När det är dags att byta bromsbelägg och eventuella bromsskivor på din MINI beror på din körstil och vart du kör någonstans. Bilens bromsar slits mest under stadskörning eller på ställen som kräver att man trycker på bromspedalen jämnt och ständigt.
Många bilar är idag utrustade med en bromsindikator som slits varje gång du gör en inbromsning. När bromsbeläggen slitits ned helt kommer en varningslampa på instrumentpanelen lysa och indikera att det är dags att byta bromsbelägg.
Men det finns även andra tecken på att bromsarna måste kontrolleras mer än att beläggen är nedslitna.
Måste du köra bilen till verkstaden för att få ett bromsbyte utfört på din bil så ska du se till att undersöka hur mycket olika verkstäder vill fakturera dig för jobbet .
Det är inte säkert att den billigaste verkstaden är den bästa, så därför kan det vara en smart idé att läsa om de olika verkstädernas omdömen på autobutler.se. Andra bilägares rekommendationer kan vara avgörande när du ska bestämma dig för en verkstad som ska byta bromsarna på din MINI.
Nedanför har vi räknat ut ett genomsnittligt pris på vad det kostar att byta bromsar på en MINI.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.326 kr | 32% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.326 kr / 32% |
Priser är baserat på alla offerter som erbjudits för alla MINI-modeller genom autobutler.se, därför kan priset på ditt bromsbyte skiljas från snittet.
Bromsbyte – Hur fungerar bilens bromsar?
Nyare bilar är idag utrustade med ABS-bromsar (Antiblockeringssystem), ett avancerat bromssystem med sensorer som sitter i hjulnavet och kontrollerar hjulens rotation.
- ABS-systemet minskar bromssträckan vid tvärbromsning eftersom det ser till att hjulen fortsätter snurra och inte låser sig. Om hjulet låser sig minskas bromstrycket automatiskt tills hjulen snurrar igen. På så sätt förhindrar ABS:en att bilen får sladd av låsta hjul, vilket gör det lättare att styra bilen.
- På MINIs samtliga modeller är ABS-systemet standard men MINI har även ett speciellt bromssäkerhetssystem kallat ’ City Collision Mitigation’, som finns vissa i utvalda modeller. Systemet säkerställer att föraren undviker kollisioner vid låga hastigheter. En sensor skannar av vägen framför bilen för att upptäcka andra bilar eller fotgängare som korsar gatan. Känner sensorn av något framför kommer bilens säkerhetssystem aktiveras och bromsa bilen om du själv inte hinner reagera.
City Collision Mitigation-systemet är en effektiv säkerhetsåtgärd men det hela kommer inte funka om inte bilens bromsar är i bra skick.
Därför ska du alltid se till att din MINI servas med fasta intervaller och försäkra dig om att verkstaden kontrollerar dina bromsar noggrant.
Tecken på att bromsarna måste bytas
Om man skulle fråga 100 olika bilägare om vad som måste fungera på bilen så får man nog blandade svar.
Men en sak som garanterat kommer nämnas är bromsarna. Bromsarna får inte vara slitna, för när bromsarna slits ökar även riskerna i trafiken. Det handlar inte bara för dig och dina medpassagerares säkerhet utan även för alla dina medtrafikanter.
Föreställ dig att du helt plötsligt måste nödbromsa men att det inte går, på grund av att något är fel på bromsarna.
Märker du förändringar eller att bromsarna uppför sig annorlunda eller att det kommer konstiga ljud när du bromsar så är det bäst att få en verkstad till undersöka om allt på bromsarna fungerar som det ska.
5 fel som inte får förekomma på bromsarna
- Om bromsarna låter högt när du svänger kan det vara ett tecken på att bromsoket inte sitter helt perfekt i förhållande till bromsskivan.
- Du hör ett skrapande ljud varje gång du bromsar. Det beror oftast på att det är rost på bromsskivorna. Om du inte kör bil varje dag kan det bildas så mycket rost att skrivorna tillslut måste bytas. Om inte ljuder försvinner efter ett tag så bör du köra till en verkstad för att få det kontrollerat.
- Om bilen drar åt sidan när du gör en inbromsning så är antagligen bromsbeläggen ojämnt slitna.
- Om du kan trycka bromspedalen nästan helt ned i botten så saknas antagligen bromsvätska. Då kan det vara livsfarligt att köra bilen - se därför till att få den på en verkstad så fort som möjligt.
- Om bromspedalen vibrerar konstigt när du trampar på den kan det vara ett tecken på fel med ABS-systemet.
Detta kan du själva göra för att kontrollera bromsarna
- Kontrollera tjockleken på bromsskivorna
- Kolla om det är (för) mycket rost på skivorna
- Kontrollera att bromsvätskebehållaren i motorrummet innehåller tillräckligt med vätska.
Så tar du hand om bromsarna
Hur ofta du ska byta bromsklossar och skivor på MINI beror bl.a. på hur du kör och hur ofta du kör varje år. Är du en av dem som alltid bromsar in hårt i sista sekund och har en aggressiv körstil så slits bromsarna betydligt mer.
Genom att anpassa hastigheten och undvika att ha foten på gasen hela tiden kan du enklare göra mjuka inbromsningar - det sliter mindre på bromsarna.
Varken hårda eller långa inbromsningar är något som rekommenderas. När du till exempel kör nedför en backe så kan det vara smart att lägga i en lägre växel för att göra en så kallad motorbromsning, istället för att ha foten på bromspedalen hela tiden.
Om det är dags att byta bromsbeläggen så kan du få offerter här.