Om din bil är helt ny ska den besiktas första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.
Andra gången den ska besiktas är senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
Många verkstäder erbjuder sig att gå igenom bilen före en besiktning. Det kallas för en förbesiktning eller besiktningskontroll.
Om du letar efter en kvalitetsverkstad du kan lita på och som garanterar dig en grundlig förbesikting, kan du få offerter här.
Pris för bilbesiktning och ombesiktning
Om du väljer att lämna in bilen på verkstad före besiktningen, är det naturligtvis intressant att veta hur mycket en sådan förbesiktning kostar i förväg.
Därför har Autobutler undersökt genomsnittspriset på en förbesiktning av Fiat. Priset nedan är ett genomsnittspris som utgår från alla offerter som verkstäderna har gett Fiat-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.825 kr | 62% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.825 kr / 62% |
Kom ihåg att när du använder en bilverkstad som är ansluten till verkstadsportalen Autobutler, får du automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.
Varför ska bilen på besiktning?
Det övergripande målet med besiktningen är att säkerställa att bilarna på de svenska vägarna både säkerhetsmässigt och miljömässigt uppfyller lagens minimikrav.
Därför kontrollerar besiktningsstationen de trafiksäkerhetsmässiga förhållandena som t.ex. styrning, däck, lyktor, blinkers och bilens bärande delar, inklusive hjulupphängning och stötdämpare.
Samtidigt kontrolleras även att de miljömässiga förhållandena är ok. Det sker genom en mätning av hur mycket rök och koloxid bilen släpper ut.
Om du väljer att lämna bilen på besiktning utan att göra en förbesiktning bör du själv kontrollera åtminstone de här fem punkterna och försäkra dig om att allt är ok.
- Kontrollera att alla lampor lyser, även registreringsskyltljuset
- Kontrollera att sommardäcken har minst 1,6 mm mönsterdjup och vinterdäcken minst 3 mm
- Kontrollera vindrutan efter stenskott och sprickor
- Kontrollera att inga varningslampor på instrumentpanelen lyser under körning
- Kontrollera att registreringsskyltarna är fastsatta på lagligt sätt
Under själva besiktningen går besiktningsstationen igenom en lång rad punkter. Det viktigaste vi har listat nedan.
Chassinumret måste vara helt tydligt och läsbart.
Alla bilens lampor kontrolleras. Se till att strålkastarglasen inte är defekta och att reflektorerna inte är missfärgade. Vid besiktningen kontrolleras också justeringen av strålkastarna så se till att alla strålkastare är rätt inställda.
Bilens rutor – särskilt vindrutan får inte ha synliga stenskott och sprickor. I synfältet där vindrutetorkaren rör sig, får det exempelvis inte sitta klistermärken.
Dragkrok – eventuell dragkrok kontrolleras för korrekt installation. Om bilen har en löstagbar dragkrok måste denna tas med till besiktningen.
Motorrummet – besiktningsstationen kontrollerar bland annat att batteriet inte sitter löst så att det kan falla ut och orsaka kortslutningar och i värsta fall antända bensinångor. Av miljöskäl kontrolleras även att det inte finns några synliga tecken på oljespill från motorn.
Bromsarna – en bromstest görs för att besiktningsteknikerna ska kunna kontrollera att bilen inte bromsar skevt eller att bromskraften inte är densamma på alla hjulen.
Underredet – genom en kontroll av underredet ser man till att bilens styrning fungerar som den ska. Samtidigt kontrolleras underredet och stänkskärmar samt bilens bärande delar, t.ex. bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpare så att det inte finns synliga tecken på rostangrepp.
Däcken – bilens däck får inte vara så gamla att de är sköra och får sprickor. Samtidigt ska alla fyra däcken ha minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäcken.
Miljökontroller – gränsvärdena för avgaser mäts. Om gränsvärdena för skadliga ämnen är för höga måste motorn justeras.
Provkörning – besiktningen avslutas med att besiktningsteknikerna provkör bilen för att kontrollera att allt är i sin ordning.
Vid besiktning ska även varningstriangeln ligga i bilen.
Godkänd eller inte. Vid besiktningens slut överlämnas ett besiktningsprotokoll. Rapporten visar om bilen blir godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ny besiktning. Om bilen får resultatet ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” behöver den inte ombesiktas. Men de fel som är noterade i besiktningsprotokollet måste åtgärdas. Om besiktningsstationen har noterat ”Underkänd med krav på ombesiktning” måste bilen in på besiktningsstationen för slutgodkännande inom 33 dagar.