Om man köper en Dacia får man bra valuta för sina pengar. Det är så Dacia marknadsför sitt varumärke till nya kunder. Den rumänska biltillverkaren, som är ett dotterbolag till franska Renault, vill göra sig känd för att tillverka bilar där mycket kvalitet för lite pengar är nyckelordet.
Men med tiden kan det uppstå fel även på en högkvalitativ bilmotor så att den behöver repareras. Det kan vara en läckande topplockspackning eller en sliten EGR-ventil.
Om det uppstår fel på motorn krävs det vanligtvis för nyare Dacia-modeller att bilen körs in på en verkstad så att mekanikern kan genomföra en felsökning och åtgärda felet.
Med hjälp av modern mätutrustning gör man en bildiagnos och nollställer eventuella felkoder.
Men det är också sannolikt att det kan uppstå fel på motorn med symptom som inte kan avhjälpas genom att man bara nollställer felkoder. Här talar vi om mer mekaniska fel som man själv kan hålla ett öga på som bilägare.
Om man misstänker att det har blivit fel på motorn, till exempel att turbon är defekt eller att en cylinder läcker ut genom topplockspackningen, då kan det vara förnuftigt att köra in bilen på verkstad.
Men innan bilen svänger in till verkstaden, kan det vara skönt att veta lite om vad prisnivån är på de mest vanliga motorreparationerna för en Dacia.
Autobutler.se har beräknat det genomsnittliga priset för de vanligaste motorreparationerna för en Dacia. Beräkningarna ger dig en snabb överblick över vad du kan förvänta dig att de olika reparationerna kostar.
Så har priserna räknats fram
Priserna nedan har räknats fram från samtliga offerter som autobutler.se's över 200 samarbetspartners bland verkstäder har skickat till Dacia-ägare.
Då vi talar om genomsnittliga priser kan de visade priserna mycket väl skilja sig från det pris som verkstäderna upplyser om när man inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.688 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.688 kr / 33% |
”
Om du har behov av en kvalitetsverkstad, använd ”Få offerter” här på autobutler.se. När du har mottagit dina offerter kan du lätt jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som du tycker passar dig bäst. Priset på reparation av en motor kan som nämnt mycket väl variera, så det är alltid en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Undvik att det uppstår fel på bilens turbo
Om man räknar upp alla fel som kan uppstå på en motor kommer däribland ingå läckande topplockspackning, sliten EGR-ventil och fel på turbon.
Idag är en turbo standardutrustning i de flesta diesel- och bensinmotorer. Turbons funktion är att öka effektiviteten i förbränningsprocessen som tar plats när bränsle och luft har blandats.
Om det uppstår fel på turbon kan man bland annat upptäcka det därför att det visslar eller tjuter när man hastigt släpper gaspedalen. Man kan också märka att bilen har sämre dragkraft än normalt. Båda delarna kan ha en defekt turbo till orsak.
Turbon är utformad för att hålla hela bilens livstid. Skulle det ändå hända att bilens turbo går sönder är anledningen som regel att man inte skött service och underhåll enligt riktlinjerna. När bilen är på service gör mekanikern en översyn på turbon och ser till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts samt mäter oljetrycket och kontrollerar oljetillförseln till turbon.
Turbon arbetar med enorm kraft och upp till 250 000 varv per minut, så även det minsta lilla föremål som kommer in i turbon, till exempel genom ett skadat luftfilter, kan orsaka stora skador på både turbinaxeln och lager.
Turbon roterar i en tunn film av olja. Bristande oljeförsörjning eller gammal förorenad olja eller olja som brutits ned på grund av höga temperaturer kan skada turbon. Därför bör man alltid använda olja av bästa kvalitet och se till att byta oljefilter och följa serviceschemat.
Gammal motorolja är fylld med smuts, och det finns risk för att smutsen samlas inuti turbon som därmed skadas. Därför bör motorolja och oljefilter bytas var 15 000 km eller en gång om året.
Kontrollera att det inte är fel på EGR-ventilen
Om du kör runt i en Dacia med dieselmotor, är den förmodligen utrustad med en speciell EGR-ventil. EGR står för ”Exhaust Gas Recirculation”, och EGR-ventilen ser till så att avgaserna från dieselmotorn återanvänds. De smutsiga avgaserna skickas tillbaka in genom insuget, så att gasen förbränns på nytt.
Om EGR-ventilen är defekt tänds motorns varningslampa på instrumentbrädan samtidigt som du sannolikt råkar ut för följande motor symptom och oregelbundenheter:
- Effektförlust – din Dacia är trög att köra och ger dåligt gensvar
- Motorn är ojämn i tomgången
- Det kommer svart rök från avgasröret
Märker man att det är fel på motorns EGR-ventil skall man omedelbart köra bilen till verkstaden.
Mekanikern kommer förmodligen att börja med att rengöra ventilen för att se om det löser problemet. Men om det inte hjälper bör man nog överväga att få EGR-ventilen utbytt.
Att byta EGT-ventil är inte helt billigt. Därför kan du med fördel inhämta offerter via autobutler.se., så att du lättare kan välja den verkstad som är bäst för dig.