Låter din Alfa Romeo annorlunda när du växlar kan det vara en bra idé att ta den till en verkstad så att en mekaniker snabbt kan avgöra om kopplingen är sliten och måste bytas.
En Alfa Romeo kan vanligtvis köra några tusen mil innan den måste bytas.
Men när bilen är tillräckligt gammal och gått väldigt långt så är chansen att kopplingen är sliten och måste bytas stor.
Autobutler.se har räknat ut snittpriset på ett byta av en komplett kopplingssats till Alfa Romeo. Priset är baserat på alla offerter på kopplingsbyte som getts till bilister som äger en Alfa Romeo, det vill säga olika bilmodeller och årgånger.
Det genomsnittliga priset på ett kopplingsbyte till en Alfa Romeo ligger på:
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.047 kr | 29% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.047 kr / 29% |
Skapa ett uppdrag på autobutler.se och hämta olika offerter. När du bokar tid hos en verkstad via autobutler.se kan du alltid vara säker på att du får 3 års garanti och prismatch samtidigt som alla verkstäder följer MRF reparationsvillkor.
Autobutler.se skapar transparens och hjälper dig att välja rätt verkstad.
Byt den slitna kopplingen
För att till exempel motorn inte ska ta skada finns det vissa delar på bilen som måste bytas efter bestämda intervaller. Men kopplingen slits ganska långsamt och därför ska den bara bytas när den sliten.
För att starta din Alfa Romeo måste du lägga den i en växel innan du kan köra iväg, och då är det viktigt att ha en väl fungerande koppling och växellåda.
Det är nämligen kopplingen som är länken mellan motor och växellåda. Kopplingen fungerar genom att avlägsna förbindelsen till bilens motor när kopplingen trycks ner, vilket gör det möjligt för dig att stå stilla med motorn igång samt byta växel när du kör.
Kopplingen består framförallt av två delar; en kopplingslamell och ett drivhjul.
När du inte trampar på kopplingen så ser ett par fjädrar till att lamellen och drivhjulet pressas ihop. Det innebär att kraften överförs från motorn till hjulen som roterar.
När du trycker på kopplingen slutar växellådan ge hjulen drivkraft. Och så länge det inte finns någon förbindelse till växellådan så kan du växla. När du lägger i en ny växel pressas en statisk kopplingsmekanism från det roterande kugghjulet som klickas ihop med den valda växeln inne i växellåda.
Det är enkelt att föreställa sig att kopplingens och och växellådans mekaniska delar slits när man kör bil. Slitage uppstår framförallt när du kör i städer eller sitter fast i trafiken, då kopplingen måste jobba extra hårt.
Varje gång kopplingen används så slits hela systemet. Du kommer märka att kopplingen är sliten om det förekommer små ryck när du trampar på pedalen eller om du hör ett skorrande ljud varje gång du växlar.
Så väljer du rätt verkstad
De flesta bilägare väljer att ta bilen till en verkstad när kopplingen ska bytas.
Om du väljer att byta kopplingen själv rekommenderar vi att du köper en komplett kopplingssats. Det beror på att alla delarna av kopplingssystemet kommer var tillräckligt slitna för att behöva bytas inom kort.
Är du ett riktigt mekaniker-snille och själv funderar på att ta på dig uppgiften, så kan du klicka här för att få tips på hur man själv byter en koppling på Alfa Romeo.
Har du redan bestämt dig för att ta din Alfa Romeo till en verkstad men inte vet vilken verkstad du ska vända dig till så kan läsa omdömen om olika verkstäder på vår hemsida. Det kan bli mycket lättare att välja verkstad genom att läsa vad andra tycker.
Kör bilen till verkstaden om du upptäcker dessa fel
Det är alltid viktigt att lyssna till bilens olika signaler. Misstänker du att något inte är som det ska, så gör du bäst i att köra till en verkstad. Det minskar risken för att delar av motorn eller växellådan tar skada.
Nedanför hittar du flera tecken på fel som borde kontrolleras på en verkstad.
- Bilen har svårt för att få upp hastigheten när du gasar. Bilen accelerera långsamt och det känns som om kopplingen slirar.
- Du vågar knappt trycka på kopplingen eftersom det kommer ett märkligt ljud varje gång, som om växellådan ’gnisslar tänder’.
- Det kan vara svårt att lägga i en växel när du kör eller det känns som om kopplingen hackar
- Det händer att växeln helt plötsligt hoppar ur, även om du inte rör växelspaken.
- Det rinner olja från växellådan.
5 tips för att undvika onödigt slitage på kopplingen
Tänk på hur du kör så kan du enkelt undvika onödigt slitage. Här är 5 tips på hur du med lite eftertänksamhet kan skona både koppling och växellåda.
- Undvik att lägga i ettans växel och hålla nere kopplingen vid längre stopp. Lägg växeln i friläge istället eftersom det sliter mindre på kopplingssystemet.
- Öva på att hitta dragläget och kör på ett sätt så att du inte slirar på kopplingen eller använder den för att accelerera.
- Vila inte handen på växelspaken efter att du växlat. Du riskerar nämligen att kopplingsmekanismen i den manuella växellådan utsätts för onödigt slitage.
- Det bästa sättet att parkera bilen på är att lägga den i friläge och dra åt parkeringsbromsen. På så sätt ser du till att kopplingssystemet inte står spänt. För när det blåser kommer bilen gunga lite upp och ner, vilket faktiskt sliter på kopplingen, även om det kan låta märkligt.
- Växelbytet ska göras med omtanke. På så sätt skonar du kopplingen så gott det går. För varje gång man växlar så slits kopplingen, därför gäller det att förutse stopp i trafiken och inte växla ner för att stanna. Istället ska du flytta foten från gaspedalen, trycka foten på kopplingspedalen och rulla fram till planerat stopp.