Peugeot - förbesiktning och ombesiktning

Spara tid och pengar - kör din Peugeot till en förbesiktning

08 oktober 2018, 10:27

Din Peugeot ska kontrollbesiktas senast 36 månader efter den månad då bilen togs i bruk. Den andra kontrollbesiktningen ska utföras senast 24 månader efter den månad då bilens första kontrollbesiktning utfördes. Därefter ska den kontrollbesiktigas senast 14 månader efter den månad då föregående kontrollbesiktning utfördes.

Vid en kontrollbesiktning går mekanikerna igenom din bil till punkt och pricka för att säkerställa att bilen inte är en fara för trafiksäkerheten. Om mekanikerna hittar ett eller flera allvarliga anmärkningar på bilen så underkänns den och då kommer du behöva göra en ombesiktning oftast inom fyra veckor. Sista datum framkommer på besiktningsprotokollet.

En ombesiktning är slöseri av både tid och pengar eftersom det ofta går att undvika genom en förbesiktning.

Det är svårt att säga vad en förbesiktning kostar. Vi på Autobutler kan vanligtvis ta fram genomsnittspriser för just ditt bilmärke. Men när det kommer till en besiktning blir allt lite svårare. När din Peugeot förbesiktas så är syftet att hitta de anmärkningar och laga de fel som kan underkänna din bil. Det kan handla om allt från en trasig baklykta eller en sliten kamrem som behövs bytas ut, därför är det omöjligt att räkna ut ett rättvist snittpris som ger en realistisk bild av vad din förbesiktning kommer kosta.

Men på Autobutler kan du alltid hämta offerter och jämföra priser på en förbesiktning av just din bil. När du bokar genom Autobutler får du förutom ett fast pris även: 3 års garanti, prismatch, trygghet genom MRF:s reparationsvillkor och möjlighet att läsa andra bilägares omdömen om olika verkstäder.

En förbesiktning kan ofta utföras på en vanlig bilverkstad, där mekaniker kontrollerar samma punkter som kontrolleras på besiktningsstationen. Om verkstaden inte hittar några allvarliga anmärkningar kan du räkna med att bilen kommer godkännas vid kontrollbesiktningen till 99 procent. Det kan vara ett smart sätt att slippa spilld tid och extra kostnader.

Checklista – dessa punkter kan du själv kontrollera

Om du har bestämt dig för att inte göra en förbesiktning så beror det kanske på att du har tillräckligt bra koll på din bils skick.

Men för att vara på den säkra sidan finns det saker som du bör kontrollera innan besiktningen. Vi har listat några punkter här nedanför.

Vindruta
Kolla så att det inte finns några stenskott innanför förarens siktfält, dvs. området där vindrutetorkarna rör sig och se till att alltid få stenskotten reparerade. Hör med ditt försäkringsbolag, du kanske kan få vindrutan reparerad eller utbytt utan att behöva betala något för det.

Vindrutetorkare och spolare
Se till att vindrutetorkarna fungerar som de ska. Kontrollera samtidigt att det finns tillräckligt med spolarvätska och att spolarmunstycket kan spruta tillräckligt med vätska över hela vindrutan.

Däcktryck och däckmönster
Kontrollera att däcktrycket är rätt och att mönsterdjupet på däcken lever upp till kraven. Enligt lag ska det finnas minst 1,6 mm mönsterdjup. På däcken finns ofta en slitageindikator som visar hur slitna däcken är. Glöm inte kolla däcken för sprickor eller andra synliga skador.

Parkeringsbroms
Testa parkeringsbromsen. Reglerna säger att när du lagt i parkeringsbromsen (handbromsen) ska bilen kunna stå stilla på en backe (med 16 % lutning) utan att börjar rulla. Hittar du ingen backe med tillräcklig lutning så kan du testa på en sluttning eller annan höjd.

Kontroll av lampor
Kontrollera att bilens lampor lyser som de ska. Ta hjälp till att kolla baklyktorna, bromsljuset och blinkerserna. Glöm inte kolla att lampan vid registreringsskylten också funkar. Slutligen bör du också kolla så att glaset runt lyktorna är hela utan sprickor.

Motorrummet
Motorrummet ska vara rent och fint och de bör inte finnas tecken på oljeläckage. Om motorrummet inte ser rent ut kan du till exempel få en motortvätt utförd.

Varningstriangel
Glöm inte att alltid ha en varningstriangel i bilen. Saknas en varningstriangeln vid besiktningen kommer din bil att underkännas.

Dragkrok
Om du har en avtagbar dragkrok så se till att den ligger i bilen tillsammans med sin nyckel.

Sunt förnuft - få en förbesiktning utförd

Har du någon varit med om att din bil blivit underkänd vid en besiktning? Då vet du att det kan löna sig att få en förbesiktning utförd innan.

Observera att det inte går att skjuta upp en obligatorisk besiktning. Därför måste du ha koll på när bilen ska besiktas så att du kan hinna kontrollera och fixa eventuella fel på en verkstad.

Under kontrollbesiktningen kontrollerar verkstaden bl.a. följande punkter:

Registreringsskyltar – bilens registreringsskyltar ska sitta på ordentligt och vara synliga både bak och fram.

Styrning, stötdämpare och fjädrar – både kulled och styrled kontrolleras så att det inte finns glapp i styrningen. Om bilen drar åt sidan är något fel på styrningen.

Bromsar – mekanikerna kontrollerar bromsklossar och bromsskivor samt utför ett bromstest för att se om bilens bromsar fungerar som de ska och inte drar snett.

Tutan – bilens signalhorn eller tuta testas. När signalhornet aktiveres ska man höra ett högt och tydligt ljud.

Lampor – mekanikerna testar om alla lampor lyser som de ska. Det räcker inte bara att strålkastarna lyser, de måste även lysa tillräckligt starkt och vara rätt justerade.

Motorhuven – motorhuven ska kunna öppnas utan problem. Om batteriet inte är tillräckligt fastspänt eller om mekanikerna hittar oljeläckage i motorrummet måste detta fixas innan bilen kan gå igenom besiktningen.

Kaross, chassi och bärande konstruktion – repor och bucklor kommer inte att underkänna bilen, men det får inte finnas allvarliga rostskador på bärande delar såsom balkar, länkarmar, paneler, fjäderskålar, framaxelbalk och stötdämpare.

Avgassystemet – systemet söks igenom för läckage samtidigt som motorns bränsleförbrukning testas för skadliga avgaser. Detta kan orsakas av gammal motorolja, därför kan verkstaden ibland fråga om att få byta motorolja och motorfilter före besiktningen.

Slangar och bromsrör – Det får inte finnas rostskador på bromsrören. Det kan nämligen utgöra en säkerhetsrisk och i värsta fall leda till fel på bromsarna. Därför kollas alla bromsrör och slangar för läckage eller andra brister.

Dragkrok - om bilen har en dragkrok så kollar man att uttaget fungerar korrekt. Det vill säga att alla lampor och ljus ska fungera vid påkoppling av släp.

Efter förbesiktningen får du en detaljerad översikt över vad som måste lagas innan bilen kan gå igenom en kontrollbesiktning. Be om att få ett prisförslag på vad det kommer kosta att fixa eventuella anmärkningar.

Underkänd efter besiktning?

Om bilen inte gick igenom besiktningen kan det betyda att en besiktningsansvarig hittade allvarliga fel som antingen har betydelse för trafiksäkerheten eller miljöpåverkan, då måste din bil alltid på ombesiktning.

Efter att din Peugeot har besiktas kommer du få ett protokoll som berättar varför bilen inte godkändes.

Den ska tas med till en verkstad som sedan ska laga felen på bilen som framgår enligt protokollet, så att bilen kan göras redo för en ombesiktning.

Vid en ombesiktning kommer besiktningsstationen endast kontrollera de anmärkningar som gjorde att bilen underkändes. En ombesiktning är billigare jämfört med en kontrollbesiktning eftersom färre punkter kontrolleras.

Om anmärkningarna på din Peugeot är så allvarliga att bilen räknas som livsfarlig att köra så kan du få körförbud. Då får du inte köra bilen utan måste ringa efter en bärgare.

Ibland händer det att besiktningsstationen hittar brister som är så obetydliga att du endast blir uppmanad att få det reparerat utan att behöva göra en ombesiktning. Då får du inte köra bilen mer än nödvändigt utan måste få anmärkningarna åtgärdade på en verkstad.

Med hjälp av ditt besiktningsprotokoll kan du också hämta prisvärda offerter på autobutler.se och få verkstäderna till att ge dig ett pris på vad det kommer kosta att göra bilen klar för en ombesiktning.

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.