Upphängningssystemet på din Fiat är viktigt för både säkerhet och körkomfort. Först och främst eftersom hjulupphängningen hjälper bilen att ha kvar sitt väggrepp. Samtidigt säkrar fjädrar och stötdämpare att stötar och törnar från vägbanan inte fortplantas direkt upp i karossen.
Om din Fiat inte vore utrustad med stötdämpare, skulle hjulen studsa och dansa var gång det fanns den minsta ojämnhet på vägen. Och detta är faktiskt just det som sker när stötdämparna blir slitna och fjädringen inte längre fungerar optimalt.
I situationer där upphängningssystemet är slitet mister hjulen väggreppet när de går över ett gupp i vägen. I det ögonblick då bilens hjul inte har kontakt med vägen kan föraren inte heller styra bilen. Även om det bara är för bråkdelen av en sekund, kan bristen på kontroll över bilen snabbt utvecklas till en dödlig situation i trafiken. Det har dessutom visat sig att defekta stötdämpare också resulterar i ökad bromssträcka.
Betraktat i det ljuset är det viktigt att man alltid håller ett öga på bilens upphängningssystem och ser till att slitna stötdämpare byts ut. Vi har beräknat ett genomsnittspris nedan för att ge dig en överblick över vad ett byte av stötdämpare kostar för en Fiat. Priset täcker alla de offerter som getts till Fiat-ägare av verkstäder, oavsett modell eller årsmodell.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.808 kr | 34% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.808 kr / 34% |
Om du är osäker på om dina stötdämpare fungerar som de skall, ta en sväng till den lokala bilverkstaden och få upphängningssystemet kontrollerat.
Du kan också skapa ett ärende på Autobutler och automatiskt få offerter skickade till dig för byte av stötdämpare och hjulupphängning. Alla offerter skickas skriftligen så du kan jämföra pris och innehåll för de olika erbjudandena.
5 fel på bilens upphängningssystem
När bilen körs till en normal servicekontroll kommer mekanikern att kontrollera om upphängningssystem, inklusive stötdämpare, fungerar som de skall.
Men det är inte bara mekanikern som kan hålla ett öga på bilens upphängningssystem. Det finns faktiskt några saker man själv kan hålla ett öga på som bilägare.
Här ger vi dig 5 exempel på vad som kan vara fel med bilens stötdämpare och som borde få dig att omedelbart köra till din lokala bilverkstad.
- Bromssträckan upplevs plötsligt som betydligt längre än tidigare.
- Bilen hoppar varje gång du kör över en bula på vägen. Det känns som om bilen ”svajar” från sida till sida och är svår att styra
- När man kör över en bula eller ner från en trottoarkant, hörs en klonkljud. Detta kan bero på att en eller flera stötdämpare är defekta.
- Det visar sig att däcken slits ojämnt.
- Vid en visuell kontroll av stötdämparna upptäcker man oljespill. Detta kan tyda på att stötdämparna läcker och därmed inte fungerar 100 procent optimalt.
Vipptestet som avslöjar utslitna stötdämpare
Om du har märkt att det verkar som det är något fel med stötdämparna på din Fiat kan du prova att utföra det klassiska ”vipptestet”.
Detta görs genom att man med sin vikt trycker ner hörnet på bilens framskärm eller kofångare. När man släpper igen skall det bara vara en uppåtgående rörelse innan bilen slår sig till ro.
Om bilen däremot hoppar upp och ner mer än en gång bör man köra till verkstaden och få stötdämpare och fjädring kontrollerade.