Hur märker jag att kopplingen är sliten?
När du kör din bil använder du hela tiden kopplingen. Särskilt i stadskörning och i köer och rusningstrafik växlar du hela tiden.
Kopplingen i din Opel ser till att det är förbindelse mellan motorn och växellådan. Kopplingen fungerar genom att två plattor trycks mot varandra och snurrar synkront med varandra. När kopplingspedalen trampas ner, skiljs de båda plattorna åt. Därmed upphör växellådan att överföra kraft till hjulen, och du kan växla.
Det är viktigt att bilens koppling fungerar som den ska. Kopplingen ska fungera friktionsfritt, och du får till exempel inte märka att kopplingen gör små ryck, när du trampar pedalen i botten, eller att det hörs ett skorrande ljud, när du växlar. Upplever du detta är det troligen ett tecken på att kopplingen håller på att bli sliten och måste bytas.
Få den bästa offerten, när kopplingen ska bytas
Kopplingen är inget som du som bilägare behöver gå och hålla ögonen på. På nya bilar fungerar kopplingen oklanderligt i många år, och du kan lätt köra flera hundra tusen kilometer utan att behöva tänka på att byta kopplingen. Det gäller naturligtvis även för Opel.
Kör du däremot omkring i en äldre Opel, kan du riskera att kopplingen är sliten och måste bytas.
Autobutler.se har undersökt genomsnittspriset för ett kopplingsbyte på en Opel. Priset täcker alla offerter som verkstäderna har lämnat till Opelägare.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.668 kr | 30% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.668 kr / 30% |
Få verkstaden att byta kopplingen
I ett tidigare blogginlägg har du kunnat läsa om hur du själv kan byta kopplingen på din bil.
I rättvisans namn ska dock sägas att det är en stor och förhållandevis tidskrävande uppgift att ge sig på. Man måste plocka av delar av motorn, och de flesta överlåter nog gärna det jobbet till en verkstad, där man är van vid den sortens arbeten.
När du ska hitta den bästa verkstaden, oavsett om den ligger nära där du bor eller arbetar, är det en god id att skaffa mer än en offert. Det kan nämligen vara rätt stor skillnad mellan hur många timmar verkstäderna anger att de behöver för jobbet.
Gå igenom offerterna och jämför timpris, antal timmar och priset på reservdelar. Vilken verkstad som är bäst i förhållande till priset kan vara svårt att avgöra. Det är i slutänden en individuell bedömning, men är du tveksam finns det lyckligtvis hjälp att få. På autobutler.se kan du läsa recensioner av verkstäderna. Mer än 3000 användare har bedömt verkstäderna, och när du klickar på omdömen i menyn i det vänstra hörnet, kan du läsa om andras erfarenheter och dessutom skriva in din egen bedömning, efter att bilen har varit på verkstaden.
Säkra tecken på att kopplingen är sliten
Kopplingen är sliten om den slirar och farten inte ökar när du försöker accelerera.
När bilen startar sker det inte mjukt. Du märker att bilen skakar eller att det hugger till i den. Det kan vara ett tecken på att en fjäder har brustit eller att svänghjulet är slitet.
När du trampar kopplingspedalen i botten hörs det oväsen eller missljud. Låter det som om växellådan skär tänder, är det något som är fel.
När du ska växla får det inte vara svårt att trampa ned kopplingen.
Undvik onödigt slitage på kopplingen
Om du vill öka livslängden på bilens koppling kan du bl.a. göra det genom att lägga växeln i friläge, när du stannar vid rött ljus. Det sliter mindre än om du har ettan ilagd och kopplingen i botten.
Dessutom ska du undvika att slira på kopplingen när du rullar iväg. Starta alltid på lägsta växeln och använd inte kopplingen som ’hjälpgas’.
När du parkerar bör du dra åt handbromsen och lägga växeln i friläge. På så sätt undviker du att systemet står i spänt läge. Det sliter nämligen på kopplingen om ettan ligger i och blåsten får bilen att stå och gunga lite fram och tillbaka.
Tänk på att växla med omtanke. När du kan se att trafiken längre fram stannar upp, frikopplar du och rullar fram till stopp i stället för att i onödan växla ned precis innan du stannar.