Moderna bilar är idag fulla av elektriska komponenter och om tekniken fallerar krävs det som regel att bilen behöver lämnas in på verkstad.
Med all den elektronik som finns i nutidens bilar kan mycket gå fel. Det kanske kommer felmeddelanden i bilens däcktrycksövervakningssystem eller också är det något fel med bilens säkringsbox eller navigationsanläggning.
Många bilmärken har också börjat utrusta vissa modeller med både utvändiga och invändiga kameror som bidrar till att öka trafiksäkerheten. Även här kan det uppstå fel.
Och dessutom är bilens motor, om din Ford är av senare datum, uppkopplad mot en dator som kallas OBD (On-Board Diagnostics), där verkstaden kan utföra en felsökning och diagnostik av en lång rad punkter.
Om det uppstår fel i bilens elektroniska system krävs för det mesta att man lämnar in bilen på verkstad.
Det kan vara svårt att veta exakt vad verkstadsräkningen hamnar på. Men om du använder en av de verkstäder som är anslutna till verkstadsportalen Autobutler kan du vara säker på att det elarbete som verkstäderna utför är ett kvalitetsarbete. Innan du väljer verkstad kan du enkelt jämföra innehåll och pris från de olika verkstäderna. Det gör du genom att beställa tre offerter på elarbeten via sidan här.
Nedan har vi beräknat genomsnittspriserna på en rad olika reparationer av den elektroniska utrustningen i en Ford. Alla prisuträkningar har gjorts utifrån alla offerter som verkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till Ford-ägare.
Tänk på att priset på de enskilda reparationerna kan variera beroende på vilken modell och årgång det handlar om.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
811 kr | 36% | |
Spara i genomsnitt* | ||
811 kr / 36% |
Ford är späckad med avancerade säkerhetssystem
Säkerhetsutrustningen i Fords nya modeller hjälper förarna under körning. Det elektroniska säkerhetssystemet Intelligent Protection System omfattar bland annat den elektroniska bromskraftfördelningen ABS och Antispin.
Dessutom är en rad av Fords modeller utrustade med elektronisk stabilitetskontroll (ESC). Systemet omfattar ett antal tekniker som är utformade för att ge föraren bättre kontroll över bilen. Till exempel övervakar sensorer ständigt varje enskilt hjuls hastighet, bilens krängningshastighet (dess vinkel och riktning) samt styrvinkeln.
Som en tredje sak kan nämnas systemet Active City Stop. Den avancerade tekniken är utformad för att hjälpa föraren att undvika eller minska allvarliga olyckor vid körning i stadstrafik. Om systemet upptäcker att den framförvarande bilen plötsligt stannar och bilens hastighet är lägre än 50 km/, aktiveras bromsarna automatiskt.
Alla dessa system, inklusive Active Braking med registrering av fotgängare, kurvkontroll och däcktrycksövervakning, styrs av ett datorsystem. Om systemet meddelar fel på en eller flera funktioner måste man som regel besöka en verkstad.
Här visar en snabb felsökning vad som är fel och mekanikern kan direkt tala om för dig vad det kostar att få problemet löst.
I framtiden slipper man att lämna in bilen på verkstad
Utvecklingen av bilens elektroniska system blir ständigt mer och mer avancerad och det är inte fel att säga att framtidens intelligenta bil är som en dator på hjul.
Utvecklingen rör sig blixtsnabbt och biltillverkarna hittar ständigt på nya, spännande funktioner. Det innebär också att bilindustrin kontinuerligt kan tillhandahålla uppdateringar till bilens dator. Uppdateringar som verkstäderna ser till att installera när bilen är på service.
De avancerade säkerhets- och styrsystemen har alltså sitt hjärta i bilens centraldator. Ett nära samarbete och kunskapsutbyte mellan fordonstillverkare och verkstäder gör det idag oftast möjligt att snabbt identifiera även komplicerade fel på bilens elektroniska system.
De effektiva felkorrigeringssystemen betyder därför också att endast de nödvändiga reparationerna blir utförda, och i slutänden betyder det att bilägarnas reservdelskostnader inte blir större än nödvändigt.
Om man tittar in i framtiden så förväntar experterna att användning av trådlös teknik ska göra att bilens datorsystem automatiskt skickar felmeddelanden till verkstäderna. När mekanikern tar emot en anmälan om ett fel skulle felet kunna rättas till genom att han kopplar upp sig direkt mot bilens dator. Allt utan att bilen behöver lämnas in på verkstaden.
Som det ser ut innebär den tekniska utvecklingen att det blir svårare och svårare för den vanliga bilägaren att själv kunna lösa problem på bilen om tekniken inte fungerar. Därför blir de allra flesta bilägare tvungna att besöka en verkstad för reparation av bilens elektronik.