Bromssystemet i en bil består vanligen av en bromsskiva och två bromsbelägg på varje hjul. Genom att aktivera bromspedalen trycks bromsbeläggen in mot skivan och bilen bromsar.
Samtidigt som bromsbeläggen pressas mot bromsskivan ser ett hydrauliskt system till att bromsvätska pressas genom bromsledningarna ut till bromsarna. Bromsvätskan medverkar till att bromsbeläggen pressas mot bromsskivan.
Slitna eller defekta bromsar, inkl. bromsledningar, kan få allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten. Därför är det viktigt att alltid hålla extra noggrann koll på att bromsarna fungerar som de ska. Om du får den minsta misstanke om att något är fel måste du lämna in din Dacia på verkstad för en kontroll av bromssystemet.
I servicemanualen står det när din Dacia behöver service. Då gör mekanikern en kontroll av bromsarna.
Bromsar – spara in på verkstadsräkningen
På autobutler.se har vi undersökt priset för ett bromsbyte på Dacia.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1 099 SEK | 26% |
Det beräknade priset är ett genomsnittspris som utgår från alla offerter skickade till Dacia-ägare oavsett modell och årsmodell.
På autobutler.se kan man snabbt och enkelt få tre offerter på byte av bromsar. De bilverkstäder som är anknutna till vår verkstadsportal skickar dig skriftliga offerter med en beskrivning av jobbets omfattning. Genom att välja en verkstad nära din bostad eller arbetsplats kan du snabbt få bilens bromssystem utbytt eller reparerat.
Märker du av fel på bilens bromssystem?
Många bilister kör omkring med delvis defekta bromsar utan att veta om det.
En undersökning utförd av Autobutler 2015 visade att var femte danska bilist körde med bromsar som var behäftade med fel.
Det kan uppstå många fel i bromssystemet som gör att bromsarna inte fungerar till 100 procent som de ska.
Nedan listar vi de vanligaste orsakerna till att bromssystemet inte fungerar.
- Bromssystemet saknar bromsvätska, vilket kan bero på att det finns en läcka i systemet. Avsaknaden av vätska innebär att det kommer in luft i systemet. Därmed fungerar bromsarna inte till 100 procent som de ska. Ett tecken på detta är att bromspedalen inte längre känns hård utan kan trampas nästan helt i botten.
- Brist på bromsvätska kan också orsakas av normalt slitage och konsumtion. Fyll på vätska och håll därefter koll på att systemet inte förlorar vätskan snabbt igen. Bromsvätska utan effekt – bromsvätskan blandas med tiden med vatten och fungerar därmed inte längre 100-procentigt effektivt. Verkstäderna har en särskild mätutrustning som visar vattenhalten i bromsvätskan. Se till att bromsvätskan kontrolleras på din verkstad när bilen är på service.
- Bilens indikatorlampa lyser rött. Det är ett mycket troligt tecken på att bromsbeläggen är slitna och bör bytas ut.
- Det hörs ett högt tjutande ljud när du bromsar. Det kanske bara handlar om att lite rost har samlats på bromsskivorna. Om det är fallet slits rosten av vid de första inbromsningarna. Men om ljudet inte försvinner är det en indikation på att något är fel och du bör köra bilen till en verkstad.
- Om bilen drar åt sidan när du bromsar beror det sannolikt på att bromsbeläggen är skevt slitna och därför bör de ses över av en mekaniker.
Tips:
Du kan själv kontrollera om bilens bromsar fungerar som de ska. Vid en hastighet av 30 km/h ska du kunna stanna bilen på maximalt 6 meter. Prova på en väg där du inte utgör en risk för andra bilister.