För att kunna starta din BMW, lägga i en växel och börja köra måste du ha en väl fungerande koppling.
Det är nämligen kopplingen som fungerar som en länk mellan motor och växellåda.
Kopplingen består i grunden av två delar, en kopplingsplatta och ett drivhjul. När kopplingspedalen inte är nedtryckt ser en uppsättning fjädrar till att tryckplattan pressas upp mot kopplingspedalen. När kopplingsplattan mottar detta tryck överförs kraften från motorn till bilens hjul och får dem att snurra.
När man trampar på kopplingspedalen slutar växellådan att ge drivkraft till hjulen. Så länge det inte finns någon förbindelse till växellådan kan du byta växel. Det är lätt att föreställa sig hur både kopplingen och växellådans mekaniska delar utsätts för slitage under körning. Slitaget uppstår särskilt när man kör i tätbebyggda områden med många stopp- och startmanövrar.
Du kommer bland annat märka att kopplingen är sliten genom att du känner små ryck när du trampar på pedalen. Kanske kan du också höra ett skorrande ljud varje gång du byter växel.
Begär flera offerter när det är dags att byta koppling
En BMW kan normalt köra några tiotusentals mil innan kopplingen måste bytas ut. Men när bilen når en viss ålder och samtidigt har kört många mil är det mycket sannolikt att kopplingen är sliten och måste bytas ut.
Låter din BMW annorlunda än den brukar när du växlar, kör bilen till en verkstad och kontrollera om kopplingen är sliten.
På Autobutler har vi beräknat ett genomsnittspris för vad det kostar att byta en komplett kopplingssats på en BMW. Priset beräknas utifrån alla offerter på kopplingsbyte som verkstäderna har skickat till BMW-ägare.
Det genomsnittliga priset för ett kopplingsbyte på en BMW är beräknat till:
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
3.236 kr | 29% | |
Spara i genomsnitt* | ||
3.236 kr / 29% |
Gör som mer än 600.000 bilägare har gjort före dig. Skapa ett uppdrag på Autobutler och få offerter. Varje gång du använder en verkstad som samarbetar med oss är du garanterad MRF:s Reparationsvillkor och 36 månaders reparationsgaranti.
Så här väljer du rätt verkstad
De flesta bilägare väljer att köra bilen till en verkstad när kopplingen ska bytas.
Har du redan bestämt dig för att lämna in din BMW på verkstad för att byta kopplingen men är osäker på vilken verkstad du ska välja kan du läsa omdömen från andra användare här på webbplatsen. Läs andra bilägares recensioner så blir det lättare att välja vilken bilverkstad du vill anlita.
Lämna in bilen på verkstad om du upplever dessa fel
Som bilägare är det viktigt att lyssna på bilens signaler och om du misstänker att något inte är som det borde vara är det bra att besöka en verkstad innan du skadar exempelvis motor eller växellåda.
Om du upplever något av följande kan det vara tecken på att något är fel med bilens koppling:
- Din BMW har svårt att få upp farten när du trycker på gaspedalen och det känns som kopplingen ”slirar”.
- Varje gång du trycker på kopplingspedalen hörs ett obehagligt ljud, som om växellådan ”gnisslar tänder”.
- Det är svårt att lägga i växlar, och det känns som om kopplingen hackar, som tänderna på en såg.
- Plötsligt och utan förvarning hoppar växeln ur, även om du inte rör kopplingen.
- Olja läcker från växellådan.