När bör kopplingen bytas?
Det är kopplingen som utgör förbindelsen mellan motorn och växellådan. Kopplingen gör så att två plattor pressas mot varandra och synkront snurrar tillsammans. När du trampar kopplingen i botten, avlägsnas de båda plattorna/kugghjulen från varandra. Då är det inte längre någon förbindelse till växellådan, och du kan byta växel.
Under körning används kopplingen hela tiden. Särskilt vid stadskörning men lika mycket i rusningstrafik eller när du står i en kö måste du hela tiden frikoppla för att byta växel.
Man kan populärt säga att körglädje är detsamma som en koppling som fungerar. I varje fall är motsatsen inte rolig. Därför är det viktigt att bilens koppling fungerar friktionsfritt. Märker du antingen att kopplingen gör små ryck när du trampar pedalen i botten eller att det kommer ett skorrande ljud varje gång du växlar, kan detta vara ett tecken på att kopplingen håller på att bli defekt och måste bytas.
Spara pengar när kopplingen ska bytas
De flesta bilar kan gå flera hundra tusen kilometer innan kopplingen behöver bytas. Det gäller naturligtvis även Toyota. Men om din Toyota är av äldre årgång som aldrig fått någon ny koppling, kan du naturligtvis riskera att kopplingen slitits och så småningom måste bytas.
Står du inför att byta kopplingen, kan det vara skönt att i förväg veta vad räkningen kommer att gå på.
Därför har autobutler.se undersökt vad priset har varit, när verkstäderna har lämnat offert till bilägarna på autobutler.se.
Utifrån alla lämnade offerter har vi beräknat ett genomsnittspris på ett kopplingsbyte på en Toyota.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
5.201 kr | 39% | |
Spara i genomsnitt* | ||
5.201 kr / 39% |
Gör som mer än 600.000 andra bilägare. Få offerter på autobutler.se. När du använder vår verkstadsportal garanteras du bland annat MRF:s stickprovskontroll, 24 månaders reparationsgaranti och skriftliga avtal. autobutler.se skapar transparens och gör det lätt för dig att välja rätt verkstad.
Slipp besväret – låt verkstaden byta kopplingen
På vår blogg har du tidigare kunnat läsa hur det faktiskt är möjligt att själv byta kopplingen på bilen.
Att byta kopplingen är ett tidskrävande jobb eftersom delar av motorn måste tas bort. Därför väljer de flesta att lämna in bilen på en verkstad för att få jobbet gjort.
Eftersom uppgiften tar tid, kan tidsåtgången mycket väl variera en del mellan olika verkstäder. Det bästa du kan göra är därför att skaffa och jämföra flera olika offerter. Oftast är priset på reservdelarna i stort sett detsamma, så det är antalet timmar du ska hålla ögonen på.
Är du tveksam om vilken verkstad du ska välja, finns det lyckligtvis hjälp att få. På autobutler.se kan du läsa hur mer än 3.000 användare har betygsatt verkstäderna. Klicka på omdömen i menyn i vänstra hörnet och läs de många verkstadsbetygen.
3 säkra tecken på att kopplingen är sliten
När du försöker accelerera ökar inte farten. I stället upplever du att kopplingen slirar.
När du trampar på kopplingspedalen hörs det missljud. Om det låter som om växellådan ”gnisslar tänder” är det ett tecken på att bilen måste på verkstad.
När du ska växla får det inte vara trögt att trampa kopplingen i botten.
Så undviker du onödigt slitage på kopplingen
Varje gång du stannar vid rött ljus kan du med fördel lägga växeln i friläge i stället för att ligga på ettan med kopplingen i botten.
Slira inte på kopplingen. Starta i stället alltid på den lägsta växeln och använd inte kopplingen som ”hjälpgas”.
När du ska parkera bilen, drar du åt handbromsen och lägger växeln i friläge. På så sätt undviker du att systemet står i ”spänt läge”. Det sliter nämligen på kopplingen när det blåser och bilen står och gungar fram och tillbaka.
När du ska växla, så gör det med omtanke. Växla inte precis innan trafiken står stilla längre fram. Frikoppla i stället och rulla fram till stoppet.