Vad är en kamrem?
Kamremmen har en av motorns viktigaste funktioner, då det är denna rem som styr samspelet mellan kolvar och ventiler. Trots att kamremmen har vital betydelse för bilens motor är det få bilister som är uppmärksamma på den.
Det kan emellertid vara en god idé att hålla ögonen på bilens kamrem. Om den går av medan motorn är i gång, kan det nämligen utvecklas till en obehaglig extraräkning och i värsta fall en förstörd motor. Därför är det bra att med jämna mellanrum låta kontrollera och eventuellt byta kamremmen på din Skoda, innan det går galet.
Kamremmen består av ett kraftigt, syntetiskt gummimaterial. Med tiden börjar gummit att mjukna, och när det sker får remmen oftast sprickor i ytan och ser fransig ut.
Vanligtvis kontrollerar mekanikern kamremmen när bilen är på service. Samtidigt är det viktigt att följa biltillverkarens rekommendationer. För Skoda gäller det att man på bilar av årsmodell 2007 eller äldre ska byta kamremmen vart fjärde år, medan nyare bilar (årgång 2008 och senare) ska få kamremmen bytt vart femte år. Om du kör längre sträckor än genomsnittet, bör du komma ihåg att kontrollera och eventuellt byta kamremmen oftare än vart fjärde eller femte år.
Vad kostar det att byta bilens kamrem?
En kamrem kostar inte särskilt mycket, men själva arbetet med att byta den kan mycket väl bli tidskrävande. Kamremmen och vattenpumpen arbetar dessutom tillsammans, så när kamremmen slits drabbas även vattenpumpen av slitage. Då det kan vara svårt att komma åt vattenpumpen för att byta den, rekommenderar de flesta verkstäder att man byter både kamrem och vattenpump samtidigt.
Tidsåtgång och arbetslön är alltså den största posten på räkningen när kamremmen ska bytas, och därför rekommenderas att du undersöker verkstädernas timpris innan du lämnar in bilen. Om man ser sig om lite, kan det nämligen finnas stora besparingar att göra.
Härnedan har vi räknat ut priset på vad det kostar att byta kamremmen på en Skoda. Det visade priset är ett genomsnittspris som gäller alla Skoda-modeller och som är baserat på de mer än 3 000 offerter som verkstäderna har lämnat till användarna av vår verkstadsportal.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
3 269 SEK | 34% |
Via autobutler.se är det snabbt och lätt att få in bilen på verkstad. Verkstäderna skickar uteslutande skriftliga offerter så att du i lugn och ro kan jämföra priser och beskrivningar av arbetets omfattning. Dessutom kan du på autobutler.se se vad andra bilägare har skrivit i sitt omdöme om de olika verkstäderna. På så sätt hjälper vi dig att på ett enkelt och överskådligt sätt hitta den mest prisvärda verkstaden.
Kolla kamremmen
Om du inte vet när din Skoda senast fick kamremmen bytt, bör du låta en verkstad kontrollera om det är dags att byta den.
Du kan också själv göra en kontroll genom att öppna motorhuven och se efter om remmens yta är sliten. Är den det eller om det finns sprickor och fransar i gummit, kan du vara säker på att det är dags att byta ut remmen.
Är du tveksam, så tänk dig för en extra gång. Kamremmen slits inte gradvis som exempelvis bilens bromsklossar. Den slits och brister oftast utan förvarning. Det är den värsta tänkbara situationen, så om du inte själv kan avgöra om remmen är sliten eller ej, bör du kontakta en verkstad för att få den kontrollerad.
Varför slits kamremmen?
Det kan vara svårt att avgöra exakt när kamremmen är utsliten, men det finns några faktorer som bidrar till att slita mer på remmen och som kan få den att hoppa av drivhjulet eller att helt oväntat gå av.
Oljeläckage
Oljeläckage i motorrummet är en allvarlig sak. Om det kommer olja på kamremmen och mellan kamrem och drivhjul, kan det få remmen att glida av drivhjulet och orsaka skador på motorn. Om du upptäcker oljeläckage i bilens motorrum, bör du omgående kontakta din verkstad för att få problemet löst.
En gammal kamrem
Kamremmen är försedd med kuggar och drivs av ett speciellt drivhjul, som håller fast remmen så att den inte kan glida. Tidigare var kamremmen både kantig och trapetsformad, och inte alls lika elastisk som de nya versionerna. Kör du omkring i en äldre Skoda bör du se till att sätta in en av de nya kamremmarna, som är smidigare och håller väsentligt längre.
När kamremmen blir styv
Kamremmen kan bli styv om du inte kör bilen varje dag. Den ska då bytas oftare än om du använder bilen dagligen. Därför bör du berätta på verkstaden att du inte kör så många kilometer, så att mekanikern kan byta ut kamremmen om den blivit styv och osmidig.