Motorproblem är en av de mest vanliga anledningarna till att bilägaren lämnar bilen på verkstad. Motorproblem och efterföljande motorreparationer gäller alla möjliga fel. Det kan vara allt från motorolja som fyllas på till en sliten kamrem.
Som bilägare ska man alltid hålla koll på om det förekommer oljud, ovanlig lukt eller rök från motorn. Om det sker bör bilens direkt köras till verkstaden så att mekanikern kan undersöka under motorhuven och finna felet. Det är inte ovanligt att det uppstår fel på motorn när bilen har kört de första 100 000 kilometerna. Efter det kommer det gradvis uppstå fel eftersom motorns olika delar börjar bli slitna.
För att ge dig en uppfattning om vad det kostar att lämna bilen på verkstad så har vi härunder räknat ut genomsnittspriserna på de vanligaste motorreparationerna av din Kia. Det gäller bland annat byte av kamrem, reparation av ett topplock som inte sluter tätt och ett byte av en defekt kylare.
Vi har satt priserna på de olika motorreparationerna genom att ta ett genomsnitt av de olika offerterna inom de olika kategorierna av motorreparationer som Kia-ägare över tid har mottagit från Autobutlers samarbetspartners.
De olika prisexemplen gäller alla Kia-modeller och årgångar. Därför kan priset under gälla en specifik reparation och skilja sig mot det pris som du fått när du hämtat offerter på Autobutler.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.327 kr | 27% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.327 kr / 27% |
Byt ut motoroljan och få en motorrengöring
Motoroljan i din bil är något av det viktigaste att hålla koll på. När verkstaden byter motorolja och oljefilter så noteras det i bilens servicebok när det är dags att byta olja nästa gång. För att du ska undgå allt för mycket slitage på motorn är det viktigt att hålla koll på de rekommenderade intervallerna. De flesta biltillverkare understryker att motoroljan byts ut efter 10 000 till 15 000 kilometer eller en gång om året.
När motoroljan pumpas ut i systemet så förlorar den långsamt sina smörjegenskaper och samtidigt kommer det smuts och metallrester som sliter på motorn om inte oljan byts ut.
Olje- och oljefilterbyte är som regel ett inslag när man lämnar bilen på service. Om du följer anvisningarna över vilken service som ska göras enligt bilens servicemanual så är du på den säkra sidan.
Om servicen hoppas över eller om man hör konstiga ljud eller andra tecken på problem under motorhuven så kan det snabbt orsaka allvarliga skador på motorn, som i slutändan kan resultera i dyra verkstadsräkningar.
I samband med att man byter olja kan det också vara en god idé att rengöra motorn invändigt. Om man kör många korta turer med bilen så kan motoroljan i längden inte rengöra motorn och det kan uppstå avlagringar som kan orsaka motorstopp. Avlagringar kan nämligen få hela motorsystemet att arbeta hårdare och trögare. Det kan bland annat påverka kolvringarna där det samlas sot.
En motorrengörare tar bort, löser upp och rengör alla former av orenheter som finns i motorns smörjsystem. En motorrengöring är på så vis ett sätt att försäkra sig om att motorn fungerar som den ska, så att man som bilägare undgår täta verkstadsbesök med dyra motorreparationer som följd.