Fjädringssystemet eller hjulupphängningen som det också kallas, består oftast av en stor spiralfjäder och en stötdämpare.
Fjädringssystemet i din Škoda hjälper till att förhindra att stötar från vägen sprider sig genom karossen. Stötdämparen är en hydraulisk dämpare som är fäst vid upphängningen och karossen.
Stötdämparen absorberar större stötar från ojämna vägar och ser samtidigt till att hålla fjädringen stilla, så att hjulen på bilen kan rulla stabilt på vägen. Stötdämpare bidrar till bättre körkomfort, väghållning och trafiksäkerhet.
Vi på Autobutler har undersökt vad det kostar att byta stötdämpare på en Škoda. Våra beräkningar baseras på alla offerter som verkstäder lämnat till Škoda-ägare som frågat vad det kostar att byta stötdämparna.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.150 kr | 32% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.150 kr / 32% |
Det rekommenderas att man alltid byter stötdämpare parvis. Samtidigt kan det vara en bra idé att även byta fjädrar. Ibland byts stötdämpare och fjädrar på alla fyra hjul och därför kan priserna skilja sig ganska mycket, men skapar du ett specifikt uppdrag kan du få en exakt offert för just din bil.
Om bilens fjädring slits kommer hjulen att förlora kontakt med vägen när du kör över ett farthinder eller en grop i marken. Under en millisekund är det då omöjligt att styra bilen och därför kan det snabbt uppstå en farlig situation, samtidigt förlängs även bromssträckan med flera meter, till och med om du kör i låg hastighet.
Slutligen påverkas också körkomforten av ett slitet fjädringssystem, vilket tar uttryck i att bilen kan kännas instabil och börja gunga, vilket leder till försämrade styregenskaper.
Ett nytt och välfungerande fjädringssystem säkerställer att hjulen hela tiden följer ojämnheterna på vägen, så att bilen kan få ett bra väggrepp.
Få vägledning till att byta stötdämpare
När du ska byta stötdämpare på din Škoda finns det en massa olika märken och möjligheter att välja på.
Till vissa Škoda-modeller finns även justerbara stötdämpare som exempelvis kan ställa in olika lägen, som komfort, auto och sport. Med den nya teknologin kan inställningarna även justeras via en app och bluetooth.
Appen kan spara individuella inställningar, vilket påverkar hur bilen reagerar vid till exempel bromsning och acceleration, sidorörelser samt rörelser upp och ner. Inställningarna innebär att bilen kan ha ett aktivt underrede som svarar på vägens skick och förarens körstil. Fjädringen kan också justeras så att stötdämparna dämpar ojämnheter på vägen diskret och mjukt. Dämpningarna kan även göras hårdare så att körningen blir mer dynamisk och sportig.
Välfungerande stötdämpare är helt avgörande för dig och trafiksäkerheten. Det är därför viktigt att du vet när stötdämparna ska bytas ut.
Med tiden slits stötdämparna så mycket att de inte längre har den effekt som är nödvändig. En huvudregel är att stötdämparna ska bytas efter 8 000 eller 10 000 mil.
Hur vet man om stötdämparna är slitna?
När du tar din Škoda till verkstaden för att få en service, så kontrolleras alltid bilens fjädringssystem och stötdämpare.
Men det kan fortfarande uppstå fel och slitage mellan varje bilservice. Därför ska du alltid vara uppmärksam på om bilen uppför sig konstigt helt plötsligt.
Om bilen reagerar annorlunda kan det vara ett tecken på att stötdämparna är defekta.
Här nedanför ger vi dig 6 exempel på vad som kan vara fel med bilens fjädringssystem.
- Det tar längre tid för bilen att bromsa
- Bilen tenderar att “glida ut” när vägen svänger
- Du hör ett metalliskt ljud när du kör över gupp, trafik- och väghinder
- Du upplever mer glapp i ratten
- Bilen är mer känslig för sidvindar
- Bildäcken slits ojämnt
Det berömda ‘gungtestet’
Om du upplever att bilen reagerar konstigt kan det bero på slitna eller defekta stötdämpare.
Men hur vet man att slitna stötdämpare är orsaken till att bilen känns instabil när det till exempel blåser sidvindar?
Ett exempel är att utföra ett gungtest.
När du trycket på den övre delen av framskärmen eller stötfångaren på ena hörnet av bilen och sedan släpper, så ska bilen inte gunga mer än en gång.
Om bilen gungar upp och ner mer än två eller tre gånger så är det ett tecken på att stötdämparna är slitna.
Något kan alltså tyda på att bilens stötdämpare är defekta. När du kör bilen till verkstaden kommer mekanikern kunna testa om stötdämpare, fjädrar och upphängning fungerar som de ska.
Så analyserar du bilen fjädringssystem
Varje gång du kör över ett farthinder belastas fjädrarna och med tiden förlorar de sin förmåga att skydda stötdämparna. En sliten fjäder innebär en extra utsatt stötdämpare. Till slut kan fjädringen ge efter, eftersom den inte är gjord för att hantera det enorma tryck som uppstår när bilen kör över ett farthinder. Undvik därför stora hål i marken eller i vägbanan när du är ute och kör.
Sänk farten och kör mjukt i kurvor och svängar
Bilens fjädringssystem ser till att bilen går att kontrollera på vägen när du svänger. Ju högre fart du svänger i, ju mer belastas stötdämparna.
Detsamma gäller om du accelererar snabbt och sedan gör en hård inbromsning. Då läggs vikten i bilens bakre och främre del, vilket kan belasta fjädringssystemet mer än vanligt.
För att skydda bilens fjädringssystem ska man köra försiktigt i trafiken. Undvik att svänga i höga hastigheter, avstå vilda accelerationer och hårda inbromsningar.