarna dock skrika lite.
I bilens servicebok kan du se när bilen ska genomgå service, och då kontrollerar mekanikern även bromsarna.
Slitna bromsar – vad du ska observera
Ser man inte till att få bromsarna kontrollerade med jämna mellanrum är det risk att man hotar trafiksäkerheten. Bromsarna ska klara 60% bromsverkan, och detta vid en typisk nödbromsning där belastningen är stor. Bromsar som inte underhålls kan eventuellt misslyckas med detta.
Här nedan har vi listat 3 typiska kännetecken som förvarnar dig att dina bromsar förmodligen måste genomgå en service, eller eventuellt bytas ut.
- Bilen reagerar ostabilt och svajar fram och tillbaka vid en vanlig inbromsning. Sannolikt är detta ett tecken på att bromsbeläggen slits ojämnt.
- När du bromsar hörs det ett skärande ljud. Detta beror oftast på att antingen bromsbeläggen eller bromsskivorna är slitna. Det kan mycket väl också bero på att det finns lite rost på skivorna, i vilket fall ljudet försvinner efter ett par inbromsningar.
- Om bromspedalen går nästan till botten, och pedalen är allt för mjuk, kan det bero på att bromssystemet saknar bromsvätska. Innan du fyller på med bromsvätska och kör vidare nöjd och belåten, är det bra att åka till verkstaden för att kontrollera att bristen på vätska inte beror på allvarliga läckage i bromssystemet.