Bilens avgassystem är självklart en viktig del av fordonet. Det är viktigt att de interna delarna hålls i bra, fungerande skick. Men avgasröret spelar också en avgörande roll i bilens drift. Avgasröret är den enklaste delen att övervaka och inspektera för allvarliga skador. Blir avgasröret allt för rostigt kan det spricka och hål bildas. Lyckligtvis är det också en av de enklaste delarna att reparera på egen hand. Följande är steg som du måste följa för att enkelt reparera hål i avgasröret.
Bestäm process
Det finns flera olika sätt att reparera hål på i avgasröret. De två vanligaste är tejp eller spackel. Den enda stora skillnaden mellan de två är att spackel behöver längre tid att torka. Med tejp kan du nästan köra direkt. Du behöver bara lämna bilen på tomgång i 5 minuter innan körning medan spacklet behöver 24 timmar.
Hitta hålet
Oavsett om du använder spackel eller tejp så måste hålet hittas innan det kan repareras. Ligger hålet under bilen ska den höjas upp så att du får bra åtkomst. Detta bör göras även om hålet är synligt. Det kan hända att avgasröret är i så pass dåligt skick att flera hål redan har bildats eller är på väg att bildas. Se till att inspektera hela röret för skador innan du påbörjar någonting.
Rengör området
Vare sig du använder spackel eller tejp ska området runt hålet rengöras. Det bästa sättet är att ta en stålborste och försiktigt skrubba området. Ju renare området är desto bättre tätning. Ska du använda spackel till att täta går det bra att använda vatten till att rengöra. För tejp ska du inte blöta ner området.
Nästa steg varierar beroende på om du kommer att använda tejp eller spackel.
För tejp:
Starta motorn
Värm upp motorn om temperaturen utomhus är under 21ºC. När metallen är varm så fäster tejpen lättare och täter bättre.
Förbered tejpen
Stäng av motorn. Avlägsna skyddspapperet från tejpen. Var noga med att inget fastnar på den självhäftande sidan. Även dammpartiklar påverkar tätningen.
Applicera tejpen
Var försiktig! Avgasröret kan vara varmt om du har haft motorn igång. Du kan behöva använda handskar om röret är för varmt. Applicera tejpen på det drabbade området och försök jämna ut vecken så bra som möjligt.
Säkra ändarna
Säkra tejpen genom att linda ett par bitar tråd runt området. Detta gör att reparationen håller längre.
Lämna bilen på tomgång
Lämna motorn på tomgång i 20 minuter för att värma upp avgasröret och bättre smälta ihop tejpen med röret. När detta är gjort kan du köra som vanligt.
För spackel:
Fukta området
När du har rengjort området kan du fukta allt med vatten.
Applicera spacklet
Spackla över och runt om hålet. Se till att en del spackel gå igenom hålet för bättre tätning. Är hålet för stort kan du använda tråd eller nät för att lätt applicera spacklet.
Lämna bilen på tomgång
Låt bilen stå på tomgång i 10 minuter. Det kommer att kickstarta processen.
Låt torka
Kör inte bilen på minst 24 timmar efter att spacklet är applicerat.
Kom ihåg att båda dessa metoder är endast tillfälliga lösningar. Du kommer eventuellt att behöva byta ut avgasröret med dessa snabba lösningar hjälper dig förlänga livstiden och spara pengar i längden.
Allt om Avgassystemet
- Byta/reparera Avgassystemet
- Diagnostisera problem med avgassystemet
- Täppa igen hål på avgasröret
- Skydda avgassystemet mot rost
- Ta bort rost från avgasröret
- Vad är en katalysator?
- Hur man byter katalysator
- Vad är ett dieselpartikelfilter?
- Hur man byter dieselpartikelfilter
- Vad är en dieselpartikelfilter rensare? / Hur används den?
- Varför är dieselpartikelfilter ett måste?
- Vad är DPF regenerering?