När din Renault ska in på service måste du se till att servicen utförs som beskrivits i servicehandboken, så att garantin bibehålls. Verkstäder som är anslutna till autobutler.se är skyldiga att utföra bilservice av hög kvalitet och alltid följa servicehandboken, om inte du själv ber dem att göra mindre än som rekommenderas för att spara in på verkstadskostnaderna.
Väljer du att anlita en auktoriserad Renault-verkstad, erbjuder Renault olika former av service. Renault Service omfattar servicepaket, tillbehör, försäkring och assistans.
Bibehåll garantin
Var innan du väljer verkstad uppmärksam på att det enligt EU-lagstiftningen och därmed också svensk lag gäller att bilägare efter köp av en ny bil helt fritt kan välja serviceverkstad. Det betyder att biltillverkarna måste göra alla data, servicescheman och servicemeddelanden fullt tillgängliga på den fria marknaden och därmed också för de fristående verkstäderna.
Det kan därför löna sig att undersöka, om inte servicen kan göras lika bra men billigare på en icke-auktoriserad verkstad. Du bibehåller garantin så länge de punkter utförs som beskrivs i servicehandboken och så länge man använder reservdelar som uppfyller tillverkarens krav.
Vi har hjälpt dig en bit på vägen och beräknat genomsnittspriset på Renault-service på verkstäder anslutna till autobutler.se:
Genomsnittspriset på en Renault-service hos verkstäder anslutna till Autobutler ligger på endast 2 852 kr.
Genomsnittspris | Jämför och spara | Möjlig besparing i % | |
---|---|---|---|
4491 kr | 1804 kr | 31 % | |
4755 kr | 1554 kr | 26 % |
Vid en Renault-service ska du säkerställa att
- bilens underhållsprogram följs.
- Verkstäderna kan visa dig en lista med alla de punkter som ska kontrolleras.
- Som en del av underhållsprogrammet kontrolleras kamremmen. Är din Renault mer än sex år gammal och/eller har kört upp till 160 000 km, är det dags att byta kamremmen.
- Vi rekommenderar att du väljer en kvalitetsverkstad som använder rätt mätutrustning och godkända OEM-reservdelar och som fyller på godkända vätskor. Det garanterar dig den bästa körupplevelsen. Kom också ihåg att stämplar i din servicebok ger dig ett bättre andrahandsvärde. Av den anledningen måste din bil regelbundet in på service.
När är det dags för service på din bil?
Om du följer de angivna föreskrifterna för bilservice framgår det av serviceboken eller bilens elektroniska ”reminder” när det är dags för nästa service. Köper du en begagnad Renault, ska du se till att du får den levererad efter att den är servad och klargjord för användning.
Normalt ska en bil på service efter 15 000 till 30 000 km. Kör du inte så mycket med din Renault, gäller i stället årsintervall. Du bör då helst serva din bil vart eller vartannat år.
Är det nödvändigt att serva bilen?
Även om din bil skulle vara så gammal att garantin gått ut, är det fortfarande viktigt att du håller den föreskrivna serviceintervallen. Dels förebygger det oväntade haverier med ofta dyra reparationer som följd, dels är bilen som sagt mer värd när servicen har skötts.
Genom service garanterar verkstaden att bilens säkerhetsnivå fortfarande är på topp. Det sker genom att man kontrollerar och testar vitala delar som däck, bromsar, stötdämpare och fjädring och byter olja, oljefilter och kupéfilter. Dessutom kontrollerar man en lång rad av bilens komponenter, bland annat växellåda, underrede, spindelleder, yttre styrleder, batteri och lampor. Listan omfattar också luftfilter, bränslefilter och bromsvätska, om servicehandboken så kräver. När så allt är kontrollerat, kör mekanikern en sväng med bilen för att på så sätt säkerställa att den fungerar som den ska och att den rör sig på vägen som önskat.
A-service eller B-service?
Många verkstäder erbjuder flera olika slags service som är mer eller mindre omfattande. Dessutom tillkommer extra åtgärder vid 30 000/60 000/120 000/150 000 km.
Oljeservice
Omfattar byte av olja och oljefilter.
A-service
Om bilen är av en äldre modell kan du med fördel välja A-service, om din mekaniker tycker det är försvarligt. I A-service ingår oftast olje/filterbyte samt kontroll av vindrutetorkare, ljus, lyktor och instrument, smörjning av dörrar och luckor, kontroll och justering av däcktryck samt kontroll av däckmönster/slitage. Dessutom kontrollerar man styrningen och underredskomponenter, avgassystem samt bromsar (visuellt).
B-service
Omfattar samma punkter som A-service, men vid B-service delas, rengörs, smörjs och kontrolleras bromsarna och oljan i växellåda och bakaxelväxel byts.
Genomsnittspriser för service
- Audi bilservice pris
- Volkswagen bilservice pris
- Volvo bilservice pris
- Ford bilservice pris
- Här kan du skapa uppdrag för service
Genomsnittspriser för uppdrag relaterade till bromsarna
- Audi bromsbyte pris
- Volkswagen bromsbyte pris
- Volvo bromsbyte pris
- Mercedes bromsbyte pris
- Ford bromsbyte pris
- Här kan du skapa uppdrag relaterade till bromsarna
Genomsnittspriser för kamremsbyte
- Audi kamremsbyte pris
- Volkswagen kamremsbyte pris
- Volvo kamremsbyte pris
- Mercedes kamremsbyte pris
- Ford kamremsbyte pris
- Här kan du skapa uppdrag för kamremsbyte
Genomsnittspriser för kopplingsbyte
- Audi kopplingsbyte pris
- Volkswagen kopplingsbyte pris
- Volvo kopplingsbyte pris
- Mercedes kopplingsbyte pris
- Ford kopplingsbyte pris
- Här kan du skapa uppdrag för kopplingsbyte
Genomsnittspriser för oljebyte
- Audi oljebyte pris
- Volkswagen oljebyte pris
- Mercedes oljebyte pris
- Ford oljebyte pris
- Här kan du skapa uppdrag för oljebyte