Mekaniker besiktar en Mini

Få ett besiktningstest utfört när din Mini skall besiktigas

08 april 2020, 08:57

Det gäller för alla nya bilar att de måste besiktigas för första gången efter fyra år. Efter den första besiktningen blir fordonet automatiskt kallat till besiktning vartannat år. När man får kallelsen har man åtta veckor på sig att få bilens besiktigad.

Besiktningsreglerna har skärpts jämfört med tidigare, och idag granskar man bilen mycket mer minutiöst i besiktningshallen. Även mindre fel kan nu innebära att fordonet måste ombesiktigas, och det kan därför vara ett klokt beslut att köra bilen till en verkstad och få ett besiktningstest i förväg.

Detta ökar nämligen chansen att bilen blir godkänd vid besiktningen.

I ett besiktningstest undersöker verkstaden de viktigaste punkterna på bilen enligt en definierad checklista. Det är därför också ganska enkelt att ge ett pris på vad ett besiktningstest kostar, då det så att säga är en standardvara på hyllan.

Men verkstäder tar naturligtvis olika priser för sitt arbete, vilket är anledningen till att vi har räknat lite på priserna. Baserat på alla offerter som verkstäder har skickat till Mini-ägare, oavsett modell och årgång, har vi kommit fram till ett genomsnittligt pris på vad ett besiktningstest i förväg kostar för en Mini.

Spara i genomsnitt*
2.113 kr / 85%

Kom ihåg att du automatiskt får en 3-års garanti på alla reparationer och reservdelar när du använder bilverkstäder som är anslutna till Autobutler. Skicka in en offertförfrågan idag och få offerter för ett besiktningstest.

Över 100 000 bilägare har redan bedömt bilverkstäderna här på autobutler.se. Du kan läsa andra användares bedömningar här på webbplatsen, och på så sätt kan du förhoppningsvis lättare välja en verkstad, oavsett om du fokuserar på pris, kvalitet eller geografisk närhet.

Därför kallas bilen till besiktning

Alla bilar kallas vartannat år till en periodisk besiktning för att säkerställa att bilarna som kör på de danska vägarna uppfyller lagens minimikrav. Det gäller både säkerhet och miljö.

I besiktningshallen kontrolleras alla bilens egenskaper gällande trafiksäkerhet, samtidigt som man undersöker om bilen också uppfyller miljömässiga krav.

Om man väljer att köra sin bil direkt till besiktning utan ett föregående besiktningstest, bör man åtminstone ha kontrollerat dessa 4 punkter.

  • Bilens lampor skall fungera felfritt, det gäller också belysningen av nummerskylten
  • Däcken måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup
  • Det får varken finnas stenskott eller sprickor på kritiska punkter av vindrutan
  • Inga varningslampor på instrumentbrädan får vara tända när man kör


Besiktningsregler stärker trafiksäkerheten

Under 2018 kom nya, strängare besiktningsregler som avsevärt ökade antalet kontrollpunkter vid besiktningen. Syftet med de nya reglerna är att stärka trafiksäkerheten.

Idag skall besiktningshallen gå genom över 150 punkter på bilen när den besiktigas. De viktigaste punkterna har vi listat nedan.

Chassinumret måste vara helt intakt och tydligt synligt. Om chassinumret har rostat bort kan den lokala trafik- eller skattemyndigheten utfärda ett tillstånd för ingravering av ett nytt chassinummer.

Bilens lampor måste lysa korrekt. Lampglasen måste samtidigt vara hela och intakta. Reflektorerna får inte vara missfärgade och strålkastarinställningen måste vara korrekt.

Bilens rutor – särskilt vindrutan får inte ha synliga stenskott eller sprickor. I förarens synfält, det område som vindrutetorkaren sveper över, får det till exempel inte finnas några klistermärken.

Släpvagnskopplingen måste vara korrekt monterad. Om bilen har en avtagbar släpvagnskoppling skall denna medtas till besiktningen.

Motorrummet – i motorrummet får till exempel batteriet inte sitta löst då det kan orsaka farliga situationer med kortslutningar och antändning av bensinångor om batteriet skulle välta omkull. Dessutom kontrolleras om det förekommer oljeläckage eller att det, till exempel, inte finns några lösa slangar.

Bromsarna – i besiktningshallen utförs ett bromsprov för att kontrollera att bilen bromsar jämnt.

Underredet – först och främst tittar man där efter allvarliga rostangrepp. Dessutom undersöks bilens styranordning. Samtidigt undersöker man de bärande delarna, inklusive bärarmar, hjälpram, fjäderskålar och stötdämpartorn. Även här tittar man efter att det inte finns några synliga tecken på att korrosion ätit sig igenom.

Däcken – lagen kräver att samma däck av samma typ är monterade på alla fyra hjulen på bilen. Slitbanemönstret är avgörande för däckets egenskaper, och det måste finnas minst 1,6 mm i mönsterdjup. Gärna mer, då det minimerar risken för vattenplaning.

Miljökontroll – Gränsvärden kontrolleras på avgaser så att de inte överskrids. Om det visar sig vara fallet kan felen med största sannolikhet korrigeras genom att motorn justeras.

Provkörning – besiktningen avslutas med att fordonet provkörs.

Godkänd efter besiktning. Efter besiktningen utfärdas ett besiktningsprotokoll till bilens ägare. Av rapporten framgår om fordonet är godkänt, villkorligt godkänt eller underkänt. Om bilen har blivit ”villkorligt godkänd” behöver den inte ombesiktigas. Men felen som är noterade i besiktningsprotokollet skall rättas till. Om fel har hittats som gör att fordonet ”Kan godkännas efter ombesiktning” skall bilen in en tur på verkstad och slutgiltigt godkännas i besiktningshallen inom 33 dagar.


Få offerter och jämför priser på efterkontroll

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.