Bilens motor ska vårdas och hanteras efter alla konstens regler för annars riskerar man att det uppstår allvarliga fel som i slutändan innebär en dyr verkstadsräkning. Därför är det viktigt att du som bilägare håller ett öga på motorn och är uppmärksam om det kommer märkliga ljud, lukter eller rök från den. I så fall bör man med en gång kontakta sin lokala verkstad.
Allt eftersom motorn i din ŠKODA lägger flertalet kilometer bakom sig, blir det allt mer slitage och under motorns livstid kan det uppstå många fel.
Det finns en rad saker som man själv kan hålla koll på och det är (se guiden om motorns 4 viktigaste vätskor) men om bilen ska in på verkstad för en reparation av motorn kan det vara bra att på förhand veta ungefär vad räkningen kommer landa på.
Därför vill vi gärna bidra med några genomsnittliga priser på en rad olika motorreparationer på din ŠKODA.
De vanligaste motorreparationerna handlar om byte av kamrem, reparation av ett läckande topplock och byte av en defekt kylare, något vi visar i översikten här nedan.
Så här kom vi fram till priserna - priset på motorreparationer på din ŠKODA bygger på alla de offerter som andra ŠKODA-ägare tidigare har fått från Autobutlers verkstäder.
Priserna i de olika kategorierna gäller alla modeller och år och därför kan det aktuella priset variera i förhållande till det pris som du får när du hämtar offerter genom Autobutler
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.952 kr | 30% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.952 kr / 30% |
Byt motorolja innan det är för sent
En av de viktigaste sakerna att hålla kolla på är när det är dags att byta motorolja eller oljefilter. För att slippa allt för mycket slitage på motorn bör du räkna med att motoroljan byts efter 15 000 km. Efter ett visst antal kilometer har oljan nämligen förlorar sina smörjande egenskaper och därför kommer den vara full av smuts, metallrester och annat som sliter på motorn om inte ny olja fylls på.
Byte av olja och oljefilter är ett naturligt inslag i bilens vanligaste service och om du läser servicemanualen noga kan du vara du känna dig trygg med vad som gäller.
Här under kan du läsa en guide om tre vätskor i motorrummet som man bör hålla koll på.
Guide till motorrummets viktigaste vätskor
Motoroljan
Som vi tidigare nämnt är det viktigt att hålla oljenivån under uppsikt. Om oljenivån bliver för låg så blir inte de vitala delarna av motorn smorda som de ska och då uppstår onödigt slitage. Om det är alldeles för lite olja i motorn riskerar du att den skär sig. Kolla alltså motorn oljenivå med jämna mellanrum.Kylarvätska
Låt inte motorn drabbas av överhettning. Kolla spolarvätskan och fyll på lite extra om den är under minimum. Innan du ser efter bör du låta motorn vara avstängd ett tag så att den svalnar.Bromsvätska
Det betyder mycket att kunna ha rätt mängd bromsvätska. Om det finns för lite kan det bero på en obalans i bromssystemet. Det rekommenderas att man lämnar bilen på verkstad och får undersökt bromssystemet om bromsvätskans nivå är för låg.
Var uppmärksam på bilens kamrem
Utöver oljebyte finns det andra saker som du bör pricka av på listan.
En av dessa är motorn kamrem. Kamremmen kontrollerar en av motorns viktigaste funktioner nämligen samspelet mellan kolvar och ventiler. Om kamremmen brister kan det orsaka stora skador på motorn. Undvik detta genom att själv kolla kamremmens kvalitet. Undersök om gummit håller på att spricka eller har trasiga kanter.
Det är inte bra om motorn ger ifrån ett märkligt ljud under körningen. Bland är det ett tecken på att kamremmen är trasig.
Det är ofta svårt att avgöra vad som är fel om motorn uppför sig märkligare än vanligt. Därför uppmanar vi dig att du kör bilen till verkstad om du hör konstiga ljud eller märker avvikelser under körningen.