Du ska inte bekymra dig över kopplingen på din Honda i onödan. De flesta bilar kan köra flera tusen mil innan kopplingen måste bytas, detsamma gäller för Honda.
Men är din Honda av äldre modell och har du aldrig bytt kopplingen på den så finns det några saker som du ska vara uppmärksam på.
Men vet du redan att kopplingen måste bytas kan det vara bra att veta vad räkningen kan landa på.
Vi på autobutler.se har därför undersökt priset på alla offerter som verkstäderna gett till Honda-ägare som velat byta koppling på sin Honda.
Baserat på offerterna ligger snittpriset på ett kopplingsbyte till Honda på:
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
5.234 kr | 38% | |
Spara i genomsnitt* | ||
5.234 kr / 38% |
Då priset är är beräknat på olika modeller och årgångar kan offerterna till din bil skilja sig från snittpriset.
Få offerter på autobutler.se. När du använder vår verkstadsportal kan du känna dig säker med 3 års garanti och skriftliga avtal. Autobutler.se skapar transparens och gör det lättare för dig att välja rätt verkstad.
När måste man byta koppling?
Kopplingen i din Honda måste fungera till 100 procent för att du ska kunna växla så smidigt som möjligt.
Det är kopplingen som förbinder motor och växellåda. Kopplingen ser till att två plattor pressas mot varandra samtidigt som dessa snurrar tillsammans synkront. När du trampar på kopplingen släpper plattorna/kugghjulen varandra.
Nu finns det inte längre någon förbindelse till växellådan och då kan du växla. När du flyttar växelspaken till en ny växel pressas en statisk kopplingsmekanism inne i växellådan, från ett roterande kugghjul, som därefter klickar ihop med växeln du väljer.
Du använder kopplingen konstant när du kör, särskilt vid stadskörning och köer eller i rusningstrafik, vilket sliter på kopplingens olika delar.
När kopplingen är för sliten så måste den bytas. Om kopplingen är så sliten kan den börja rycka när man trycker ner kopplingspedalen, eller så kan man ibland höra ett skorrande ljud varje gång man växlar. Båda symtom är tecken på att kopplingen måste bytas.
Låt en verkstad byta kopplingen
På vår hemsida kan du läsa om hur man själv byter kopplingen.
Det är dock en omständig uppgift att sig an, då vissa delar av motorn måste monteras bort och därför väljer de flesta att få hjälp av en verkstad.
Är du osäker på vilken verkstad du ska vända dig till så kan du få hjälp hos oss. På autobutler.se kan du läsa andra bilägares recensioner av verkstäder. Klicka på omdömen högst upp i menyn och läs vad andra bilägare säger om verkstäderna.
3 typiska tecken på att kopplingen är sliten
- Det går inte att få upp farten när du försöker gasa. Istället känns det som om kopplingen slirar.
- Du hör ett missljud när du trycker på kopplingen. Om det låter som om bilen gnisslar är det ett tydligt tecken på att bilen måste till en verkstad så att kopplingen kan undersökas.
- Tar det emot när du pressar foten mot kopplingspedalen när du ska växla så bör du också ta bilen till en verkstad.
Så undviker du att slita på kopplingen
Alla bilägare har sina egna unika vanor i trafiken. Vissa vanor är bättre än andra och andra sliter mer på kopplingen än nödvändigt. Här kommer några tips på vad du ska undvika.
- Varje gång du stannar och väntar vid ett rödljus ska du lägga bilen i friläge istället för i ettan. Det sliter nämligen mindre på kopplingens så kallade urtrampningslager. Det låter kanske som ett invecklat ord, men det budskapet är att det sliter mindre på kopplingen.
- Slira inte på kopplingen. Starta alltid i en låg växel och undvik att använda kopplingen som hjälp för att accelerera.
- Är du den som alltid glömmer att ta bort handen från växelspaken så finns det en risk för att du utsätter kopplingsmekanismen i den manuella växeln för onödigt slitage. Detta eftersom de mekaniska delarna inne i växellådan kommer sluta pressas mot det roterande kugghjulet.
- Lägg i handbormsen och sätt bilen i friläge när du ska parkera. Då står inte kopplingssystemet spänt, vilket inte sliter på kopplingen om bilen gungar av blåsten.
- Växla med omtanke. Det är bättre att frikoppla och rulla fram mot ett stopp än att växla ner, växel efter växel.