Det kan löna sig att få bilen kontrollerade innan den obligatoriska besiktningen. Vid en en så kallat förbesiktning kontrollerar verkstaden nämligen alla de punkter som testas på en vanlig kontrollbesiktning. På så sätt ökar chansen för att bilen sedan godkänns vid den obligatoriska kontrollbesiktningen.
Men vad kostar en förbesiktning av en KIA? Vanligtvis kan vi på autobutler.se ta fram snittpriset på olika reparationer för olika bilmodeller men när det kommer till en förbesiktning är allt lite klurigare. Det beror på verkstaden ska hitta eventuella reparationer innan kontrollbesiktningen, vilket kan handla om allt från en trasig lampa till en kamrem som behöver bytas ut. Eftersom detta kan varierar från bil till bil så säger ett genomsnittspriset inte särskilt mycket om vad just du kommer få betala i slutändan.
Men du kan alltid be om skräddarsydda offerter på en förbesiktning av din bil. På autobutler.se får du 3 års garanti, prismatch och möjlighet till att se andra bilägares omdömen om verkstäder. Alla våra verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
Varje gång du hämtar offerter via autobutler.se, så är dessa alltid skriftliga. Det gör det lättare för dig att jämföra pris och innehåll, så att du kan välja rätt verkstad till rätt pris.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.731 kr | 73% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.731 kr / 73% |
Ha koll innan besiktning
När det är dags att besikta din KIA kommer verkstaden att kontrollera bilen utifrån flera olika säkerhetspunkter, för att säkerställa att den lever upp till miljö- och säkerhetskraven.
Man kontrollerar bl.a. bilens styranordning, däck, lampor, signalhorn och bärande konstruktion såsom hjulupphängning och stötdämpare. Din KIA kommer dessutom testas om utsläpp av rök, kolomonix och buller befinner sig innanför tillåten gräns.
Glöm inte att det är ditt ansvar att din bil kontrollbesiktas i tid. Första gången din KIA ska besiktas är senast 36 månader efter den månad då bilen togs i bruk. Den andra kontrollbesiktningen ska utföras senast 24 månader efter den månad då bilens första kontrollbesiktning utfördes. Därefter ska den kontrollbesiktigas senast 14 månader efter den månad då föregående kontrollbesiktning utfördes
Missar du din besiktning blir din KIA automatiskt belagd med körförbud - vilket t.ex. kan leda till dryga böter.
En kontrollbesiktning utförs på en besiktningsstation och senast datum för när din bil ska dit hittar du på Transportstyrelsens hemsida.
Efter besiktningen får du ett besiktningsprotokoll som visar bilens resultat och om bilen godkänts eller ej.
Om bilen måste ombesiktas så ska detta oftast ske inom 4 veckor men i besiktningsprotokollet står ett exakt datum och vad som måste lagas innan bilen kan godkännas.
Checklista inför besiktning
Brister på bromsar och lampor är typiska fel som ofta underkänner bilen vid en besiktningen.
Vi har därför tagit fram en checklista för vad du bör kontrollera innan besiktningen.
- Vad som förvånar många är att rosthål i exempelvis dörrar och stänkskydd inte leder till några anmärkningar. Men det får inte finnas rostangrepp på styrning och fjädrar. Vissa ställen på bilen går att reparera med hjälp av plastmaterial medan andra rostskador måste svetsas för att kunna godkännas. Hör med en verkstad om vad som gäller i ditt fall.
- Det är ok att motorn ‘svettar’ lite olja men det får inte finnas tecken på läckage. Motorrummet ska helst vara fint och rent - ett alternativ är att lämna in bilen för motortvätt innan besiktningen.
- Du behöver inte alltid vara orolig om det kommer ut rök från avgassystemet, så länge det är vattenånga. Blå eller svart rök är inte tillåtet. Misstänker du att det kommer ut för mycket eller mörk rök så åk till en verkstad för att få hjälp med att hitta problemet.
- Byt inte bromsskivor och klossar precis innan besiktningen. Man brukar säga att en bil ska ha kört 50 mil innan bromsarna fungerar optimalt. Du riskerar alltså att bromsarna underkänns trots att de är helt nya.
- Det får inte komma ett ‘klonk-ljud’ från kulleden när man svänger på ratten. Samtidigt ska styrleden vara fria från glapp. Det sista kontrolleras när du startar motorn - ratten ska inte kunna svänga mer än 3-5 cm åt varje håll.
- Det är viktigt att stötdämparna fungerar som de ska. Om de läcker olja så är det ett tecken på att något är fel på stötdämparna.
- Lampor och ljus ska fungera och vara rätt inställda.
- Kolla så att det inte är för mycket rost på bromsrören.
- Varningslamporna i instrumentbrädan som exempelvis airbag- och motorlampan, får inte lysa när motorn är tänd.
- Samtliga säkerhetsbälten ska låsa sig vid hård inbromsning eller när man rycker i dem.
- Parkeringsbromsen ska klara en lutning på 16 procent.
- Glöm inte kolla så det ligger en varningstriangel i bilen.
Förbesiktning – detta kontrollerar verkstaden
Det är mycket att tänka på inför en besiktning. Det är därför många bilägare lämnar över bilen till experterna för att få förbesiktning utförd. Då kontrollera mekaniker alla de punkter som besiktningsstationen också kontrollerar.
Vid en förbesiktning ska verkstaden gå igenom minst dessa punkter:
Registreringsskyltar – Kontrollera att registreringsskyltarna är synliga och ordentligt fastskruvade.
Styrning, stötdämpare och fjädrar – kulled och styrled inspekteras, samtidigt som man kontrollerar att det inte är för mycket glapp i styrningen, vilket kan få bilen till att drar åt sidan när du kör. Stötdämpare får inte läcka eller vara defekta, det kan försämra styregenskaper och förlänga bilens bromssträcka.
Bromsar – Bromsklossar och skivor inspekteras, mekanikerna tester att bilens bromsarna fungerar som de ska. Det vill säga har tillräckligt med bromskraft och inte drar snett.
Tutan – Tutan/signalhornet testas. Vad som är viktigt är att det kommer ett klart och högt ljud direkt när tutan används.
Lampor – Vid en kontroll av lampor kommer mekanikerna testa om alla lampor på bilen och instrumentbrädan lyser som de ska. På verkstaden kollar man också om de främre strålkastarna är rätt justerade.
Motorhuven – Motorhuven ska gå att öppna så att man kan se vad som “försiggår” därunder.
Karossen, chassi och bärande delar – bucklor och repor är ingen fara men vid en besiktning får det inte finnas omfattande rostskador på bärande konstruktioner såsom balkar, länkarmar, paneler, fjäderskålar, framaxelbalk och stötdämpare.
Avgassystemet – hela systemet söks igenom efter läckage och motorns bränsleförbrukning testas för skadliga avgaser. Kör din bil med gammal motorolja kan det förorsaka föroreningar.
Slangar och bromsrör – vanligtvis kollar man efter läckage eller andra fel i alla slangar och bromsrör.
Dragkrok - om bilen är utrustad med en dragkrok så kontrollerar man att uttaget fungerar korrek.
Underkänd, vad händer?
Om bilen godkänts utan anmärkningar behöver du inte göra något. Men har din bil däremot underkänts med anmärkningar som inte kräver ombesikting, måste dessa åtgärdas snarast. Om bristerna kvarstå vid t.ex. en poliskontroll kommer din bil förläggas om ny besiktning.
Din bil kommer att underkännas om besiktningsstationen hittar allvarliga anmärkningar som antingen påverkar miljön eller trafiksäkerheten. Då är kravet att du måste åtgärda felen och sedan ombesikta bilen snarast, innan angivet datum i besiktningsprotokollet. Fram till att bilen godkänts får du inte använda den mer än nödvändigt än för att få felen lagade.
Nedanför finns några typiska exempel som ofta leder till en underkänd bil.
- Positionslyktan fungerar inte.
- Fel på färdbromsarna som t.ex. fel bromskraftsfördelning.
- Parkeringsbromsen fungerar inte.