Din Mitsubishi skall för första gången genomgå en besiktning fyra år efter det första registreringsdatumet. Besiktningen är en kontroll som utförs för att fastställa om fordonet uppfyller gällande regler för godkännande och fordonsbesiktning.
Besiktningen är lagstadgad och efter den första besiktningen kallas bilen automatiskt till besiktning vartannat år.
Kallelsen får man automatiskt från Færdselsstyrelsen, och när man har kallelsen i handen måste man säkerställa att bilen blir besiktigad innan besiktningsperioden löper ut. Det vill säga inom en 8 veckors tidsfrist.
Autobutler har undersökt det genomsnittliga priset för ett besiktningstest av en Mitsubishi. Priserna täcker alla de offerter som getts till Mitsubishi-ägare av verkstäder, oavsett modell eller årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.577 kr | 68% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.577 kr / 68% |
Det kan vara en bra idé att få bilen kontrollerad på en verkstad innan den körs till besiktningen. Boka tid för ett besiktningstest via autobutler.se. När du beställer genom autobutler.se garanterar vi dig att verkstaden inte genomför några reparationer utan att det blivit avtalat på förhand.
Vet du förresten att varje gång du använder en bilverkstad som är ansluten till autobutler.se, så får du automatiskt en 3-års garanti på alla reparationer och reservdelar.
Klarar din Mitsubishi en bilbesiktning?
Den periodiska besiktningen säkerställer att bilen uppfyller alla lagstiftade krav på trafik- och miljöegenskaper.
I besiktningshallen kontrolleras bland annat släpvagnskoppling, styrning, stötdämpare, däck och lampor med strålkastarinställning.
Dessutom undersöker man att det inte finns angrepp av rost eller korrosion vid kritiska punkter såsom hjulupphängning, fjäderskålar, stötdämpartorn, svängarmar eller hjälpram.
Slutligen kontrolleras miljömässiga egenskaper. Detta görs genom en kontroll av rök och koloxid, och så checkar man att bilen håller sig inom bullergränserna under körning.
Kommer bilen genom nålsögat utan allvarliga fel och anmärkningar blir besiktningsrapporten stämplad: Godkänd.
Kontrollera dessa 5 saker före nästa besiktning
Under 2018 infördes nya och tuffare besiktningsregler, och det blev därefter svårare att få bilen godkänd på första försöket. Till skillnad från före 2018 utlöses ombesiktning idag av småfel som en defekt glödlampa.
Därför är det viktigt som bilägare att man har koll på besiktningsreglerna och vet vad man skall ha kontrollerat innan man kör bilen till besiktningen.
Nedan ger vi dig en checklista för att minska risken för att din Mitsubishi kallas till en ombesiktning.
1. Fungerar bilens lampor som de skall?
Tro det eller ej, men många bilägare kör in sin bil till besiktningen med fel på en eller flera lampor. Och det är dumt, för om det är fel på lamporna måste bilen ombesiktigas.
Lyckligtvis är det lätt att undvika. Man måste bara se till att kontrollera att alla lampor på bilen fungerar som de skall. En mekaniker kan eventuellt hjälpa till med uppgiften.
Det är helt klart viktigast att bromsljuset fungerar som det skall. Regeln säger att bromsljuset skall lysa kraftigare än baklyktorna. Besiktningsreglerna säger att bilen får körförbud till dess den ombesiktigats om det finns fel på bromsljuset.
2. Full effekt på bilens signalhorn
För att säkra bästa möjliga trafiksäkerhet är det ett krav att man som bilist kan varna andra trafikanter och fotgängare som färdas i trafiken. Därför måste signalhornet på din Mitsubishi också fungera korrekt. När man trycker på signalhornet skall en hög och konstant ton höras. Eventuella fel på signalhornet kan vara att ljudvolymen ökar eller minskar i styrka.
3. Lyser varningslampor på instrumentbrädan
Om en eller flera av fordonets varnings- och kontrollampor lyser när du kör bilen till besiktningen godkänns inte fordonet. Varningslamporna i instrumentbrädan talar om att det är något fel någonstans på bilen. Därför bör du köra till en verkstad om varningslampor lyser så att en avläsning av felkoder kan göras. När mekanikern avläser felkoderna kommer han att kunna nollställa felen innan bilen körs till besiktning.
4. Kontrollera motorn för oljeläckage
Om det finns tydliga tecken på oljeläckage i motorrummet, eller man hittar oljefläckar under bilen när den har parkerats, så beror det sannolikt på att motorn är otät.
Vid besiktningen riskerar man att oljeläckaget bedöms vara för stort för att bilen skall släppas igenom.
En ombesiktning på grund av oljeläckage kan undvikas genom att man kör bilen till en verkstad, så att problemet kan lokaliseras och felet rättas till.
5. Genomför en kontroll av bilens däck
Uppfyller bilens däck inte lagstadgade krav godkänns bilen inte vid besiktningen.
Däcken måste ha minst 1,6 mm djupt däckmönster. Förutom tillräckligt mönsterdjup får däcken inte heller vara mjuka eller ha sprickor på sidan. Däck behäftade med fel resulterar i en ombesiktning och kanske till och med ett körförbud.