Seat är lika med komfort, körglädje och oförglömliga körupplevelser. Det är så Seat marknadsför sitt varumärke till nya kunder. Den spanska biltillverkaren, som ägs av den tyska bilkoncernen Volkswagen Group, är känd för sina sportiga modeller med en ungdomlig profil.
Men även på Seats modeller kan det uppstå motorfel som kräver reparationer. Om man får problem med bilens motor krävs det på de nyare Seat-modellerna att man kör in bilen till en verkstad så att man kan genomföra en felsökning och åtgärda felen.
En bildiagnos görs med hjälp av modern mätutrustning, och med hjälp av den senaste datortekniken kan de flesta fel korrigeras.
Men det är också möjligt att det uppstår fel på motorn med motorsymptom som inte kan avhjälpas med sådan teknologi. Därför är det en bra idé att hålla ögonen öppna efter fel på bilen och i synnerhet motor symptom.
Om man misstänker att det har blivit fel på motorn är det förnuftigt att köra in bilen på en verkstad så att mekanikerna får undersöka felet.
Men innan bilen svänger inom verkstaden, kan det vara skönt att få veta lite om vad prisnivån ligger på för de mest vanliga motorreparationerna på en Seat.
Nedan har autobutler.se beräknat den genomsnittliga kostnaden för de vanligaste motorreparationerna för en Seat så att du därmed får en översikt över vad du kan förvänta dig att de olika reparationerna kan komma att kosta.
Så har priserna räknats fram
Priserna på alla nedanstående reparationer av motorn har beräknats mot bakgrund av alla de offerter som våra mer än 200 verkstäder har skickat till Seat-ägare.
Det handlar om genomsnittliga priser så därför kan de visade priserna mycket väl variera från de priser som verkstäderna upplyser om när man inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.166 kr | 30% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.166 kr / 30% |
”
Inhämta offerter utan några förpliktelser på autobutler.se om du letar efter en kvalitetsverkstad. När du har mottagit dina offerter kan du lätt jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad du tycker verkar bäst. Priset på reparation av en motor kan mycket väl variera, så det är därför alltid en bra idé att du undersöker olika priser innan du tackar ja till ett erbjudande.
Undvik att det uppstår fel på bilens turbo
Om man räknar upp alla fel som kan uppstå på en motor kommer däribland ingå läckande topplockspackning, sliten EGR-ventiloch fel på turbon.
Turbo är idag standardutrustning i de flesta bilar med bensin- eller dieselmotor. Turbons funktion är att öka effektiviteten i förbränningsprocessen som tar plats när bränsle och luft har blandats.
Ibland kan man upptäcka att något är fel på turbon om det visslar eller tjuter när man hastigt släpper gaspedalen. Man kan också märka att bilen har sämre dragkraft än normalt. Båda delarna kan ha en defekt turbo till orsak.
Det är inte ofta som bilens turbo går sönder. Skulle det ändå hända är anledningen som regel att man inte skött service och underhåll enligt riktlinjerna. När bilen är på service gör mekanikern en översyn på turbon och ser till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts.
Det är också viktigt att komma ihåg att byta motorolja med jämna mellanrum. Alltför gammal motorolja är fylld med smuts, och det är risk för att smutsen samlas inuti turbon som därmed skadas. Därför rekommenderas det att man byter motorolja och oljefilter var 15 000 km eller minst gång om året.
Tecken på en otät topplockspackning
Bilens topplockspackning sitter mellan topplocket och motorblocket. Trots att packningen är gjord av mycket starka, hållbara kompositmaterial kan det hända att den slits och att man därmed får en bilmotor som blir otät.
En läckande topplockspackning kan betyda att motorolja eller kylvätska hittar sin väg in i motorns cylindrar. Detta kan bland annat leda till smutsiga tändstift medan motorns prestanda försämras.
Det är därför en bra idé att hålla ett öga på om topplockspackningen börjar läcka. Kontrollera följande för att se om det finns några tecken på att topplockspackningen läcker:
- Se efter så att tändstiften inte är smutsiga.
- Starta motorn och kontrollera att det inte sipprar ut några avgaser mellan topplocket och motorblocket.
- Kontrollera när motorn har svalnat att kylarvätskan har en grön eller blå färgton. Vätskan måste vara klar och ogrumlad, det får inte finnas tecken på vätskan är brun. Om det gör det kan det betyda att kylarvätskan har blandats med motorolja.
- Kontrollera oljestickan. Finns det skum på oljestickan beror det högst sannolikt på att oljan har blandats med kylarvätska.
- Kontrollera röken från bilens avgasrör. Om avgaserna har en blå färg och luktar av olja är det högst sannolikt att olja har trängt in i en cylinder på motorn. Röken kan också vara helt vit. I det fallet har kylarvätska förmodligen läckt in i cylindrarna.
Alla ovanstående punkter är tecken på att topplockspackningen har börjat läcka. Om du är osäker på om topplockspackningen på din Seat läcker eller inte, beställ offerter på autobutler.se och kör in bilen på verkstaden. Där kommer mekanikern snabbt att kunna ge dig besked om ifall topplockspackningen läcker och behöver bytas.