Mazda är känt för att utveckla högteknologiska motorer som har en renare förbränning, är mer bränsleeffektiva och kraftfullare än så många andra motorer.
Enligt Mazda kan de på så sätt skapa ren körglädje för bilägaren. Men det kan bli sprickor i glädjen om det plötsligt uppstår fel som kräver att motorn repareras.
Om det uppstår fel på bilens motor krävs det i de allra flesta fall att man kör in bilen till en verkstad så att man kan genomföra en felsökning och korrigera felen.
På nyare bilar ställer man oftast en bildiagnos med hjälp av modern datorutrustning. Men det är inte allt på en bil som styrs av datorteknik.
Därför är det också alltid en bra idé att hålla ögonen öppna efter plötsliga fel som kan uppstå på bilen och i synnerhet motorsymptom. Och det skall sägas att det mycket väl kan vara ett fel på motorn som inte automatiskt utlöser en röd varningslampa på instrumentpanelen.
Ta en sväng förbi närmaste verkstad och få bilen undersökt om det finns minsta misstanke om att det är något fel på motorn.
Men innan du träffar ett avtal med en verkstad för att få en reparation utförd på motorn, så kan det vara en bra idé att veta lite om vad prisnivån är för de mest vanligt förekommande reparationerna av motorn.
Vi har här på autobutler.se beräknat genomsnittspriset för de vanligaste motorreparationerna för en Mazda så att du ska få en snabb överblick över de olika priserna. Detta gäller bland annat byte av en defekt turbo och reparation av läckande topplockspackning.
Så beräknar vi priserna
Priset på nedanstående reparationer av motorn i din Mazda beräknas mot bakgrund av alla de offerter som våra mer än 200 samarbetsverkstäder har skickat till Mazda-ägare.
Priserna är genomsnittliga priser, vilket betyder att de visade priserna mycket väl kan skilja sig från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter genom att klicka på ”Få offerter” här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
6.262 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
6.262 kr / 33% |
Om du letar efter en kvalitetsverkstad, är det lätt att inhämta offerter utan några förpliktelser på autobutler.se. När du har mottagit dina offerter kan du lätt jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som du tycker verkar bäst. Priset på reparation av en motor kan variera, så därför rekommenderar vi att man undersöker olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Så kan det uppstå fel på bilens turbo
Om man gör en lista över alla fel som kan uppstå på en motor kommer det bland annat ingå läckande topplockspackning, sliten EGR-ventil och fel på turbon i listan.
För att ta den sista så är turbo idag standardutrustning i de flesta bilar med bensin- eller dieselmotor. Turbons funktion är att öka effektiviteten i förbränningsprocessen som tar plats när bränsle och luft har blandats.
Det är dock ovanligt att bilens turbo går sönder, men om det ändå skulle hända, så är orsaken som regel att man inte har haft bilden inne för service och underhåll enligt schemat. Varje gång bilen är på service granskar mekanikern turbon och ser till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts. Samtidigt bör man alltid byta olja enligt angivna intervall. Har man inte bytt motorolja i tid, kommer den gamla motoroljan att fyllas med smuts. Därmed riskerar man att smuts från motoroljan samlas inuti turboaggregatet, som sedan skadas.
Läcker topplockspackningen?
Topplockspackningen är den packning som sitter mellan topplocket och motorblocket. Även om packningen är gjord av mycket starka, hållbara kompositmaterial, så händer det att den slits så att man får en bilmotor som är otät.
Om topplockspackningen har blivit otät kan det medföra att motorolja eller kylarvätska läcker in i motorns cylindrar. Detta kan bland annat leda till smutsiga tändstift medan motorns prestanda försämras.
Därför skall man hålla ett öga på om topplockspackningen börjar läcka. Det kan man bland annat göra på följande sätt:
- Kontrollera att tändstiften inte är smutsiga.
- Starta motorn och kontrollera att det inte sipprar ut några avgaser mellan topplocket och motorblocket.
- När motorn har svalnat kontrollera att kylvätskan har en grön eller blå färgton. Vätskan skall vara ogrumlad och får inte ha en brun ton. Om den har det tyder det på att den kan ha blandats med motorolja.
- Kontrollera även oljestickan. Ser det ut som att det finns skum på oljestickan, beror det förmodligen på att oljan har blandats med kylarvätska.
- Kontrollera röken från bilens avgasrör. Om avgaserna har en blå färg och luktar oljigt är det ett tecken på att olja har kommit in i motorns cylindrar. Röken kan också vara helt vit. Det beror förmodligen på att det läcker in kylarvätska i någon cylinder, orsakat av en topplockspackning som inte är tät.
Om du är osäker på om topplockspackningen på din Mazda läcker, beställ offerter på autobutler.se och kör in bilen på verkstaden. Där kommer mekanikern snabbt att kunna ge dig besked om ifall topplockspackningen läcker och behöver bytas.