Det brittiska bilmärket Mini är ett av bilhistoriens många legendariska märken. Den första Mini-bilen lämnade fabriken i Birmingham 1959 och idag i en nyare version finns Mini fortfarande på marknaden.
Den grekisk-brittiska bildesignern Alec Issigonis designade den första Mini på ett sätt och uttryck - så trots bilens lilla storlek, fanns det något stort över den.
När en ny Mini i dag lämnar fabriken har den en avancerad datorenhet ECU (Engine Unit Control). Bilen är också utrustad med många små mikroprocessorer, som praktiskt taget styr hela bilen från motorn till farthållaren och airbag-system.
All information om bilens "hälsotillstånd" registreras i små sensorer och hanteras i ECU:n. Om ett fel skulle uppstå på din Mini tänds en varningslampa på instrumentbrädan. På grund av alla elektronik i bilen måste man köra till en verkstad om ett fel skulle inträffa.
Med hjälp av ECU kan mekanikern använda avancerad mätutrustningen som metod för felsökning och därefter kan eventuella fel åtgärdas. Efter att alla felkoder har återställs kommer bilens sensorer fungerar som de ska igen.
Räkningen för felsökning och utläsning av felkoder kan variera från verkstad till verkstad. Det är därför autobutler.se har beräknat ett genomsnittspris så att du som Mini-ägare kan få en uppfattning om vad en felsökning kostar din bil.
Priset nedan har beräknats utifrån alla offerter som verkstäder på autobutler.se har skickat till Mini-ägarna, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.879 kr | 78% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.879 kr / 78% |
Tryck på "Få offerter" om du önskar offerter för din bil.
Över 800 000 bilägare har hämtat offerter via autobutler.se och mer än 12 000 användare har betygsatt sin verkstadsupplevelse. Om du har svårt att välja en verkstad, klicka på "Omdömen" högst upp på webbsidan och läs vad andra bilägare tycker om verkstäderna. Det kan hjälpa dig att fatta rätt verkstadsbeslut.
Det ska du göra nära varningslampan lyser
Avancerade tech-system som radarsensorer, farthållare och körassistans är nu standardutrustning i många bilar samtidigt, alternativt finns det också möjlighet att köpa till denna extrautrustning.
Dessa system kallas vanligtvis "Advanced Driver Assistance Systems" och hjälper till att säkerställa stabilitet, säkerhet och komfort under körning.
Utmaningen med ha så mycket elektronik ansluten till bilarna är att ju mer avancerad elektronik bilarna är utrustade med, desto svårare blir det att hitta fel när systemen meddelar om problem.
Om det uppstår ett fel på bilen så kommer en varningslampa på instrumentbrädan att lysa. Det kan bero på att sensorerna i bilen har upptäck ett fel någonstans i systemet, trots att bilen går som vanligt.
Om varningslampan lyser gult innebär det vanligtvis att det rör sig om ett mindre allvarligt fel som man bör kolla upp.
Börja med att titta i bilens instruktionsbok. Där hittar du varningslamporna olika betydelser. Om exempelvis kylvätskesymbolen är tänd saknar bilen antingen kylvätska eller så kan det också bero på motortemperaturen är för hög.
Naturligtvis kan det vara tillräckligt allvarligt för att ta tag i direkt men om varningslampan istället lyser rött är problemet betydligt mer allvarligt. Röda varningslampor är något som du bör direkt reagera på.
Det kan till exempel innebära att motorn har slut på olja eller att ett allvarligt fel på bromssystemet har inträffat. Oavsett ska du inte fortsätta köra.
För att förhindra att felet förvärras och slutar på en dyr verkstadsräkning, är det bäst att ringa vägassistans för att få bilen transporterad till en bilverkstad.
Med hjälp av felsökning och utläsning av felkoder kan mekanikern snabbt berätta vad som är fel på din Mini och hur allvarligt felet är.
Om varningslamporna i din Mini plötsligt börja lysa så bör du följa råden ovan och eventuellt hämta offerter via autobutler.se för att jämföra priser på felsökning och reparationer.