Bromsar Fiat – Få offerter och jämför verkstäder

28 september 2017, 14:42

Få bästa priset på bromsbyte

När du lämnar din Fiat på service, rekommenderar vi att du jämför både pris och innehåll i flera olika offerter.

Det kan du lättast göra genom att använda autobutler.se. En tidigare undersökning som gjorts av autobutler.se (2015) visade att man kan spara ändå upp till 30 procent på verkstadsräkningen, om man väljer den billigaste verkstaden. Nu är ju inte detta någon garanti för att den billigaste verkstaden också är den bästa, och därför är det en bra idé om du här på webbplatsen läser vad andra har skrivit om den verkstad som du överväger att anlita. Andra användares kommentarer och rekommendationer är kanske din bästa garanti för att du väljer rätt verkstad.

Härnedan ser du genomsnittspriset för att få bromsarna bytta på en Fiat. Priset täcker alla de offerter på bromsbyte på en Fiat som lämnats till användarna avautobutler.se.

Spara i genomsnitt*
1.348 kr / 28%

Priset avser arbetskostnad och byte av bromsklossar plus eventuellt övriga reservdelar.

Klicka här för att få offerter skickade till dig från verkstäder nära din bostad eller arbetsplats.

Bilens bromsar – säkerheten är viktig

De flesta bilar är idag utrustade med så kallade ABS-bromsar (Anti-Blockerings-System). Systemet gör att bilens bromsar inte låser sig vid en hård inbromsning. Det betyder att bromssträckan vid en tvärbromsning blir kortare, eftersom hjulen inte låser sig vid inbromsningen. Samtidigt går det att styra bilen, eftersom den inte sladdar.

ABS-bromssystemet är ett avancerat system, i vilket en rad sensorer hela tiden kontrollerar att hjulen snurrar runt. Gör de inte det, minskas bromstrycket automatiskt tills hjulen inte längre är blockerade.

Avancerat är också det så kallade nödbromssystemet, som många nyare bilar är utrustade med. Nödbromssystemet med det officiella namnet AEB bromsar automatiskt bilen, om man kommer för nära den framförvarande bilen.

På Fiats bilar är ABS-bromsar standardutrustning, och Fiat opererar också med sitt eget City Brake Control-system, som finns på vissa modeller. Systemet hjälper föraren att undvika kollisioner vid låga hastigheter. En sensor i framrutan skannar ett område 10–12 meter framför bilen och gör att man hinner bromsa vid låg hastighet, 5–30 km/h. Bilen bromsas automatiskt, om inte föraren visar tecken till att vilja bromsa. Samtidigt tänds på instrumentbrädan en varningslampa, som talar om för föraren att City Brake Control-systemet är aktivt.

City Brake Control-systemet är tänkt som ett säkerhetssystem som förhindrar att man kör in i parkerade bilar eller framförvarande bilar, som plötsligt bromsar in. Systemet anses vara mycket effektivt, och det kan bl.a. förhindra de ofta förekommande pisksnärtskador som uppkommer vid den sortens kollisioner.

Säkerhetsutrustning som den som beskrivs härovan är naturligtvis bra för trafiksäkerheten, men det är viktigt att komma ihåg att den bara fungerar om bilens bromsar i övrigt fungerar som de ska.

Hur vet man om bromsarna är slitna?

Det finns olika tecken på att bilens bromsar är slitna. Om du till exempel hör oljud när du bromsar, kan det vara ett tecken på att du bör låta undersöka bromsarna. På verkstaden kan mekanikern snabbt avgöra, om bromsklossarna behöver bytas eller om bromssystemet bara behöver rengöras, smörjas och justeras.

Hur ofta du behöver byta bromsklossar och eventuellt bromsskivor på din Fiat beror på din körstil och dina körvanor. Bromsklossarna slits mest, om du framför allt kör i sta’n.

De flesta bilar har en bromsindikator, som slits under körning. När klossarna slitits ned, lyser en varningslampa på instrumentbrädan och talar om för dig att det är dags att byta dem.

Dessutom kan en del av nedanstående symptom tyda på att du bör lämna bilen på verkstad för att byta bromsklossarna eller åtminstone låta kontrollera bromssystemet.

  • Om det hörs oljud från bromsarna när du svänger åt endera hållet kan det vara ett tecken på att bromsoken och bromsskivorna inte sitter korrekt i förhållande till varandra.
  • Om det hörs ett skorrande ljud när du bromsar kan det bero på att det kommit rost på bromsskivorna. Rosten slits normalt bort vid de första inbromsningarna, men om ljudet inte försvinner bör du låta kontrollera bromsarna.
  • Bromsklossarna kan vara lite skeva, om bilen drar åt ena sidan vid inbromsning.
  • Det saknads förmodligen bromsvätska, om du kan trampa bromspedalen nästan i botten. Låt din lokala verkstad undersöka om det finns något läckage i bromssystemet.

Så förlänger du livslängden för bilens bromsar

Din körstil har avgörande betydelse för hur ofta bromsarna behöver bytas.

Om du är typen som bromsar först i sista ögonblicket och ofta gör hårda inbromsningar från hög fart, slits bromsklossarna onödigt mycket.

De hårda och sena inbromsningarna sliter mycket mer på bromsarna än om du i god tid sänker farten för att göra en mjukare inbromsning.

Spara därför på bromsarna genom att vara förutseende och släppa gaspedalen i tid.

Om det är dags att byta bromsklossarna kan du beställa offerter.

Få offerter och jämför priser på bromsar

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.