Din Seat ska besiktas regelbundet. Första gången sker besikningen senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången. Andra gången ska den besiktas senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Vidare sker besiktningen senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes
Det sker för att säkerställa att bilar som färdas i trafiken är i ett så bra säkerhetsmässigt skick att de inte utgör en fara för trafiksäkerheten.
Besiktningsföretagen skickar automatiskt ut kallelsen, och efter att den är mottagen har man som bilägare åtta veckor på sig att besikta bilen.
Eftersom den fristen inte kan förlängas är det en god idé att ha bilen redo för besiktning när tiden för den obligatoriska bilbesiktningen närmar sig.
Många verkstäder erbjuder sig att gå igenom bilen före en besiktning. Det kallas för en förbesiktning.
Om du letar efter en kvalitetsverkstad som du kan lita på kan du här beställa offerter på förbesiktning eller besiktningskontroll.
Pris för bilbesiktning och ombesiktning
Om du väljer att lämna in din bil för en kontroll före bilbesiktningen kan det vara bra att i förväg veta vad en sådan kostar.
Därför har Autobutler undersökt genomsnittspriset på en förbesiktning av Seat. Priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Seat-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.858 kr | 80% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.858 kr / 80% |
När du använder en bilverkstad som är ansluten till verkstadsportalen Autobutler får du som en extra fördel automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.
Checklista: Detta kontrolleras när bilen är på besiktning
En besiktning är en kontroll av huruvida ett fordon uppfyller gällande regler eller ej.
På besiktningsstationen går man igenom en lång rad punkter på din bil, och det hela resulterar i ett besiktningsprotokoll, som uppger om bilen är godkänd för fortsatt körning.
Många bilägare väljer att lämna in bilen för en besiktningskontroll på sin lokala verkstad före besiktningen och få mekanikern att kontrollera att bilen är redo för besiktning.
Här nedan går vi igenom de viktigaste punkterna som besiktningsteknikerna kontrollerar på besiktningsstationen och därmed också vad verkstaden ska fokusera på när de går igenom bilen.
Chassinumret, som normalt sitter i motorrummet, måste vara läsbart. Om det inte finns något chassinummer – kanske för att det rostat bort – ska det lokala motorkontoret eller skattemyndigheterna kontaktas för att utfärda ett certifikat som medger att ett nytt chassinummer stansas in.
Lamporna kontrolleras. Parkeringsljus, halvljus, helljus, eventuella dimljus, bakljus, backljus, bromsljus och registreringsskyltljus gås igenom. Strålkastarglasen ska vara hela, och reflektorerna får inte vara missfärgade. Dessutom kontrolleras om strålkastarnas justering är korrekt.
Bilens rutor – ska vara intakta. Särskilt vindrutan kontrolleras efter stenskott och sprickor. Synfältet där vindrutetorkaren rör sig måste vara fritt och får inte vara fullt av t.ex. klistermärken.
Dragkrok – en eventuell dragkrok kontrolleras och man säkerställer att kontakten fungerar. Ta med den löstagbara dragkroken om du har en sådan.
Motorrummet – här kontrolleras bland annat om batteriet sitter fast ordentligt. Batteriet får inte sitta löst så att det kan falla ut och skapa kortslutningar och antända bensinångor. Av miljöskäl kontrolleras också att det inte är för mycket oljespill från motorblocket.
Bromsarna – man genomför en bromstest där besiktningsteknikerna kontrollerar om bilen bromsar skevt och om det finns variationer i bromskraften på de enskilda hjulen
Underrede – underredet kontrolleras genom att bilen lyfts upp på en hiss. Besiktningsteknikerna kontrollera att kulleder m.m. fungerar som de ska, dessutom kontrolleras att underredet och stänkskärmar samt bärande delar, bland annat bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpartorn inte är genomrostade.
Däck – mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm på sommardäck och minst 3 mm på vinterdäck. Om däcken är mycket slitna kan de ha börjat bli sköra och spricka. Därför kontrollerar man att däcken är ok. Ett slitet och skört däck kan nämligen resultera i en däckexplosion som är en fara för trafiksäkerheten.
Miljökontroll – avgaserna får inte ha för höga halter av skadliga gaser. Därför mäts gränsvärdena och om de är för höga måste motorn justeras.
Provkörning – besiktningsteknikerna avslutar besiktningen med en provkörning för att kontrollera att allt på bilen är som det ska och att man inte förbisett allvarliga fel på bilen som bara kan upptäckas under körning.
Besiktningsteknikern kollar även om det ligger en varningstriangel i bilen
Godkänd eller inte. Besiktningen avslutas med att du får ett besiktningsprotokoll. Rapporten visar om bilen blir godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ny besiktning. Om din Seat får resultatet ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” behöver den inte ombesiktas. Men de fel som noterats i besiktningsprotokollet måste åtgärdas.
En ombesiktning krävs däremot om det i besiktningsprotokollet står ”Underkänd med krav på ombesiktning”. Då måste bilen ombesiktas inom 33 dagar.