Om kopplingen är för sliten så måste den bytas. En MINI kan rulla flera tusen mil innan den måste bytas ut.
Har du en äldre modell och aldrig bytt koppling på bilen så är sannolikheten för att den måste bytas ganska stor. Nedanför kan du läsa om hur man upptäcker att kopplingen på en MINI Cooper är sliten.
Men först ska du få snittpriset på ett kopplingsbyte på en MINI.
Autobutler.se har undersökt priset på alla offerter på kopplingsbyte som verkstäderna gett till MINI-ägare. Offerterna gäller för olika modeller och årgångar av MINI-bilar.
Genomsnittspriset på ett kopplingsbyte till MINI har beräknats till:
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
5.550 kr | 39% | |
Spara i genomsnitt* | ||
5.550 kr / 39% |
Du kan alltid känna dig trygg när du använder vår verkstadsportal. Alla autobutler.se verkstäder följer MRFs reparationsvillkor och du får alltid minst 3 års reparationsgaranti.
Manuell eller automatisk växellåda?
När man ska köpa en ny bil finns det mycket att tänka på. Efter att du bestämt dig för märke, modell och färg måste du också ta ställning till om bilen exempelvis ska levereras med automatisk eller manuell växellåda.
Väljer du en bil med automatisk växellåda så är kopplingen inbyggd i växellådan. Det betyder att du själv inte måste växla manuellt, vilket många upplever som mer bekvämt.
Det här blogginlägget handlar om när du ska byta koppling men har du en automatväxlad bil så slits kopplingen mindre - så en sliten koppling är inget du ska behöva bekymra dig över. Men det ska dock nämnas att en automatväxellåda kan vara mycket dyrare att reparera om den går sönder, jämfört med en manuell växellåda.
Har din bil en kopplingspedal och manuell växellåda har du valt en mer bränslesnål lösning. Men det är inte lika bekvämt att köra som en bil med automatlåda och dessutom måste kopplingen bytas med jämna mellanrum.
Varför byter man koppling?
Det korta svaret är att kopplingen ska bytas för att den slits vid användning.
Kopplingen fungerar som en länk mellan motorn och växellådan, som gör det möjligt att byta växel när man trycker ner kopplingspedalen.
När motorn inte har förbindelse till växellådan så går det att byta växel, det vill säga om växellådan och koppling fungerar som de ska. När växelspaken förflyttas till en ny växel så pressas en statisk kopplingsmekanism inne i växellådan av ett roterande kugghjul, som därefter klickar ihop med ny växel.
Det kan låta lite komplicerat men budskapet är att växellådan består av delar som slits hela tiden när du kör.
Varje gång när du trycker på kopplingspedalen slits kopplingen en smula. En sliten koppling märks om kopplingen gör små ryck när du trampar på pedale. Det kan också förekomma skorrande ljud varje gång du växlar.
Låt en verkstad byta kopplingen
Vill du ha tips på hur man själv byter kopplingen på sin Mini Cooper så klicka här för att läsa mer.
Du bör vara beredd på att ett kopplingsbyte ofta är ett tidskrävande jobb. Det kräver både ordentliga verktyg och att man vet hur man plockar isär motorn. Har du svårt att bestämma dig för vilken verkstad du ska välja så hjälper vi dig. På autobutler.se kan du nämligen läsa kundomdömen om verkstäder.
5 tydliga tecken på att kopplingen är sliten
- Du får inte upp farten när du försöker accelerera. Istället känns det som om kopplingen slirar.
- När du trampar på kopplingspedalen hörs ett missljud. Det kan låta som om växellådan ”gnisslar tänder”, och då är det ett tecken på att bilen måste till en verkstad.
- Om kopplingen är sliten kan det också vara svårt att växla. Om det inte går att växla problemfritt när du trycker på kopplingen så är något fel.
- Det samma gäller om växellådan läcker olja.
- Du upplever att bilen hoppar ur växeln när du kör.
Var uppmärksam och ta bilen till en verkstad om något inte står rätt till och ta bilen till en verkstad om något verkar fel. Annars riskerar du att både växellåda och motor skadas.
Så undviker du onödigt slitage på kopplingen
Vissa av våra körvanor är bättre än andra.
Det finns vissa saker som sliter mer på bilen än andra. Genom att ändra vissa vanor kan man förlänga perioden mellan varje verkstadsbesök.
Om du vill skona bilens växellåda och koppling så gott det går, så kommer här 5 tips på vad du ska tänka på.
- Lägg bilen i friläge vid varje rödljus. Det sliter mindre på kopplingssystemet än om man lägger i ettan och håller nere kopplingen.
- Starta alltid bilen i ettan och använd inte kopplingen som hjälp för att accelerera. Startar du exempelvis i tvåan så kan koppling, svängjhul, motor och växellåda ta mer skada.
- Kom ihåg att flytta handen från växelspaken när du inte byter växel. Om du håller kvar handen på växelspaken så utsätts kopplingsmekanismen i den manuella växellådan för onödigt slitage, eftersom de mekaniska delarna inne i växellådan pressas mot det roterande kugghjulet.
- Lägg bilen i friläge och dra åt handbromsen när du parkerar. På så sätt undviker du att kopplingssystemet står spänt. En bil kan nämligen gunga när det blåser ute, och trots att det låter konstigt så sliter det på kopplingen. Men det kan förhindras genom att lägga i handbromsen och lägga bilen i nollan.
- Var alltid uppmärksam på om bilen beter sig konstigt och växla alltid med omtanke. Ser du att det tar stopp i trafiken ska du inte växla ner för att få upp farten. Släpp istället på gasen och rulla fram till planerade stoppet.