Fiat producerar moderna och ekonomiska bilar i en läcker italiensk design. Den italienska biltillverkaren, som bland annat blev känd för att tillverka den lilla Fiat 500, har sänt ut bilar på gatan i över ett århundrade.
Men även om Fiat har gjort sig känd för att göra smarta bilar i en dynamisk design så kan de, precis som alla andra bilmärken, få fel på motorn så att det krävs en reparation.
Idag krävs det för det mesta att bilen körs in på verkstad om det blir fel på motorn. I verkstaden utför mekanikern en felsökning och åtgärder med hjälp av modern mätutrustning som oftast kan nollställa eventuella felkoder.
Det kan dock förekomma fel på motorn och symptom som inte kan avhjälpas genom att man bara nollställer felkoder. Här talar vi om mer ”mekaniska fel” som till exempel en otät topplockspackning och läckande cylinder.
När du har hittat fel på motorn som kräver en reparation kan det vara skönt att få veta lite om var prisnivån ligger innan du väljer verkstad.
Autobutler har nedan listat en rad priser som låter dig få en snabb överblick över vad du kan förvänta dig att de olika reparationerna kostar. De reparationer som visas är de vanligaste reparationerna på en Fiats motor.
Så beräknar vi priserna
Priserna nedan har vi räknat fram från samtliga offerter som Autobutlers över 200 samarbetspartners bland verkstäder har skickat till Fiat-ägare.
Var uppmärksam på att vi talar om genomsnittliga priser så de priser som visas här kan mycket väl skilja sig från det pris som verkstäderna upplyser dig om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.732 kr | 32% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.732 kr / 32% |
”
Dra nytta av ”Få offerter” om du letar efter en verkstad med kvalitet. När du har mottagit dina offerter kan du lätt jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som du föredrar att använda. Då priserna för en reparation av en motor som sagt kan variera är det alltid en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Undvik att det uppstår fel på bilens turbo
Om man gör en lista över alla fel som kan uppstå på en motor kommer det bland annat ingå en läckande topplockspackning, en sliten EGR-ventil och fel på turbon i listan. För att bara nämna några fel.
Turbo är idag allmänt förekommande i de flesta diesel- och bensinmotorer. När en förbränningsprocess sker mellan bränsle och luft bidrar turboaggregatet till att öka effektiviteten.
Om det uppstår fel på turbon kan man bland annat upptäcka det för att det visslar eller tjuter när man hastigt släpper gaspedalen. Man kan också märka att bilen har sämre dragkraft än normalt.
Om du vill veta mer om bilens turbo, klicka här.
Man räknar normalt med att turbon skall hålla hela bilens livstid. Men om det skulle uppstå ett fel eller en defekt så beror det allt som oftast på att det periodiska underhållet inte har skötts enligt tillverkarens rekommendationer.
Turbon arbetar med stor kraft och med upp till 250 000 varv per minut. Det betyder också att även det minsta lilla föremål som kommer in i turbon, till exempel genom ett skadat luftfilter, kan resultera i stora skador på antingen turbinaxel eller lager.
Själva turbon roterar i en tunn film av olja. Turboaggregatet kan skadas om oljeförsörjningen brister eller man har gammal och förorenad motorolja. Därför är det också en bra idé att alltid använda olja av bästa kvalitet och se till att byta oljefilter och alltid följa serviceschemat.
Är det fel på EGR-ventilen?
Om din Fiat är utrustad med en dieselmotor sitter det förmodligen en EGR-ventil i din bilmotor. EGR står för ”Exhaust Gas Recirculation”, och EGR-ventilen har funktionen att den hjälper dieselmotorn att återanvända avgaserna. De smutsiga avgaserna skickas helt enkelt tillbaka in genom insuget så att gasen förbränns på nytt.
Uppstår det fel på EGR-ventilen tänds en varningslampa på instrumentbrädan. Samtidigt märker man förmodligen att motorn går ojämnt. Håll därför ett öga på:
- Om din Fiat är trög att köra och ger dåligt gensvar
- Motorn går ojämnt på tomgång
- Man ser svart rök från avgasröret
Märker man att det är fel på motorns EGR-ventil rekommenderas det att man tar bilen till verkstaden.
Mekanikern kommer sannolikt att föreslå en rengöring av ventilen för att se om det hanterar problemet. Men om det inte sker blir det nog nödvändigt att få EGR-ventilen utbytt.
Byte av EGR-ventil kan mycket väl bli en lite större utgift, så därför kan man med fördel inhämta offerter via Autobutler innan man fattar ett slutgiltigt beslut om vilken verkstad man vill vända sig till.