För alla nya bilar gäller att det tar fyra år innan bilen skall besiktigas första gången. Efter den första besiktningen blir fordonet automatiskt kallat av Færdselsstyrelsen till besiktning vartannat år.
Från det att man får kallelsen som bilägare har man åtta veckor på sig att få bilens besiktigad. Det kan vara en bra idé att köra bilen till en verkstad och få ett besiktningstest gjort i förväg.
Om du letar efter en kvalitetsverkstad som du kan lita på, kan du beställa offerter här för en besiktningstest.
Pris för besiktningstest i förväg
Om man väljer att köra bilen till en verkstad för att få ett besiktningstest utfört, ökar det chanserna att bilen går igenom den periodiska besiktningen.
För att ge dig en uppfattning om vad ett besiktningstest i förhand kostar, har vi räknat lite på priset. Våra beräkningar baseras på alla offerter som verkstäderna skickat till Volvo-ägare, oavsett modell eller årgång. Och från dessa siffror har vi beräknat ett genomsnittligt pris på vad ett förhandstest inför besiktning kostar för en Volvo.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.484 kr | 65% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.484 kr / 65% |
Du får automatiskt en 3-års garanti på alla reservdelar och utförda uppgifter när du använder autobutler.se och de bilverkstäder som är anslutna till verkstadsportalen. Skicka in din förfrågan idag och få offerter för ett besiktningstest.
Därför kallas bilen till besiktning
När en bil kallas till den periodiska besiktningen vartannat år handlar det framförallt om att säkerställa att bilarna som kör på de danska vägarna uppfyller lagens minimikrav. Det gäller både säkerhet och miljö.
Därför kontrolleras alla egenskaper på bilen som rör trafiksäkerhet, samtidigt med att de saker som rör miljön också skärskådas.
Om bilen körs direkt till besiktning utan en förhandskontroll, kan man med fördel själv kontrollera nedanstående 5 punkter. Det är nämligen några av de punkter som besiktningspersonalen alltid kontrollerar.
- Checka om bilens lamporna lyser som de skall, inklusive belysningen för nummerskylten
- Se efter att det finns minst 1,6 mm mönsterdjup på alla fyra däckens slitbana
- Kontroller att vindrutan inte har stenskott eller sprickor på kritiska punkter
- Säkerställ att inga varningslampor i instrumentbrädan tänds när du kör
- Kontrollera att nummerskyltarna är lagenligt fästa
Vid besiktningen kontrollerar personalen dessutom en lång rad punkter. De viktigaste har vi listat nedan.
- Chassinumret måste vara intakt. Om chassinumret saknas – kanske för att det rostat bort – kontakta trafik- eller skattemyndigheterna. En av dessa myndigheter kan utfärda ett tillstånd för ingravering av ett nytt chassinummer.
- Bilens lampor granskas. I besiktningshallen kontrollerar man att alla lampor lyser korrekt. Samtidigt kollar man att glasen till lamporna är hela och intakta. Reflektorerna får bland annat inte vara missfärgade och strålkastarinställningen måste vara korrekt.
- Bilens rutor skall vara utan defekter. Det gäller särskilt vindrutan som inte får ha synliga stenskott eller sprickor. I synfältet, som är det område vindrutetorkaren sveper över, får det till exempel inte finnas några klistermärken.
- Släpvagnskoppling – bilens släpvagnskoppling måste vara korrekt monterad. Om bilen har en avtagbar släpvagnskoppling skall denna medtas och visas vid besiktningen.
- Motorrummet – i motorrummet får till exempel batteriet inte sitta löst. Om ett löst batteri faller ur sin position kan det orsaka kortslutningar och i värsta fall antända bensinångor. Vid besiktningen kontrolleras också att det inte finns några synliga tecken på oljeläckage i motorrummet. Detta görs av miljöskäl.
- Bromsarna – vid besiktningen genomför man ett bromsprov för att kontrollera att bilen bromsar jämnt. Bromskraften måste vara densamma på varje enskilt hjul.
- Underredet – granskas för allvarliga rostangrepp. Dessutom checkar man bilens styrning för att se om den fungerar som den skall. Samtidigt går man igenom de bärande delarna, inklusive bärarmar, hjälpram, fjäderskålar och stötdämpartorn, för att säkerställa att det inte finns några synliga tecken på korrosionsskador.
- Däck – bilens däck får varken vara slitna eller mjuka. Samtidigt så måste däcken ha minst 1,6 mm mönsterdjup. Annars är de inte lagliga att köra med.
- Miljökontroll – avgaserna mäts. Motorns förbränning måste justeras om mätvärdena överskrider gränsvärdena för de skadliga ämnena.
- Provkörning – den periodiska besiktningen avslutas med att bilen provkörs.
Godkänd efter besiktning. Efter besiktningen utfärdas ett besiktningsprotokoll. Där kan man se om bilen blev godkänd, villkorligt godkänd eller inte godkänd. Med ”villkorligt godkänd” behöver bilen inte ombesiktigas. Bara felen som är noterade i besiktningsprotokollet rättas till. Om fel upptäcks vid besiktningen som gör att fordonet ”Kan godkännas efter ombesiktning” skall bilen in en tur på verkstad och slutgiltigt godkännas inom 33 dagar.