Motorn är bilens hjärta och tar man inte hand om bilens motor enligt tillverkarens anvisningar riskerar man att det uppstår fel i motorn och i värsta fall att den skär ihop.
För att undvika att man blir stående med en dyr verkstadsräkning är det därför viktigt att man håller ett öga på motorn. Kolla bland annat att topplockspackningen inte läcker vid någon cylinder och att varken turbon eller ERG-ventilen är defekt.
När du kör bilen skall det inte höras några missljud, liksom att man inte skall se någon rök från motorn eller känna av konstiga lukter. Har man bara den minsta misstanke om att det är något fel på motorn bör man kontakta sin lokala bilverkstad snarast möjligt.
Om det är nödvändigt att köra in bilen på verkstad, kan det vara skönt att i förväg få veta lite om de olika priserna för reparationer på sin bilmotor.
Därför har vi beräknat det genomsnittliga priset för de vanligaste motorreparationerna till en Audi, inklusive byte av ERG-ventil eller en defekt turbo såväl som reparation av läckande topplockspackning.
Så kom vi fram till priserna – priset på reparationer av din Audis motor har beräknats från alla de offerter som Audi-ägare har fått från de verkstäder som samarbetar med autobutler.se.
Priserna är genomsnittliga priser för alla modeller och årsmodeller, så därför kan det pris som visas skilja sig lite från det pris du får upplysning om när du inhämtar offerter här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
5.519 kr | 34% | |
Spara i genomsnitt* | ||
5.519 kr / 34% |
Om du letar efter en kvalitetsverkstad, kan du alltid snabbt och enkelt hämta in offerter på autobutler.se utan att du förbinder dig till något. När du har fått offerterna, kan du i lugn och ro jämföra dem för att hitta den verkstad som passar dig bäst. Vissa verkstadsreparationer är dyrare än andra, så det är en bra idé att alltid kontrollera olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Turbo – fel orsakas ofta av bristande underhåll
Tyvärr råkar man som bilägare då och då utför att det uppstår ett fel på bilens motor och att bilen därför måste till en verkstad. Fel på motorn kan variera från en sliten kamrem till en defekt topplockspackning. Och om bilen har en turbo eller EGR-ventiler, kan även dessa delar behöva bytas ut eller justeras.
Turbo är idag standardutrustning i de flesta diesel- och bensinmotorer. En utförlig beskrivning av hur en turbo fungerar kan snabbt bli alltför teknisk, men en grundläggande princip för motorn är att den får sin kraft från förbränningen som sker när bränsle och luft blandas. Och turbons funktion är att den ökar prestandan i förbränningsprocessen. Det är den korta förklaringen. Vill du vet mer om turbo kan du läsa mer här.
Vanligtvis fungerar bilens turbo oklanderligt under hela bilens livstid. Om det skulle uppstå ett fel på turbon beror det dock oftast på att det periodiska underhållet inte har skötts. Vid service ser verkstaden till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts så att den inte hamnar inuti turbon.
Om motorolja inte byts med de rekommenderade intervallen kan det leda till att smuts kommer in i turbon. Smutsen samlas då först i den gamla motoroljan som borde ha bytts ut för länge sen. Se därför alltid till att byta motorolja i tid.
Kontrollera att det inte är fel på EGR-ventilen
Om du kör runt i en Audi med en dieselmotor, är den förmodligen utrustad med en speciell EGR-ventil.
EGR står för ”Exhaust Gas Recirculation”, och som namnet avslöjar ser EGR-ventilen till att avgaserna från dieselmotorn återanvänds. De smutsiga avgaserna skickas helt enkelt tillbaka in genom insuget, så att gasen förbränns på nytt.
Om EGR-ventilen är defekt tänds motorns varningslampa på instrumentbrädan samtidigt som ett eller flera av följande motor symptom framträder:
- Effektförlust – din Audi är trög att köra och ger dåligt gensvar
- Motorn har plötsligt en ojämn tomgång
- Avgaserna har svart rök i sig
Eventuella fel på motorns EGR-ventil bör få dig att reagera och köra bilen till verkstaden.
Mekanikern kommer förmodligen att rekommendera en rengöring av ventilen till att börja med, men löser det inte problemet, eller om ventilen är helt igensatt bör du nog överväga att få den utbytt.
Att byta EGT-ventil är inte helt billigt. Därför föreslår vi att du inhämtar offerter via autobutler.se. så att du snabbt kan få en överblick över vad arbetet kommer att kosta.