Det är många bilägare som underkänns vid besiktningen. Men det går att minska risken för att få anmärkningar. Ett sätt är att köra till en verkstad för att få bilen förbesiktad. Där testar och kontrollerar mekanikerna om bilen klarar alla minimikraven vid en vanlig kontrollbesiktning.
Det är faktiskts inte särskilt dyrt att förbesikta en Hyundai. Vi på autobutler.se kan vanligtvis ta fram ett genomsnittspriser på olika reparationer för olika bilmärken. Men inte när det kommer till en förbesiktning. Eftersom då är det verkstadens jobb att hitta fel som ska repareras innan kontrollbesiktning - om det så handlar om en trasig lampa eller en kamrem som måste bytas. Reparationerna kommer antagligen överstiga priset på själva förbesiktningen, därför ger ett snittpris ingen tillräckligt bra prisbild, eftersom den bör innehålla alla ev. extra reparationer - vilket man inte vet förrän efter verkstadsbesöket.
Men hos autobutler.se kan du alltid hämta offerter på en förbesiktning. Vi har 3 års garanti, prismatch, MRF:s reparationsvillkor och gör det enkelt för dig att se andra bilägares omdömen om verkstäder.
Alla offerter via vår verkstadsportal lämnas skriftligt, vilket gör det enklare för dig att jämföra priser och innehåll så att du snabbt kan hitta en kvalitetsverkstad till ett rättvist pris.
Använd autobutler.se – vi gör det enklare för dig att vara bilägare
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.815 kr | 72% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.815 kr / 72% |
Inför en besiktning
I Sverige ska personbilar kontrollbesiktas första gången senast 36 månader efter den månad då bilen togs i bruk. Den andra kontrollbesiktningen ska utföras senast 24 månader efter den månad då bilens första kontrollbesiktning utfördes. Därefter ska den kontrollbesiktigas senast 14 månader efter den månad då föregående kontrollbesiktning utfördes
Syftet med en kontrollbesiktning är att se till så att din Hyundai lever upp till olika miljö- och säkerhetskrav. En besiktning är på så vis ett sätt att förhindra att farliga bilar från att köra på vägarna. Det positiva är att den svenska bilflottan blir mer säker och miljövänlig.
Vid en besiktning kontrollerar man bl.a. att bilens styranordning, däck, lampor, signalhorn och bärande konstruktioner såsom hjulupphängning och stötdämpare fungerar som de ska. Man kontrollerar också att din Hyundai inte släpper ut rök och kolomonix eller gör för mycket oljud från sig.
Du bär själv ansvaret för att bilen besiktas i tid. På Transportstyrelsens hemsida kan du hitta din bils besiktningsdatum, men det är inte Transportstyrelsen som brukar skickar ut en tid. Det är besiktningsföretagen som ofta skickar ut erbjudanden om tid för kontrollbesiktning, men det finns inget krav på att de måste göra det, därför bör du alltid ha koll på ditt besiktningsdatum.Får du inget erbjudande bör du själv kontakta ett besiktningsföretag och boka en tid.
I slutet av kontrollbesiktningen får du ett besiktningsprotokoll som visar om bilen godkänts, underkänts med krav eller utan krav om ombesiktning/efterkontroll. Om bilen godkänns betyder det att den klarar alla krav om säkerhet och miljö.
Om bilen underkänns så måste den i många fall ombesiktas inom 4 veckor, men det exakta datumet framkommer på besiktningsprotokollet. Där står även vilka anmärkningar som underkänt bilen och vad som åtgärdas innan bilen kan ombesiktas.
Din checklista före besiktningen
Något som kanske inte förvånar att en ny bil ofta klarar sig bättre på besiktningen än äldre bilar, men även nya bilar kan ha allvarliga brister som leder till allvarliga anmärkningar. Typiska fel som ofta underkänner en bil brukar handla om defekta bromsar och lyktor.
Men vill du förbereda bilen kommer här viktiga punkter du kan kontrollera själv:
- De som säger att det inte får finnas rosthål i exempelvis dörrar har fel. Men det får inte finnas vassa kanter eller rostangrepp på bilens bärande konstruktion, balkar eller styrning och fjädrar. Vissa rostskador går att reparera med hjälp av plastmaterial medan andra ställen måste svetsas för att godkännas. Hör med din verkstad om vad som gäller för din bil.
- Motorn får ‘svetta’ lite olja men det får inte finnas tecken på läckage. Motorrummet ska helst vara rent - du kan till exempel få en motortvätt utförd innan din besiktning.
- Vattenånga är inget problem men blå eller svart rök från avgassystemet är inte tillåtet. Misstänker du att det kommer ut för mycket eller mörk rök så åk till en verkstad för att få hjälp med att hitta problemet och mäta om avgaserna innehåller för mycket skadliga ämnen.
- Det får inte komma ett ‘klonk-ljud’ från kulleden när du svänger eller kör över ett gupp. Samtidigt ska styrleden vara fria från glapp. Det sista kontrolleras när du startar motorn. Ratten ska inte kunna svänga mer än 3-5 cm åt varje håll.
- Viktigt är att stötdämparna fungerar som de ska. Om de läcker olja så är något fel med stötdämparna.
- Lampor och ljus ska fungera och vara rätt inställda.
- Kolla så att det inte är för mycket rost på bromsrören.
- Varningslamporna i instrumentbrädan ska släckas direkt vid tändning.
- Samtliga säkerhetsbälten ska låsas fast när man drar i dem eller vid hård inbromsning.
- Parkeringsbromsen ska klara en lutning på 16 procent.
- Glöm inte kolla att varningstriangeln ligger i bilen.
Få bilen klar till besiktning – låt verkstaden göra jobbet
Det är besvärligt nog att hålla koll på rätt tider och hitta till rätt stationen, därför är det många bilägare som låter en verkstad förbereda bilen innan kontrollbesiktningen.
Har du tänkt förbesikta bilen kan du vara säker på att verkstaden kontroller bl.a. dessa punkter:
Registreringsskyltar – registreringsskyltar ska sitta på ordentligt och vara synliga både bak och fram.
Styrning, stötdämpare och fjädrar – både kulled och styrled kontrolleras så att det inte finns glapp i styrningen. Om bilen drar åt sidan är något fel på styrningen.
Bromsar – mekanikerna kontrollerar bromsklossar och bromsskivor samt utför ett bromstest för att se om bilens bromsar fungerar som de ska och inte drar snett.
Tutan – bilens signalhorn eller tuta testas. När signalhornet aktiveres ska man höra ett högt och tydligt ljud.
Lampor – mekanikerna testar om alla lampor lyser som de ska. Det räcker inte bara att strålkastarna lyser, de måste även lysa tillräckligt starkt och vara rätt justerade.
Motorhuven – motorhuven ska kunna öppnas utan problem. Om batteriet inte är tillräckligt fastspänt eller om mekanikerna hittar oljeläckage i motorrummet måste detta fixas innan bilen kan gå igenom besiktningen.
Kaross, chassi och bärande konstruktion – repor och bucklor kommer inte att underkänna bilen, men det får inte finnas allvarliga rostskador på bärande delar såsom balkar, länkarmar, paneler, fjäderskålar, framaxelbalk och stötdämpare.
Avgassystemet – systemet söks igenom för läckage samtidigt som motorns bränsleförbrukning testas för skadliga avgaser. Detta kan orsakas av gammal motorolja, därför kan verkstaden ibland fråga om att få byta motorolja och motorfilter före besiktningen.
Slangar och bromsrör – Det får inte finnas rostskador på bromsrören. Det kan nämligen utgöra en säkerhetsrisk och i värsta fall leda till fel på bromsarna. Därför kollas alla bromsrör och slangar för läckage eller andra brister.
Dragkrok - om bilen har en dragkrok så kollar man att uttaget fungerar korrekt. Det vill säga att alla lampor och ljus fungerar efter påkoppling.
Efter att verkstaden kontrollerat din bil kommer får du en detaljerad översikt över vad som måste göras på bilen innan den kan godkännas på kontrollbesiktningen.
När du vet vad som ska göras på bilen kan du hämta offerter från autobutler.se se till att bilen är helt redo för besiktning.