Det är kopplingen som skapar en bro mellan motorn och växellådan. Så för att du ska kunna växla friktionsfritt under körning måste kopplingen i din Suzuki fungera till 100 procent.
Kopplingen säkerställer att två plattor pressas mot varandra samtidigt som de snurrar synkront tillsammans. När du trampar ner kopplingspedalen avlägsnas de två plattorna/kugghjulen från varandra och det går att växla.
Kopplingen används konstant vid körning och därför slits den.
En sliten koppling märks exempelvis genom att kopplingen gör små ryck när du trampar på pedalen, eller så märker man ett skorrande ljud varje gång man växlar. Båda är tecken på att kopplingen är defekt och måste bytas ut.
Spara pengar när kopplingen måste bytas
De flesta bilar kan köra flera tiotusentals mil innan kopplingen behöver bytas ut.
Men om din Suzuki är av en äldre årsmodell och om man aldrig har bytt koppling på bilen tidigare bör du vara uppmärksam på några av de symtom som beskrivs ovan.
Om det är dags att byta kopplingen på din Suzuki har vi hjälpt dig en bit på vägen.
Autobutler har nämligen undersökt vad det i genomsnitt kostar att byta koppling på en Suzuki.
Utifrån alla de offerter som verkstäderna har skickat till Suzuki-ägare har vi beräknat ett pris som visar vad det i genomsnitt kostar att få kopplingen bytt på en Suzuki.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
3.736 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
3.736 kr / 33% |
Gör som mer än 600.000 andra bilägare. Skapa ett uppdrag och få tre offerter på autobutler.se När du använder vår verkstadsportal är du bland annat garanterad MRF:s Reparationsvillkor och 36 månaders reparationsgaranti.
3 säkra tecken på att kopplingen är sliten
När du ska accelerera till hög fart ökar farten mycket långsamt. I stället kan du både höra och känna hur kopplingen ”slirar” utan att riktigt ta fäste.
När du trampar på kopplingspedalen hörs ett missljud. Om det låter som om växellådan ”gnisslar tänder” är det ett säkert tecken på att bilen behöver lämnas in på verkstaden så att kopplingen kan kontrolleras.
Om du upplever att det är svårt att trampa kopplingen i botten när du växlar bör du också besöka en verkstad.
Så här undviker man onödigt slitage på kopplingen
Som bilist har man sina egna körvanor. Vissa vanor är bättre än andra, och när det gäller bilens koppling kan dina körvanor vara direkt olämpliga. Om du vill skona bilens växellåda så mycket som möjligt får du här några råd om vad du ska undvika att göra.
- Lägg bilen i friläge när du stannar vid rött ljus. Det sliter nämligen mindre på kopplingssystemet.
- Undvik att slira på kopplingen. Starta istället alltid med lägsta växeln.
- Ta bort handen från växelspaken när du kör så att du inte utsätter kopplingsmekanismen i den manuella växellådan för onödigt slitage.
Dra åt handbromsen och lägg bilen i friläge när du parkerar. Detta förhindrar att kopplingssystemet står spänt. Det sliter nämligen på kopplingen när det är blåsigt och bilen gungar lite fram och tillbaka.