Alla bilar är formade olika: ett faktum som ofta orsakar problem när det gäller att standardisera placeringen av alla komponenter under huven, inklusive lampornas åtkomst. De flesta bilar har en egen process för lampåtkomsten och bruksanvisningen blir oftast ägarens bästa vän. Bruksanvisningen ger dig all information som behövs för att komma åt lamporna, men här får du några goda råd som gör hela processen enklare.
Byta glödlampor som redan har gått bör täckas av din service. Tar du bilen till en årlig eller 6-månaders koll så sköter mekanikern bytet åt dig. Men om lampan går innan bilen ska på service så finns det ingen anledning till varför du inte skulle kunna göra bytet hemma själv.
Strålkastare
Börja alltid med att kolla bruksanvisningen innan bytet. Se till att motorn är avstängd innan motorhuven öppnas. Det är oftast enkelt att se var lampan är placerad på utsidan och leta upp den direkt på insidan. Specialverktyg ska inte behövas.
Om du behöver specialutrustning så anges det i bruksanvisningen. När du har hittat lampan så ta ut den och köp en exakt kopia. Strålkastare finns i många olika former och storlekar så var säker på att du köper rätt.
Var medveten om att i vissa nyare bilmodeller kan strålkastaren vara placerad under andra delar. Det kan innebära att du måste ta bort en del eller två för att komma åt lampan. Om så är fallet, se till att du vet exakt vad som ska göras innan du påbörjar någonting.
Sidoljus
Sidoljusen är i en mindre framträdande position än strålkastarna vilket kan göra processen svårare. I stället för att gå in genom motorhuven måste man ofta gå genom hjulhuset eller bakom stötfångaren. Ägarmanualen bör ge dig en bra uppfattning om var den enklaste åtkomstpunkten är. Om du måste gå igenom hjulhuset så måste du först vrida hjulet helt åt sidan. Detta öppnar en lucka tillräckligt stor för att komma åt lampan och göra bytet.
Blinkers
Återigen varierar blinkersbytet på bilmärke och modell, och detaljerna finns i bruksanvisningen.
Bromsljus, bakljus och backljus
Du kan få en hel del information om däcket genom att titta på det. Om gummit har sprickor i sig eller slitits ojämnt, ser du direkt att det inte är i bra skick. Ser du fläckar av torkat gummi eller konstiga utbuktningar som sticker ut, kan du vara säker på att en ny uppsättning behövs.
De flesta bilmärken och modeller har alla tre lampor staplade ovanpå varandra och kan därför alla nås på samma sätt. Det första du ska göra är att kolla plasten över lamporna på utsidan. Ser du små skruvar så ska det gå att göra ett byta utan att gå in från insidan. Ser du inte några skruvar så är det troligt att du bara kan komma åt lamporna inifrån. Försök inte slita av locket om det inte finns skruvar eller klara direktioner, det kan hända att plasten krossas och bytet blir dyrare.
Ser du inga skruvar på utsidan så måste du oftast öppna bagageluckan och leta efter åtkomstpunkten från insidan. Du bör enkelt kunna hitta lampan genom att följa instruktionsboken. Du kan behöva vika tillbaka en bit tyg eller öppna en liten lucka från insidan men detta ska vara uppenbart.
Kom ihåg att fungerande lampor är ett lagkrav. Det är därför oerhört viktigt att byta ut dem så fort som möjligt. Processen går mycket snabbare andra och tredje gången. Visar det sig vara för svåråtkomligt eller om för många bildelar är i vägen så är det bäst att låta en mekaniker göra jobbet åt dig.