Citroën - stötdämpare och fjädring

Byt stötdämparna på din Citroën i tid

08 oktober 2018, 09:12

Många bilägare är duktiga på att upptäcka slitna däck eller defekta bromsar på sina Citroën-bilar. Men visste du att bilens fjädringssystem och stötdämpare har stor betydelse för trafiksäkerheten?

Om inte så kan det bero på att fjädringen lever lite i det fördolda.

När du ska byta stötdämparna rekommenderar vi dig att jämföra flera olika verkstäder. Det kan du snabbt och enkelt göra genom att hämta offerter från Autobutler.

För att ge dig en bild av vad det kostar att byta stötdämpare på en Citroën har vi tagit fram ett snittpris. Utifrån alla offerter som rör ett byta av stötdämpare på en Citroën som getts av verkstäderna ligger priset i snitt på:

Spara i genomsnitt*
2.235 kr / 34%

Priserna är beräknade utifrån alla modeller från Citroën oavsett årtal och om bytet handlat om ett par eller ett byte om fyra. Dessutom måste man ibland byta fjädrarna, därför är det svårt att uppskatta ett genomsnittligt pris för just ditt byte.

Om du skapar ett uppdrag hos Autobutler får du automatiskt offerter på ett byte av stötdämpare för din Citroën. Alla offerter är skriftliga, så du kan enkelt jämföra priser och innehåll i varje offert.

Fjädringssystemet är en viktig del av bilen då det hjälper till att förbättra bilens väggrepp och samtidigt säkerställa att stötar och vibrationer från vägen inte sprider sig genom karossen. Med andra ord handlar det om både körkomfort och trafiksäkerhet.

Om bilen inte hade varit utrustad med stötdämpare hade hjulen inte fått kontakt med vägen på grund av alla vibrationerna i fjädrarna. Det är delvis det som händer när stötdämparna inte fungerar som de ska. Kör du över ett gupp förlorar hjulen väggreppet för en millisekund och utan väggrepp kan man som bilist inte styra bilen.

När fjädringssystemet är slitet kommer bilen kännas vinglig och instabil samt även vara extra känslig för sidvindar, vilket kan leda till en farlig situation som både utsätter dig och dina medtrafikanter för fara.

Sist men inte minst leder slitna eller defekta stötdämpare till att bromssträckan förlängs. Tester som gjorts utomlands visar att en bil med slitna stötdämpare behöver flera extra meter för att stanna, trots låg fart.

Hitta den bästa verkstaden när stötdämparna ska bytas

Från 1955 och fram till 2015 var Citroëns signum deras unika vätskefjädringssystem som gav en unik och bekväm fjädring, ett system som också använts av Rolls-Royce.

Men år 2015 meddelade biltillverkaren att man skulle sluta med vätskehydraulik.

Med ett fortsatt fokus på att hålla fast vid Citroëns kärnkompetens, nämligen den unika fjädringskomforten, skulle man nu istället satsa på en mer modern metod i form av en traditionell stålfjädring med elektroniskt styrda stötdämpare.

Om du någon gång kör en Citroën med det gamla fjädringssystem så kommer du uppleva ren nostalgi. De flesta modellerna från Citroën kör runt med ett traditionellt fjädringssystem som inkluderar stötdämpare från andra kända bilmärken.

Hur ofta stötdämparna på din Citroën måste bytas beror bland annat på hur gammal bilen är och hur ofta du kör på ojämna vägar. Med tiden förlorar stötdämparna sin förmåga att absorbera stötar och vibrationer från vägen och ska man följa tillverkarnas rekommendationer ska man byta stötdämpare efter att bilen kört 6000 till 8000 mil.

Finn 5 fel med bilens fjädringssystem

Vid en vanlig service kollar verkstaden om fjädringssystemet inklusive stötdämpare är ok. Men som alla andra saker som används kontinuerligt kan slitage uppstå löpande. Därför är det en bra idé att vara uppmärksam på om det låter konstigt eller om bilen beter sig annorlunda när du svänger, bromsar eller accelererar.

Nedanför har vi 5 exempel på saker som kan vara fel med stötdämparna och borde lagas på en verkstad direkt.

  1. Bromssträckan är plötsligt mycket längre än innan
  2. Du upplever en ojämn styrning samtidigt som det känns som bilen “seglar” på vägen varje gång du kör över ett gupp
  3. Det känns som det är glapp i ratten
  4. Mönsterdjupet är inte samma på alla däck
  5. Om du byter från sommar- till vinterdäck eller vice versa, och upptäcker oljeläckage vid stötdämparna. Det betyder nämligen att stötdämparna inte är täta eller fungerar optimalt.

Ta hjälp av gungtestet

Om du misstänker att något är fel med stötdämparna på din Citroën bör du pröva det klassiska “gungtestet”.

Testet innebär att du pressar ner hörnet av förskärmen eller stötfångaren. Direkt när du släppt bilen ska den bara gunga en gång och sedan stanna.

Om bilen gungar mer än en gång bör du köra till en verkstad för att få stötdämparna kontrollerade.

Du kan också prova att testa bilen ute på vägen. Hitta en väg med mindre trafik och prova att köra från sida till sida i ett par skarpa kurvor. Om bilen känns lite väl livlig så kan det vara en bra idé att testa fjädringen på en verkstad.

Kan jag byta stötdämpare själv?

Det korta svaret är nej. Det långa svaret är att det är möjligt men ganska komplext och inte en helt riskfri uppgift att ta sig an. Vi på autobutler.se rekommenderar därför att du alltid tar hjälp av en verkstad.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.