Om bilen inte startar efter en kall vinternatt är det högst troligt att det är något fel med batteriet.
Batteriet kan antingen ha laddat ur eller kan vara så gammalt att det är defekt och behöver bytas ut.
Du kan själv byta bilens batteri, men om du vill slippa besväret, inklusive att bli av med det gamla batteriet, ska du lämna in bilen på verkstad.
Om du väljer att låta mekanikerna byta det gamla batteriet får du här en kostnadsberäkning på vad det kostar att montera det nya bilbatteriet.
Beräkningarna nedan visar vad ett batteri till en Toyota i genomsnitt kostar. Det visade priset bygger på alla offerter som verkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till Toyota-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
826 kr | 22% | |
Spara i genomsnitt* | ||
826 kr / 22% |
Använd Autobutler för att hämta tre skriftliga offerter på byte av bilbatteri.
Så här förlänger du batteriets livslängd
Normalt har ett bilbatteri en livslängd på i genomsnitt 5 år.
Men om du ofta använder sätesuppvärmning, klimatanläggning och t.ex. eluppvärmd bakruta bidrar detta till att belasta batteriet extra mycket och därför kan livslängden lätt bli kortare.
Under tuffa vinterperioder med nattfrost kan batteriets kapacitet minska med upp till 50 procent. Detta gäller särskilt för äldre batterier.
En äldre batteri riskerar att bli helt tomt och risken för ett ”dött” batteri stiger ytterligare om bilen har stått stilla i flera dagar, eller om man ofta bara kör korta sträckor med bilen.
Om batteriet i din Toyota blir tomt kan du försöka ladda upp det med en batteriladdare. Nedan kan du läsa mer om hur du laddar bilbatteriet, men om det inte hjälper med en laddning beror det troligen på att batteriet behöver bytas ut.
För att undvika att batteriet tappar all sin kraft kan du under vinterperioder med mycket nattfrost bland annat se till att bilen inte står på en alltför kall plats. Om bilen kan komma under tak är det en klar fördel.
Laddning av bilbatteri
En förutsättning för att du ska kunna starta bilen och hålla motorn igång är att det finns ström i batteriet.
Om det inte finns ström i batteriet kan du prova att testa kapaciteten med hjälp av en batteritestare. Då kan du se om batteriet är maximalt laddat.
När du testar batteriet, är det en god idé att vänta tills bilen har stått stilla i 12 timmar. Då kan du nämligen vara säker på att mätningen avslöjar om batteriet har laddat ur eller om det håller spänningen.
Om batteriet inte är fulladdat, kan det laddas med en batteriladdare. På marknaden finns idag en mängd olika batteriladdare, där de mest populära märkena är Noco Genius, CTEK och Keepower.
De mest avancerade laddarna är elektroniska och kan användas både till bly- och gelbatterier. Samtidigt kan de mest intelligenta batteriladdarna reglera styrkan så att batteri och elektronik skonas.
Här får du en miniguide till hur man laddar ett bilbatteri:
- Först ska batteriet kopplas ur. Detta görs genom att avlägsna kablarna. På så sätt säkerställs att batteriet inte förbrukar ström under laddningen.
- Anslut sedan batteriladdarens kablar med den röda (positiva) kabeln till pluspolen och den svarta (negativa) kabeln till minuspolen.
- Det rekommenderas att använda en elektronisk batteriladdare som automatiskt avbryter när batteriet är laddat.
- Man bör aldrig ladda ett fruset batteri eller ett batteri med en temperatur på över 45 grader.
- När batteriladdaren visar att laddningen är avslutad stänger du av laddaren innan kablarna monteras bort.
- Till sist ansluter du batteriets kablar igen och motorn startas.
Om det inte gick att ladda batteriet till 100 procent så beror det sannolikt på att batteriet måste bytas ut. Om batteriet däremot är fulladdat men bilen fortfarande inte startar så ligger felet någon annanstans i motorn. I så fall bör du kontakta din verkstad så att de kan göra en felsökning.