När din Mazda ska på verkstaden kan det vara en smart idé att jämföra både priser och innehåll i flera olika offerter.
Med autobutler.se finns det pengar att spara. Nedanför har vi tagit fram vad det kostar att byta bromsar på en Mazda. Priser är baserat på alla offerter på bromsbyte till Mazda som skickats till autobutlers.se användare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.156 kr | 29% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.156 kr / 29% |
När bilen står på verkstaden är det alltid bra att få en mekaniker till att kontrollera om bromsrören är är i bra skick.
Klicka här för att få offerter från verkstäder nära dig. På autobutler.se ger våra verkstäder alltid en detaljerad beskrivning av uppdraget. Det hjälper dig att välja rätt verkstad.
Att bromsa är bilens viktigaste funktion
Idag har många bilar ett så kallat nödbromssystem som automatiskt bromsar bilen om du kör för nära en bil framför.
Det officiella namnet på nödbromssystemet är AEB och har utvecklats av Euro NCAP, en organisation som krocktestar alla nya bilar.
Nödbromssystemet finns nu i många bilar och anses vara den typen av säkerhetssystem som på sikt kommer leda till färre trafikolyckor.
På många av Mazdas nya modeller är AEB standardutrustning.
Den automatiska nödbromsen fungerar genom att bilen bromsar av sig själv när den möter ett hinder framför. Vissa bilmodeller reagerar bara vid en hastighet på upp till 30 km/h (AEB,City), medan systemet på andra modeller också fungerar i höga hastigheter (AEB Inter-Urban).
Många bilexperter menar att systemet framförallt har betydelse för den framtida stadskörningen, till exempel när bilen närmar sig en fotgängare men hinner bromsa av sig själv (AEB Pedestrian).
Den moderna säkerhetsutrustningen är såklart bra när det kommer till trafiksäkerheten men det är viktigt att komma ihåg att systemet endast fungerar om bilens bromsar i övrigt är i bra skick.
Därför bör du alltid också säkerställa att bromsarna på din Mazda kontrolleras grundligt vid varje service och besiktning. Även om mekanikerna säger att bromsarna är ok, är det viktigt att själv kontrollera bromsarna.
Märker du konstiga ljud vid en inbromsning eller om bilen uppför sig konstigt när du kör den, så bör du åka till en verkstad för en inspektion av bromsarna. Mekanikerna kommer nämligen kunna se om bromsbeläggen måste bytas eller om bromssystemet ska rensas eller smörjas och justeras.
Hur upptäcker jag att bromsarna är slitna?
Exakt när din Mazda ska byta bromsklossar och eventuell bromsskivor beror mycket på din körstil. Bromsarna slits mindre om du måste köra på landsvägar eller motorvägar jämfört med stadskörning.
De flesta bilar har idag en bromsindikator som slits ner när man kör. När bromsbeläggen har slitits ner till en viss punkt kommer en varningslampa i bilens instrumentpanel att lysa - det är ett tecken på att bromsbeläggen måste bytas.
Det finns andra tecken som avslöjar om bilens bromsbelägg är slitna. Nedanför hittar några punkter för vad du som bilägare bör tänka på. Har du upplevt något av följande så är det dags att ta bilen till en verkstad.
- Du hör ett högt oljud från bromsarna när du svänger bilen. Det är ofta ett tecken på att bromsok och bromsskiva inte sitter som de ska i förhållande till varandra.
- Kommer det ett skärande ljud när du bromsar kan det bero på att det finns rost på bromsskivorna. Rost bildas ganska snabbt om bilen står ute i några dagar, men rosten brukar dock försvinna efter ett par inbromsningar. Om ljudet inte försvinner bör du få bromsarna kontrollerade på en verkstad.
- Om bilen vinglar eller dra åt sidan när du bromsar kan det bero på att bromsarna är snedslitna.
- Går bromspedalen ända ner i golvet när du trycker på den så saknas det bromsvätska i systemet. Få en verkstad att undersöka om det finns läckage i bromssystemet.
- Märker du helt plötsligt att bromspedalen känns hård att trampa ner så har bromsservon antagligen gått sönder.
Spara på bromsarna
Din körstil påverkar hur ofta du måste byta bromsarna.
Är du en sådan som bromsar in hårt i sista sekund innan ett rödljus?
Om ja, så sliter du mer på bromsarna än nödvändigt. Hårda och sena inbromsningar sliter mer på systemet än om du istället sänker farten i god tid och gör mjuka inbromsning.
Spara på bilens bromsar genom att släppa gaspedalen i god tid.