Motorarbete utförs på en Opel

Sök efter låga priser på motorarbete på Opel

16 augusti 2019, 09:01

Motorn är bilens hjärta och därmed också den del av bilen som man ska ta allra bäst hand om.

Generellt kan du som bilägare råka ut för många olika motorreparationer. Kamremmen kan bli sliten och topplockspackningen kan bli defekt. Du riskerar också att turbon lägger av eller att motorns EGR-ventil behöver bytas ut.

Här nedan har Autobutler beräknat genomsnittspriset på en lång rad olika motorreparationer för din Opel. På så sätt kan du få en snabb överblick över vad du kan förvänta dig rent prismässigt när bilen ska in på verkstaden.

Spara i genomsnitt*
3.155 kr / 32%

Priserna på de olika motorreparationerna är beräknade på följande sätt:

Priset inom varje enskild kategori omfattar alla Opel-modeller och årsmodeller. Vi har alltså beräknat ett genomsnittspris utifrån alla offerter i varje kategori som verkstäderna har skickat till Opel-ägare.

Därför bör du också tänka på att det visade priset kan skilja sig från det pris du får när du begär offerter här på webbplatsen.

Tre saker du bör ha koll på för att undvika dyra reparationer på din motor

Om man genomför all service och är uppmärksam på varningssignaler från motorn kan man oftast undvika de riktigt dyra motorreparationerna som uppstår när motorn missköts.

Turboladdare

Många nyare bilar har en turboladdare eller en turbo inbyggd i motorn.

Turbon suger in luft från bilens kylare och pressar sedan in luften genom motorn. Detta resulterar i en snabbare, högre och bättre förbränning.

Turbon kan, liksom de andra delkomponenterna i motorn, bli överbelastad och defekt. Om det kommer in smuts i turbokompressorn eller om det saknas olja i systemet förlorar den sin dragkraft och du kan eventuellt höra en ett tjutande ljud när du släpper gaspedalen.

Se därför till att verkstaden kontrollerar turboladdaren när bilen är på service.

Motorolja

En annan viktig sak att hålla koll på är om motorn har rätt mängd motorolja.

Oljebyte och byte av oljefilter är en del av bilens vanliga service. Så om du följer serviceintervallerna och i övrigt håller koll på anvisningarna i servicemanualen är du på den säkra sidan.

Men för att undvika onödigt slitage på motorn, se till att motoroljan i din Opel byts var 1500 mil. Motoroljan förlorar nämligen med tiden de viktigaste smörjningsegenskaperna och samtidigt blir oljan full av smuts och metallfragment.

EGR-ventil

Om du kör runt i en Opel med dieselmotor är den förmodligen utrustad med en speciell EGR-ventil.

EGR står för Exhaust Gas Recirculation. EGR-ventilen säkerställer alltså återvinning av avgaserna från dieselmotorn.

Om EGR-ventilen är defekt lyser motorvarningslampan på instrumentbrädan och samtidigt kommer du att uppleva att bilen känns trög och tung i accelerationen. Motorn kan ha ojämn tomgång, och det kan förekomma svart avgasrök.

Om du upplever något eller flera av ovanstående problem bör du lämna in bilen på verkstad.

Verkstaden kommer möjligen rekommendera en ventilrengöring som bidrar till att förlänga ventilens livstid. Men problemen kommer att komma tillbaka. Därför bör du nog fundera på att byta ventilen om den är helt igensatt.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.