Hur fixar man radiatorn i bilen?

20 augusti 2015, 09:45

Radiatorn/kylaren är knuten till bilens kylsystem och hjälper till att hålla motorn kall. Det är radiatorn som urladdar värme från kylmedlet och släpper ut det i atmosfären. Kylmedlet kan då cirkulera genom en varm motor och kyla den genom att absorbera värme.

Ibland kan kylsystemet utsättas för läckage tack vare en rad olika skäl, men kylaren är oftast den främsta orsaken.

Ett läckande kylsystem märks oftast av en kraftig minskning av kylvätskenivån, överhettning eller kylvätska under bilen. Ser du några av dessa tecken så kan du börja med att leta efter fel i kylsystemet.

Vad ska jag leta efter?

Slangar, pluggar och vattenpumpen är alla delar som måste kontrolleras. Leta efter svullnad i slangarna, inklusive kärnslangar värmare som är en del av kylsystemet. Kontrollera slangar och deras anslutningar för tecken av torkat kylmedel på utsidan vilket är ett bestämt tecken på läckage. En relativt enkel del att kontrollera är dräneringslocket på undersidan av radiatorn. Inspektera den för tecken på läckage. Radiatorn ska inspekteras för trasiga fenor, sprickor och läckor. Misstänker du sedan att läckan inte syns så ska det testas med en tryckprovare. På så sätt ser du om kylaren läcker men det kräver att den skruvas av från bilen.

Reparera kylaren

Reparation av kylaren kan antigen bli en kort och enkel process eller lång och svår, vilket är anledningen till att många bilägare tar bilen till en mekaniker. En radiator tätningsmedlet är en typ av vätska eller pulver som framställs i olika behållare som kan tillsättas i en radiator medan kylmedlet är kallt, men med motorn igång. Tätningsmedlet tränger in i olika sprickor i kylsystemet och om en tillräckligt stor läcka hittas så täter medlet hålet. På motorer som inte är igång och fått svalna bildas en semi-permanent tätning vilket ger en tillfällig lösning. Äldre modeller: På äldre bilar med radiatorer i koppar och mässing så måste den avlägsnas från bilen och processen blir lite svårare. Det är sedan vanligt att en radiator trycksats används för trycksättning av kylaren till följ av en neddoppning i en tank med vatten. På så sätt tvingas luftbubblor ut från eventuella läckor i kylaren. När läckan hittas så tas den ut ur vattnet, torkas och läckan repareras med lödning och en blåslampa.

Aluminium radiatorer

Aluminium radiatorer testas på samma sätt med en trycksats och tank med vatten. Återigen så hittas läckorna, radiatorn torkas och repareras med en liten tillämpning av epoxi. Denna typ av läcka bör inte repareras med lödning eftersom att blåslampan oftast smälter aluminiumet vilket skapar ytterligare problem. Du kan behöva doppa radiatorn i vatten ett flertal gånger för att vara säker på att alla läckor hittas.

Vad händer om kylvätskan flödar?

Om du ser att kylmedlet strömmar från kylsystemet, i stället för en droppande process så finns det risk för en mer allvarlig läcka som inte kan repareras med en enkel fix! En närmare inspektion hjälper dig avgöra källan till läckan och se ifall det finns allvarliga skador på slangar, i behållare eller en lös avtappningsplugg. Om läckan är mindre så kan den repareras men det beror på hur allvarlig den är. Tänk på att medan en kylarläcka kan upphöra efter tätning så finns det alltid risk för att en annan mindre läcka blir värre. Gör det till en vana att kolla temperaturmätaren, särskilt under varma sommarmånader och vid långa körsträckor.

Allt om motorn

Få offerter från verkstäder nära dig

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.