En bils styrinrättning skall alltid vara 100 procent i ordning, och om det förekommer fel måste dessa repareras omedelbart.
Glapp eller slitage i styrning bil innebär att bilen känns sliten och att man får en dålig körupplevelse. Samtidigt försämras körsäkerheten.
Styrinrättningen på din Mercedes bidrar till att kompensera för stötar eller ojämnheter från vägen. Och både styrning och hjulupphängning säkerställer att hjulen har ständig kontakt med vägbanan.
För att säkerställa att styrningen fungerar som den skall och att det varken finns några fel eller rattglapp rekommenderar bilverkstäder att man ser till att få en kontroll av styrinrättningen genomförd en gång om året eller för varje 15 000 km.
För många bilägare blir det naturligt att få det gjort i samband med att de byter från vinterdäck till sommardäck eller vice versa. När mekanikern utför mätningar på styrinrättningen tittar han också på om hjulinställning, balansering och spårning av bilens däck är korrekt.
Ojämnt däckslitage eller vibrationer och skakningar i ratten kan bero på fel på styrningen eller på bilens spårning.
Det kan vara svårt att omedelbart se exakt var problemet ligger och vad det i så fall kommer att kosta att rätta till felen. Men du kan skapa ett ärende på autobutler.se och får då möjlighet att beskriva uppgiften så väl som det låter sig göras. Du får skriftliga offerter från verkstäder som är anknutna till vår verkstadsportal.
Baserat på din beskrivning av felet kan verkstäderna lämna sina förslag på vad som är fel och hur mycket det kommer att kosta att få det åtgärdat.
Nedan beräknade vi det genomsnittliga priset för en undersökning av styrinrättningen.
Priset nedan baseras på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Mercedes-ägare, oavsett modell eller årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.556 kr | 40% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.556 kr / 40% |
En korrekt balansering, hjulinställning och spårning ökar trafiksäkerheten
När bilverkstäder rekommenderar en årlig kontroll av bilens styrning, är det inte bara en fråga om huruvida däcken eventuellt är snedslitna. Det handlar om din och dina medtrafikanters säkerhet.
Fel på styrinrättningen kan bland uppkomma genom att man har sån otur att man råkar köra upp på en trottoarkant. Det kan nämligen leda till att hjulinställningen blir förskjuten så att däcken börjar slitas ut oregelbundet.
Redan vid små avvikelser från en korrekt spårning kan däckens livslängd minskas med upp till 10 procent, och samtidigt resulterar slitna däck både i försämrad bränsleekonomi och minskad trafiksäkerhet. Det senare hänger samman med faktumet att slitna däck ger ökade bromssträckor, även vid låga hastigheter.
När bilverkstaden mäter och justerar styrningen sker det med hjälp av en 4-hjulsmätning av bilens styrinrättning. Här kommer mekanikern att kunna se om det till exempel är nödvändigt att balansera hjulen.
När styrningen jäklas – vad kan vara fel?
Fel på styrinrättningen uppfattas ofta genom att det hörs ljud under körning eller att det förekommer svaga skakningar i ratten.
Eventuella missljud kan också ha ett felaktigt hjullager till orsak. Detta kontrollerar man bäst genom att ta tag i toppen av hjulet med båda händerna och rucka fram och tillbaka på det. Ger det med sig är det ett tecken på ett felaktigt hjullager eller åtminstone ett hjullager som skall dras åt igen.
Det kan också vara så att bilen har glapp i ratten. Man definierar typiskt rattglappet som det stycke ratten kan vridas utan att hjulen följer med. Orsaken till glapp i ratten kan vara att antingen en styrled eller kulled är sliten.
Man kan kontrollera om bilen har ett rattglapp på följande sätt: Starta motorn och lägg växeln i friläge. Kom ihåg att dra åt handbromsen. Sen ställer man sig utanför bilen med ett nedvevat fönster och vrider ratten fram och tillbaka. Håll ett öga på vänster framhjul. Om ratten kan vridas fram och tillbaka bara några centimeter utan att hjulet rör sig är det ett tecken på att bilen har glapp i ratten.
Om man råkar ut för detta behöver bilen en kontroll av styrinrättningen
De fyra hjulen på bilen skall alla ha ett bra väggrepp. Om de inte har det är det troligen på grund av fel på styrningen. Om det finns eller inte finns fel på styrinrättningen kan kontrolleras med hjälp av att man gör mätningar på styrinrättningen.
Om undersökningen visar att det finns anledning till att spåra däcken eller balansera hjulen, kommer mekanikern att se till att alla fyra däcken blir korrekt justerade i förhållande till varandra. Det är nämligen viktigt att samtliga hjul är monterade så att de sitter vinkelrätt mot vägen och att de är parallella i paren.
Frågan är när det finns ett behov av att kontrollera bilens hjulvinklar och geometri.
Nedan får du ett antal tips om vad du skall hålla ett öga på och vad som skall få dig att kontakta din lokala verkstad:
- Bilen drar åt sidan – detta är ett tecken på bristande riktningsstabilitet
- Bilen kör instabilt och kan kännas svår att styra
- Ratten skakar
- Ratten känns tung när den vrids
- Man upptäcker att ett eller flera däck är ojämnt slitna
- Om man till exempel har kört på en trottoarkant bör man få bilen kontrollerad i en verkstad