När en Honda idag rullar ut från fabrikerna i Japan är den fylld med innovativ teknik som ger föraren maximal komfort och säkerhet.
Ta till exempel det radarbaserade nödbromssystemet, Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS), som fås som standardutrustning för vissa modeller och som extrautrustning för andra. Med hjälp av en radar i bilens vindruta varnar systemet föraren för en frontalkollision samtidigt som bilen automatiskt börjar bromsa medan åtstramningsmekanismen för säkerhetsbältena automatiskt stramar åt framsätenas säkerhetsbälten.
I takt med att det kommer mer och mer elektronik in i bilarna, såsom för krockkuddar, hastighets- och körfältsassistens, automatiska helljussystem och det tidigare nämnda CBMS-systemet så ökar risken för att det uppstår elfel bil i de elektriska systemen.
Det kan vara en varningslampa som meddelar om fel på hydraulpumpen eller så kan det vara ett fel i ledningarna som till exempel gör att bensinpumpen slås av så att bilen stannar.
Den tekniska utvecklingen har förändrat verkstädernas arbetssätt. Idag har nya begrepp som att felsöka elfel i bil och nollställa felkoder blivit det man talar om. Om bilen till exempel rapporterar om fel på onlinesystemet för låsning eller vägassistenten, så kräver det att mekanikern ansluter sitt felsökningsverktyg till bilens datorenhet.
Mekanikern blir därmed i stånd att felsöka elfel bil.
Att få arbete med bilelektronik utfört på sin Honda kan betyda många saker, och det finns naturligtvis stora skillnader beroende på vad uppgiften handlar om. Samtidigt kan priserna för ett verkstadsbesök också variera beroende på vilken verkstad man vänder sig till.
Vi har nedan beräknat det genomsnittliga priset för ett urval av reparationer av elektronisk utrustning för en Honda. De reparationer som visas är de som de flesta Honda-ägare har frågat efter när de har använt autobutler.se.
Kom ihåg att priserna för de enskilda reparationerna kan variera beroende på vilken modell och årsmodell det handlar om.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
539 kr | 35% | |
Spara i genomsnitt* | ||
539 kr / 35% |
Lysande varningslampor – vad är fel?
Hondas nya modeller har några av marknadens mest avancerade tekniska paket, som omfattar både kollisionsbegränsande bromssystem, körfältsvarningssystem, en utökad körfältsassistent, ett system för upptäckt av trafikskyltar och både en intelligent hastighetsbegränsare och en intelligent farthållare.
Med de många funktionerna följer också ett stort antal varningslampor i instrumentpanelen. Syftet med varningslamporna är att de skall tala om för bilägaren ifall något är fel med bilen.
Det behöver inte vara något allvarligt bara för att en varningslampa lyser, men det kan bli allvarligt om man ignorerar varningen och kör vidare utan att undersöka vad felet är.
Bland de viktigaste varningslamporna finns symbolerna för motortemperatur, motorolja och bromssystem. Om en av dessa tänds, skall man dock reagera omedelbart och i många fall helst stanna bilen innan det är för sent.
Bilens varningslampor kan lysa grönt, gult eller rött. Nedan kan du se hur du skall förhålla dig till de olika varningarna.
Grönt: Används för information och kräver ingen åtgärd.
Gult: Här krävs däremot åtgärder. Stanna bilen och stäng av motorn. Ta reda på vad felet betyder genom att titta i instruktionsboken – i de flesta fall kommer du att kunna köra vidare med bilen till närmaste verkstad.
Rött: Stanna i vägrenen och stäng av motorn. Den röda lampan signalerar att det finns ett allvarligt fel på bilen. I de allra flesta fall är det nödvändigt att kalla på hjälp.