Idag utvecklar Nissan högteknologiska bilmotorer i jämna fotsteg med andra ledande biltillverkare. Men även om den japanska biltillverkaren är känd för att göra bra och flotta bilar så betyder det inte att det aldrig kan uppstå fel på deras motorer. Fel som kräver att bilen kommer in på verkstad för en felsökning och åtgärd.
Många motorreparationer utförs idag med hjälp av modern datorutrustning, och då blir det snabbt en uppgift som bara bilverkstäder klarar av. Särskilt på äldre Nissan-modeller kan typiska fel vara en defekt turbo eller otät topplockspackning.
En sak man alltid skall hålla ett öga på är att det inte förekommer några missljud när man kör bilen. Man ska inte heller kunna se rök från motorrummet, känna av konstiga lukter eller märka av andra illavarslande motorsymptom.
Om man hyser minsta misstanke om att det är något galet med motorn är det bästa man kan göra att köra bilen till mekanikern och få kollat vad som kan vara fel.
Innan man bestämmer verkstad kan det dock vara skönt att få veta lite om vad prisnivån ligger på för olika motorreparationer.
Vi har här på autobutler.se beräknat genomsnittspriset för de mest vanliga motorreparationerna för en Nissan så att du kan få en snabb överblick. Detta gäller bland annat byte av en defekt turbo och reparation av läckande topplockspackning.
Så är priserna framräknade – priset på reparationer av motorn i din Nissan har beräknats utifrån alla de offerter som våra mer än 200 samarbetspartners – verkstäder över hela landet – har skickat till Nissan-ägare.
Det är viktigt att minnas att priserna är genomsnittliga priser som har räknats fram över hela registret av Nissans modeller och årsmodeller. Det betyder de visade priserna mycket väl kan skilja sig lite från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
7.124 kr | 30% | |
Spara i genomsnitt* | ||
7.124 kr / 30% |
Om du letar efter en kvalitetsverkstad, kan du snabbt få offerter på autobutler.se utan att du binder dig för något. När du har mottagit dina offerter kan du enkelt och överskådligt jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som passar dig bäst. Priset för ett verkstadsbesök, och reparation av en motor, kan som sagt variera, så det är därför alltid en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Så uppkommer fel på bilens turbo
Om det blir fel på bilens motor kan det vara allt från en läckande topplockspackning till en sliten turbo eller EGR-ventil.
En turbo är idag standardutrustning i de flesta bilar med en bensin- eller dieselmotor av en viss storlek. Turbons funktion är att öka effektiviteten i förbränningsprocessen som tar plats när bränsle och luft har blandats.
En turbo går sällan sönder. Men om det skulle uppstå ett fel på turbon beror det dock typiskt på att det periodiska underhållet inte har skötts. När bilen är inne för service ser mekanikern till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts så att det inte hamnar inuti turbon. Om man ser till att följa de rekommenderade intervallen för byte av olja innebär det också att man inte kör runt med gammal motorolja som är fylld med smuts. Om oljan är gammal riskerar man att smutsen samlas inuti turbon.
Byte av läckande topplockspackning
Ett annat motorfel som ibland uppstår är att topplockspackningen börjar läcka.
Topplockspackningen sitter mellan topplocket och själva motorblocket, och en läckande topplockspackning kan leda till att olja eller kylvätska läcker in i en cylinder på motorn.
Om du misstänker att topplockspackningen på din Nissan inte håller tätt, kontrollera följande:
Titta på oljenivån. Om det finns tecken på att nivån är högre än normalt, kan det bero på att motorolja har blandats med kylarvätska i motorblocket.
När det sker blir motoroljan en gulbrun substans. Detta kan man bland annat se på oljestickan när man kontrollerar oljenivån.
Titta också på kylarvätskan, som skall ha en grönaktig färg och vara ren och ogrumlad. Om vätskan däremot drar åt brunt beror det sannolikt på att olja trängt ut från motorn och blandats med kylarvätskan.
Om du upptäcker att bilens topplockspackning är otät finns det särskilda tätningsmedel som åtminstone tillfälligt kan täta packningen. Om du väljer att själv täta topplockspackningen är det viktigt att du följer anvisningarna på den produkt du köpt.
Men även efter att man försökt täta topplockspackningen märker man ofta efter en kort tid att packningen återigen läcker. Och då är det nödvändigt att byta topplockspackning. Det är dock inte en helt billig reparation. Topplocket måste avlägsnas och i vissa fall måste motorblocket tas ut och kontaktytan slipas tillsammans med topplocket.
När topplocket tagits av kollar mekanikern samtidigt också att allt är som det skall med ventiler, kamaxel och tändstift och att inget är skadat.
När alla delar är klara sätts motorblocket och topplocket samman igen. Mekaniker ser till att med hjälp av en momentnyckel dra åt motorblockets bultar i rätt ordning och med rätt åtdragningsmoment, så att den nya topplockspackningen blir ordentligt tät.
Slutligen justeras ventiler medan kamrem eller kilrem stramas åt och slutligen ser mekanikern till att avgasgrenröret är ordentligt på plats
Kom igång här – om du behöver få din bilmotor reparerad, inhämta offerter på autobutler.se.