Spara pengar när kopplingen på din ŠKODA måste bytas
Kopplingen är den del av bilen som överför vridkraften från motorn till hjulen, och rent tekniskt är kopplingen förbunden med två eller flera roterande axlar från motorn och ut till bilens hjul.
En koppling består i princip av två delar: en tryckplatta och en lamell. Utan att bli alltför teknisk kan man säga att kopplingens funktion är att överföra kraft från motorn till hjulen, så länge inte föraren rör kopplingspedalen.
När motorn i din ŠKODA är i gång, genereras hela tiden den kraft som behövs för att få hjulen att snurra, men det är inte alltid som hjulen ska röra sig och därför har kopplingen en viktig funktion.
När kopplingspedalen trycks ned, flyttar sig den så kallade tryckplattan bort från kopplingslamellen, som därmed släpper drivhjulet. Nu tvingas hjulen inte längre att snurra.
Det är också på så sätt du kopplar från motorn för att kunna växla.
Det är med andra ord viktigt att kopplingen i din ŠKODA fungerar optimalt, så att du som förare kan få fordonet att stå stilla med motorn igång.
Kopplingsbyte – Få offerter och hitta ett bra priset
Märker du att kopplingen inte beter sig som den brukar när du trampar ned pedalen för att växla, eller hörs det svaga missljud som från kugghjul som kärvar mot varandra, kan det vara tecken på att kopplingen måste bytas.
Om du kontaktar en bilverkstad för att få kontrollerat att allt är som det ska vara, tänk då på följande:
Själva kopplingsdelen kostar inte så mycket, men arbetet med att byta den tar tid. Kopplingen sitter nämligen monterad på motorblocket och det är tidskrävande att ta av den gamla kopplingen och montera den nya .
Därför är timkostnaden den största utgiften på verkstadsräkningen när du behöver byta kopplingen på din ŠKODA. Ett gott råd är att skaffa flera offerter och särskilt hålla ett öga på verkstadens timtaxa.
Autobutler har undersökt genomsnittspriset på byte av koppling på en ŠKODA.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.591 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.591 kr / 33% |
Gör som fler än 600 000 bilägare har gjort före dig. Få offerter på vår verkstadsportal autobutler.se.
När du använder autobutler.se garanteras du 24 månaders reparationsgaranti och skriftliga avtal. Vi ger dig insyn i dina avtal och garantier för att alla reparationer och verkstadsbesök har ett rimligt pris. Klicka för att få en offert.
Så undviker du att slita på kopplingen i onödan
Nedan får du fem tips på hur du kan minska slitaget på din ŠKODA:s koppling och i slutändan spara pengar vid ditt nästa verkstadsbesök.
Undvik att använda kopplingen som gaspedal, även kallat att ”slira” på kopplingen. Kontaktytan mellan vitala delar i kopplingen utsätts för ökad förslitning när tryckplattan inte helt släpper lamellen.
Lägg växeln i din ŠKODA i neutralläge när du står stilla för att undvika att kopplingens olika delar är i kontakt med varandra, och på så sätt minska slitaget på de vitala delarna.
Dra åt parkeringsbromsen vid parkering. Det kanske låter tokigt, men en bil som står parkerad i ettans växel sliter faktiskt på kopplingen. Detta sker t.ex. när vinden får din ŠKODA att röra sig. Populärt uttryckt kan man säga att man genom att dra åt parkeringsbromsen och lägga växeln i friläge låter kopplingen ”slappna av” när bilen är parkerad.
En snabb och effektiv växling ger minst slitage på kopplingen. Dessutom är det viktigt att inte växla fler gånger än nödvändigt. Det kan faktiskt vara en bra idé att hoppa över en växel och till exempel gå från ettan till trean, och likaså från trean till femman. En sådan växling kan göras vid en vanlig lugn acceleration.
Var medveten om trafiken längre fram. Kan du se att det snart blir behov av att sakta ner, bör du undvika att varva upp och växla strax dessförinnan. Flytta i stället foten från gaspedalen och försök anpassa hastigheten till den givna situationen.